شناسهٔ خبر: 30011805 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

در نشست علمی پژوهش و رسانه‌ها مطرح شد:

نقش رسانه در اتصال دانشگاه و جامعه/ دانشگاه باید جلوتر از جامعه حرکت کند

گروه دانشگاه ــ صاحب‌نظران در نشست علمی پژوهش و رسانه‌ها تأکید کردند که جامعه زمانی می‌تواند مسئله رسانه باشد که فعالیت‌های پژوهشی صورت گرفته در دانشگاه به برایند دغدغه‌های مردم تبدیل شود و امر دور از دسترس نباشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ در نوبت بعدازظهر آیین روز پژوهش و تجلیل از پژوهشگران برگزیده که امروز، یکشنبه، ۲۵ آذرماه، در سالن اجلاس سران برگزار شد، نشست علمی - تخصصی «پژوهش و رسانه‌ها؛ تبیین نقش رسانه‌ها در معرفی، تبیین و تشریح دستاوردهای علمی، پژوهشی و فناورانه» با حضور هادی خانیکی، مدرس ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، مهدی فرقانی، مدرس روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه طباطبایی و غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم برگزار شد.
 
فرقانی در این نشست گفت: خوشحالم در ماه‌های اخیر توجه ویژه‌ای به پیوند حوزه علم و رسانه پیدا شده است. امیدوارم با بحث، گفت‌وگو و هم‌اندیشی کمک کنیم که هم گرایی‌های تازه‌ای بین حوزه علم، فعالیت‌های پژهشی با رسانه‌ها شکل بگیرد.

وی ادامه داد: رسانه‌ها در تار و پود زندگی ما رسوخ کرده‌اند، خود من به عنوان کسی که ۴۷ سال در این حوزه فعالیت داشته‌ام گاهی از دست رسانه‌ها فرار می‌کنم اما راه فراری وجود ندارد باید راه هم‌زیستی را بیابیم.
رئیس دانشکده ارتباطات علامه طباطبایی گفت: نیازمند اصلاح نگرش در حوزه تولید علم و رسانه هستیم، در گذشته تصور بر آن بود حوزه علم اگر رسانه‌ای شود مبتذل خواهد بود. در سال‌های اخیر تحولات مهمی در هر دو عرصه اتفاق افتاده است. در کشور ما علی‌رغم اینکه ۱۶۰ سال است از آغاز انتشار نخستین نشریه علمی می‌گذرد اما گفتمان ما در این حوزه جدید است و باید مورد بحث قرار گیرد و کاربردی شود.

وی اظهار کرد: نگاه جدید به عرضه جهانی شدن علم باید به گونه‌ای باشد که علم اگر بخواهد به جامعه ورود کند باید تبدیل به فرهنگ شود و کاربرد عمومی پیدا کند، این کاربردی شدن بدون کمک رسانه ممکن نیست.

فرقانی بیان کرد: امروز به جای نفی یا انکار رسانه‌ها، باید به یک پیوست رسانه‌ای در حوزه خود بیاندیشیم. امروز زندگی بدون رسانه غیر ممکن است.

وی افزود: متاسفانه در حوزه رسانه روزنامه‌نگاران علم یا روزنامه‌نگارانی که وظیفه داشته باشند در زمینه رویدادهای علمی و پژوهشی تولید محتوا داشته باشند، کم هستند. جذابیت لازم برای تولیدات علمی که مخاطب‌پسند شود، در تخصص روزنامه‌نگاران علمی است و این افراد باید تلاش کنند امور علمی را با زبان مردم ترجمه کنند.

فرقانی ادامه داد: باید توجه داشت هر رویدادی برای رسانه‌ها ارزش ندارد و این رسانه‌ها هستند که با توجه به شناخت افکار عمومی، اخبار خود را منتشر می‌کنند. ما نیازمند تربیت خبرنگار علم هستیم، خبرنگاری که در حوزه علوم انسانی کار می‌کند نمی‌تواند در حوزه هنری ورود کند. امروز بسیاری از کشورهای دنیا دارای انجمن‌های روزنامه‌نگاری علم هستند.

رئیس دانشکده ارتباطات دانشکده علامه گفت: مردم زمانی به محتوای رسانه‌ای استقبال می‌کنند که احساس کنند در زندگی آن‌ها تغییر مثبتی ایجاد خواهد کرد. ما مقالات بسیاری در حوزه علم تولید می‌کنیم اما این مقالات باید آثار خود را در زندگی مردم نشان دهد و اثر وجودی پیدا کند.

بر اساس این گزارش در ادامه نشست علمی پژوهش، فناوری و رسانه‌ها، غلامرضا غفار، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: بی‌تردید اگر بخواهیم بدانیم جایگاه رسانه در مناسبات فرهنگی و اجتماعی جامعه کجاست، باید بدانیم در صورت معنای تحولات و جایگاه آن می‌توانیم این اقدام را انجام داد یا خیر.

وی ادامه داد: جایگاه رسانه در حیات آکادمیک و دانشگاه کجاست؟ اگر بخواهیم به تحولات نسلی دانشگاه‌ها نگاهی بیندازیم، در می‌یابیم در بین نسل‌های دانشگاهی که امروزه ایفای نقش می‌کنند، تحقق این ماموریت و رسالت بدون توجه به رسانه و علم ارتباطات میسر نیست.

معاون فرهنگی وزارت علوم گفت: در دوره جدید از علم و پژوهش و دانشگاه مردم‌مدار صحبت می‌شود، دانشگاهی که نسبت به مسائل پیرامون خود حساس است، در زمانه خود جا دارد و آن‌ها را درک و مورد واکاوی قرار می‌دهد. امروزه به نوعی مشاهده می‌کنیم از هر جایی که به نظام دانشگاهی ورود پیدا کنیم، نمی‌توانیم بخش رسانه را نادیده بگیریم.

وی اظهار کرد: زمانی که به حق رسانه به میان می‌آید و البته بحث مدرن آن به اشکال مختلف منظورمان است، اگر به علوم و تکنولوژی‌هایی که در علوم خانواده قرار می‌گیرد و پیشنهادات لازم در این زمینه توجه نداشته باشیم، نمی‌توانیم رضایت عموم‌را کسب کنیم. ما با نسلی مواجه هستیم که ارتباط و پیوند آن با بخش رسانه فراگیرتر از نسل‌های قبلی است.

غفاری گفت: اگر از ابعاد ترویج و عمومی شدن علم و پژوهش تمرکز داشته باشیم که نیازمند رسانه هستیم، در عرصه چگونگی مصرف و استفاده از آن سهم مهمی را باید برای رسانه‌ها قائل باشیم. زمانی که رابطه رسانه و پژوهش مطرح می‌شود، نیازمند استفاده از دانش و عمومی کردن  گسترش آن اقدامات لازم را داشته باشیم.

در ادامه این نشست هادی خانیکی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در سخنانی اظهار کرد: دست اندرکاران امر پژوهش انتظار دارند رسانه‌ها کمک کنند و بگویند کدام کار با اهمیت را آنها باید انجام دهند. در مقابل روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها می‌گویند بگذارید خودمان تشخیص دهیم چه چیزی برای انتشار خوب است. همین جا نقطه اختلاف دو طرف است. اگر معنای مشترکی بین طرفین وجود داشته باشد در شناخت اولویت‌ها به مشکل نمی‌خوریم.

وی افزود: جامعه زمانی به مسئله رسانه تبدیل می‌شود که فعالیت‌های پژوهشی صورت گرفته در آن به برایند دغدغه‌های جامعه تبدیل شود. تبدیل نشدن به امر دور از دسترس مهمترین ویژگی در این زمینه است. آیا نهاد دانشگاه نباید جلوتر از جامعه حرکت کند؟ کار دانشگاه این است که افق‌ها را در جامعه و در هر زمینه‌ای که هست گسترش دهد و جامعه را به پیش ببرد.

خانیکی گفت: امروزه رسانه‌ها حلقه وصل جامعه و دانشگاه نیستند. رسانه‌ها وقتی می‌توانند موفق عمل کنند که یک گفتگویی بین این دو طرف شکل دهند و به این دلیل تنها ابزاری برای انتقال دستاوردهای پژوهشی نیستند و‌ رسانه‌ها بخش هوشمندی از چرخه ارتباط متقابل بین نهاد دانشگاه و جامعه هستند.

انتهای پیام

نظر شما