شناسهٔ خبر: 30011674 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

ترکیه: درصورت پیروزی اسد در انتخابات با او تعامل می‌کنیم

همشهری آنلاین: خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد که «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه به احتمال تعامل کشورش با دولت بشار اسد در سوریه اشاره کرد و گفت: اگر اسد در یک انتخابات دمکراتیک پیروز شود، با وی تعامل می‌کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از اسپوتنیک، چاووش اوغلو در نشست دوحه همچنین درباره پرونده جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی گفت که برخی از کشورهای اروپایی جنایت قتل وی را نادیده گرفته اند.

وی افزود: کارشناسانی که به ترکیه آمدند فایل های صوتی مرتبط به قتل خاشقچی را تایید کردند.

وزیر خارجه ترکیه تاکید کرد افرادی از قبل برای قتل خاشقچی دستور گرفته بودند و از کارشناس امر جنایی برای مثله کردن جسد خاشقچی کمک گرفتند.

وی گفت: عربستان اطلاعات درباره قتل خاشقچی را از ما دریافت کرده اما خود این کشور اطلاعاتی افشا نکرده است.

چاووش اوغلو درباره بحران دیپلماتیک میان قطر و کشورهای عرب خلیج فارس گفت که عربستان و امارات حتی یک سند برای اتهاماتی که به قطر می زنند ارایه نکرده اند.

چاووش اوغلو در ادامه گفت : بصراحت می گویم که کشیش برانسون، عامل سیا بود اما از دید ما، آن موضوع کوچکی بود و ما مسائل مهمتری در روابط خود داشتیم.

وی اضافه کرد که حمایت آمریکا از کردهای سوریه (YPG ) و همین‌طور موضوع عاملان کودتا، از جمله این موضوعات هستند که باید به ترکیه بازگردانده شوند و «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری به «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرده که واشنگتن مساله اخراج «فتح الله گولن» را بررسی می کند.

وزیر خارجه ترکیه تصریح کرد که آمریکا از کردهای سوریه حمایت می کند و به آنها سلاح می دهد.

وی افزود که ترکیه به دنبال به خطر انداختن جان سربازان آمریکایی نیست بلکه هدف این کشور در سوریه، پ‌ک‌ک است. این آمریکا است که به آن‌ها پناه داده است.

چاووش اوغلو درباره نشست آتی در ژنو درباره تدوین قانون اساسی جدید برای سوریه گفت: هدف ما از نشست هفته آینده ژنو این است که اعلام کنیم که کمیته قانون اساسی [سوریه] آماده است و تا پایان سال جاری یا اوایل سال آینده تشکیل جلسه می‌دهد.

وی افزود که ما با روسیه و ایران کار کرده‌ایم و به این نتیجه هم رسیده‌ایم.

چاووش اوغلو اضافه کرد که تا الان هیچ حمایتی از دوستان خود در ائتلاف آمریکا دریافت نکرده‌ایم و آن‌ها گاهی جلسات کوچک خود را برگزار می‌کنند، تا قانون اساسی سوریه را تدوین کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ترکیه تاکید کرد که با تدوین قانون اساسی سوریه توسط دیگران مخالف هستیم و باید اجازه داد که خودشان قانون اساسی خود را بنویسند و کشور برای انتخاباتی زیر نظر سازمان ملل متحد آماده شود.

وی اضافه کرد که این انتخابات باید فراگیر باشد و همه شهروندان در سوریه و پناهجویان در دیگر کشورها شرایط امکان شرکت در آن را داشته باشند. این انتخابات باید بسیار معتبر، شفاف، دموکراتیک و عادلانه باشد و مردم سوریه تعیین کنند که چه کسی بر آنها حکومت کند.

برچسب‌ها:

نظر شما