شناسهٔ خبر: 30010585 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در کارگروه سلامت خراسان جنوبی مطرح شد؛

غنی سازی نان با ویتامین D به صورت پایلوت در بیرجند انجام می شود

بیرجند- اجرای طرح غنی سازی آرد و نان با ویتامین D در شهر بیرجند در کارگروه سلامت و امنیت غذایی خراسان جنوبی بررسی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر،  محمد دهقانی فیروز آبادی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ظهر یکشنبه در کارگروه سلامت و امنیت غذایی خراسان جنوبی اظهار کرد: امروزه  الگوی ابتلاء به بیماری در کشور ما از سمت بیماری های واگیر دار به سمت بیماری های غیرواگیر تغییر کرده است.

وی بیان کرد: کمبود برخی از ویتامین ها چون ویتامین D در ابتلاء به  برخی از بیماری ها تأثیر گذار است.

بیرجند، پایلوت طرح غنی سازی آرد با ویتامین D

دهقانی فیروزآبادی  با اشاره به اینکه یکی از سیاست های مهم در بحث پیشگیری اضافه کردن ریز مغذی ها  است، یادآور شد:  برنامه غنی سازی آرد با ویتامین D به صورت پایلوت  در بیرجند اجرا می شود.

پروفسور المدفا رییس بخش تغذیه دانشگاه وین و نماینده سازمان جهانی بهداشت نیز در این جلسه بیان کرد: خداوند سیستم و مکانیزم  بدن انسان  را به گونه ای طراحی کرده که خود قادر به تولید ویتامین D هست.

مؤلفه هایی  که مانع ساخت ویتامین D در بدن می شود

وی اظهار کرد: البته موارد و مؤلفه هایی می تواند ساخت ویتامینD در بدن را تخت الشعاع قرار دهد که این مسئله نگران کننده است.

نماینده سازمان بهداشت جهانی بیان کرد: آلودگی هوا، وزن بالا، میزان تابش نور خورشید بر بدن، ساعاتی که بدن در معرض تابش نور قرار می گیرد، همگی در ساخت این ویتامین توسط بدن  تأثیر گذار است.

پروفسور المدفا بیان کرد: همچنین هر چه قدر سن افزایش می یابد  به همان نسبت ساخت  ویتامین D توسط بدن تحت تأثیر قرار  می گیرد به گونه ای که بدن یک فرد سالمند ۸۰ درصد  نسبت به نوجوانی و جوانی می تواند این ویتامین را در بدن بسازد.

وی با اشاره به نقش  کمبود ویتامین D در برخی از بیماری ها اظهار کرد: متأسفانه مواد غذایی غنی از این ویتامین نیستند و باید به سمت راهکارهایی چون غنی سازی آرد رفت.

زهره پور احمدی نماینده سازمان غذا و دارو نیز در این کارگروه اظهار کرد:  در حال حال غنی سازی به صورت اختیاری برای لبنیات و روغن وجود دارد که به واسطه سرانه پایین مصرف این محصولات تأثیر چندانی ندارد.

جامعه هدف طرح

وی بیان کرد: غنی سازی آرد  با ویتامینD   برای نان هایی که به روش سنتی پخت می شوند و برای  چهار گروه زنان و مردان زیر ۱۸ سال و بالای ۱۸ سال و در هر گروه ۱۲۰ نفر  در شهر بیرجند صورت خواهد گرفت.

محمدرضا حسنی مقدم  سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی نیز در این جلسه قول همکاری در راستای اجرای این طرح را داد.

نظر شما