شناسهٔ خبر: 30011862 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

افزایش قیمت بنزین مشکل حمل‌ونقل را برطرف نمی‌کند

معاون حمل‌ونقل وزیر راه، گفت: با افزایش قیمت بنزین مشکل بخش حمل‌ونقل حل نخواهد شد و دولت باید ایمنی ناوگان حمل‌ونقل را بیشتر کند.

صاحب‌خبر -

واقعی شدن قیمت بنزین مشکل حمل‌ونقل را برطرف نمی‌کندبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، شهرام آدم‌نژاد معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری سومین نمایشگاه حمل‌ونقل و صنایع وابسته با بیان اینکه نیازمند ساختاری نظام‌مند برای جابه‌جایی حمل کالا هستیم، گفت: هم‌اکنون سهم عمده‌ای از جابه‌جایی‌های کالا توسط جاده انجام می‌شود و مبادی ورودی کشور به دلیل جابه‌جایی‌های کالا در بخش جاده‌ای با ترافیک بسیاری روبه‌رو هستند.

وی ادامه داد: نخستین کاری که باید در این حوزه به آن توجه شود آن است که بتوانیم یک ساختار نظام‌مند ایجاد کنیم و تمامی اجزای مربوط به حوزه حمل‌ونقل در بخش بار و مسافر را در آن بررسی و برنامه‌ریزی کنیم.

آدم‌نژاد افزود: به طور قطع مشکلاتی در مجموعه حمل‌ونقل جاده‌ای وجود دارد به طوری که برخی از صاحبان کالا و شرکت‌های حمل‌ونقلی و رانندگان در این بخش گلایه‌هایی از آن دارند.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در رسیدگی و مسئولیت اجتماعی مسافران و صاحبان کالا و بار شامل حقوق و منافعی هستند که باید به طور قطع تمامی حقوق و منافع آنها در این بخش رعایت شود.

وی به هوشمندسازی بخش حمل‌ونقل اشاره کرد و افزود: به طور قطع با هوشمندسازی و ورود حوزه حمل‌ونقل به این بخش می‌توانیم بخش عمده‌ای از نیازهای حوزه حمل‌ونقلی و بار را پاسخ دهیم.

آدم‌نژاد با بیان اینکه برای افزایش ضریب اشتغال صندلی و بار در حوزه راه‌آهن باید شبکه‌های باری و راه‌آهن به حوزه IT متصل شوند، افزود: برای افزایش حوزه بهره‌وری در راه‌آهن نیاز به شبکه هوشمند است که نیاز مشتریان در حوزه بار و مسافر را پاسخ دهد و بتواند خدمات را به موقع و درست توزیع کند.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه استارت‌آپ‌ها در این حوزه کمک‌های زیادی می‌توانند انجام دهند، اظهار کرد: تا زمانی که موانع توسعه ترانزیت را برطرف نکنیم، سهم ما از ترانزیت افزایش نمی‌یابد و هم‌اکنون ترکیه مایل است محصولات خود را از طریق ایران به قطر ارسال کند، اما این موانع اجازه افزایش حجم ترانزیت را به ایران نمی‌دهد.

آدم‌نژاد بیان کرد: باید بتوانیم گذاره‌های درست را بشناسیم و آنها را رفع کنیم تا سهم ایران در حوزه ترانزیت بیشتر شود، بنابراین افزایش سهم ترانزیت اولویت‌ دارترین کار حوزه معاونت حمل‌ونقل است و ما باید بتوانیم یک مسیر ترانزیتی امن، راحت و ارزان ایجاد و به همین منظور یک پیمان منطقه‌ای با کشورهای دوست منعقد کنیم.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سومین نمایشگاه حمل‌ونقل یک نقطه عطفی را بین حوزه‌های حمل‌ونقل ایجاد می‌کند، افزود: استارت‌آپ‌ها در این نمایشگاه نقش پررنگ‌تری نسبت به سال‌های گذشته داشته و ما از طریق آنها توانسته‌ایم زنجیره حمل‌ونقل را محکم‌تر کنیم.

وی درباره طرح جامع حمل‌ونقل، گفت: اساس طرح جامع حمل‌ونقل ایجاد اولویت‌بندی برای پروژه‌ها است و این طرح به یک ساختار علمی نیاز دارد تا از طریق آن بتوانیم تقاضاهای حمل‌ونقل را پاسخ دهیم.

آدم‌نژاد ادامه داد: طرح جامع حمل‌ونقل اوایل سال ۸۰ مطرح شد و در ۳ فاز این طرح مورد بررسی قرار گرفت. در ابتدا مطالعات موضوعی آن انجام و سپس در مقیاس استانی انجام شد.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مدل‌سازی طرح جامع حمل‌ونقل را امسال منتشر می‌کنیم، افزود: امیدواریم در نیمه اول سال ۹۸ بتوانیم با توسعه زیرساخت‌ها آن را به مرحله اجرایی برسانیم.

وی درباره شبکه ریلی، گفت: هنوز شبکه ریلی ما به غیر از مسیر رازی به کشورهای همسایه متصل نشده و ما تنها یک شبکه داخلی در این حوزه داریم.

آدم‌نژاد با بیان اینکه گردش مالی در بخش حمل‌ونقل بسیار بالا است، افزود: بنابراین ما در حوزه حمل‌ونقل ناگزیر به استفاده از کارت سوخت هستیم و معتقدم واقعی شدن قیمت سوخت کمکی به حل مشکلات حمل‌ونقل نمی‌کند.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: پولی که ناشی از افزایش قیمت سوخت ایجاد می‌شود، کمک در بهبود وضعیت حمل‌ونقل نخواهد کرد.

وی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی‌بر افزایش کشته‌های جاده‌های کشور، گفت: در سال ۸۲، ۲۸هزار کشته ناشی از تصادفات جاده‌ای و شهری داشتیم و در یک دوره ۱۰ ساله میزان کشته‌های جاده‌ها به ۱۷ هزار نفر کاهش یافت، اما هم‌اکنون همزمان با افزایش وسایل حمل‌ونقل جاده‌ای به پوسته سخت کاهش کشته‌های جاده‌ای رسیده‌ایم.

آدم‌نژاد با بیان اینکه مهم‌ترین اقدام برای کاهش تصادفات جاده‌ای، کاهش سرعت خودروها است، گفت: سهم سرعت در کشته‌های جاده‌ها بسیار بالا بوده به طوری که ۶۰ درصد از تصادفات جاده‌ای در ۳۰ کیلومتری ابتدای شهرها رخ می‌دهد.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: افزایش ساخت‌وساز در ورودی شهرها یکی از دلایل اصلی در افزایش کشته‌های جاده‌ها به شمار می‌رود.

وی توضیح داد: استفاده از سیستم‌های ATF و کنترل سرعت در جاده‌ها و همچنین افزایش ایمنی ناوگان‌ها نقش مؤثری در کاهش تصادفات جاده‌ای دارد.

آدم‌نژاد به حادثه اخیر تصادف رئیس سازمان تأمین اجتماعی در استان گلستان اشاره کرد و گفت: باید کاروان خودروهای دولتی در سفرهای استانی را کنترل کنیم تا شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم و کشور به یک ستاد ایمنی حمل‌ونقل نیاز دارد تا تمامی خواسته‌های موجود در حوزه حمل‌ونقل را به دقت بررسی کند.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال دیگری مبنی‌بر ورشکستگی شرکت‌های حمل‌ونقلی، گفت: در زمینه حمل‌ونقل راه‌های بسیار زیادی برای کمتر آسیب دیدن ناشی از تحریم‌ها وجود دارد، اما این به آن شرط است که بتوانیم از نیروهای داخلی و مهندسان خود استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه کشور ایران توانایی بسیار زیادی برای مقابله با تحریم‌ها دارد، گفت:‌ تحریم‌ها هیچ آسیبی به حوزه حمل‌ونقل هوایی وارد نمی‌کند اما اگر از توان داخلی خود کمتر استفاده کنیم، به طور قطع باید نگران تحریم‌ها باشیم.

آدم‌نژاد با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی به صورت مستمر مشکلات کامیون‌داران و رانندگان را رصد می‌کند، افزود: هم‌اکنون مشکل اصلی کامیون‌داران لاستیک است که با وزارت صمت و ثبت سفارش واردات لاستیک این مشکل به زودی برطرف می‌شود.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی به موضوع تن کیلومتر اشاره کرد و گفت: طرح تن کیلومتر ابلاغ شده و بیمه رانندگان را به زودی پیگیری خواهیم کرد.

وی در پایان گفت: برای افزایش ایمنی حمل‌ونقل جاده‌ای ستاد مستقل ایمنی حمل‌ونقل ایجاد و طرح آن در وزارت راه و شهرسازی مطرح شده که پس از تصویب در هیئت دولت، اجرا می‌شود.

انتهای پیام/

وزارت راه با افزایش قیمت بنزین مخالفت است

نظر شما