شناسهٔ خبر: 30009824 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

وبسایت یمنی بررسی کرد

چرا الحدیده مهم‌ترین موضوع مذاکرات صلح یمن در سوئد بود

یک وبگاه یمنی تاکید کرد، ائتلاف سعودی-آمریکایی که در میدان نبرد نظامی نتوانست الحدیده را از ارتش و کمیته های مردمی یمن بگیرد، در پای میز مذاکرات سوئد هم به رغم برخورداری از پشتوانه های بین المللی به هدف خود نرسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، وبگاه خبری «النجم الثاقب» یمن در یادداشتی با عنوان «چرا الحدیده مهم ترین مساله در مذاکرات سوئد است»، واگذار نشدن کنترل شهر الحدیده به سازمان ملل یا طرف‌های بین‌المللی را «شکست دیگر ائتلاف متجاوزان علیه یمن» توصیف کرد.

در این یادداشت آمده است: استان الحدیده در ساحل دریای سرخ قرار دارد که ائتلاف متجاوز آمریکایی، سعودی، اماراتی آن را از شش ماه پیش در فهرست عملیات نظامی خود قرار داد و پنتاگون به طور مستقیم بر ترسیم نقشه عملیات‌های نظامی امارات در آنجا نظارت داشت و نقشه‌ها و راهبردهای لازم را برای حمله به این استان و تسلط بر مراکز حیاتی آن از جمله فرودگاه بین المللی و بندر راهبردی آن وضع می‌کرد.

نویسنده افزود: پنتاگون همچنین ژنرال «جوزف فوتیل»، فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا را رسما فرستاد تا ضمن نظارت بر روند عملیات الحدیده به نیروهای اماراتی و مزدوران بومی یا بیگانه آنها سفارش های لازم را برای تسلط بر این شهر بدهد، نیروهای متجاوزی که شمارشان به قریب به چهل هزار نفر می‌رسد و از بهترین تجهیزات جنگی و نظامی پیشرفته برخوردارند.

النجم الثاقب آورده است: امروز الحدیده که طی قریب به شش ماه گذشته تاکنون در معرض وحشیانه ترین حملات ائتلاف دشمن سعودی-اماراتی قرار داشته هنوز به تحت سیطره این متجاوزان درنیامده آن هم با وجود اینکه آمریکا به طور مستقیم در این حملات دخالت داشته و پشتیبانی هوایی و لجستیک هم از آنها به عمل آورده است.

این وبگاه خبری افزود: اما حمله‌ای که در ظاهر امر، امارات فرماندهی آن را برعهده داشت شکست خورد و کوهی از خسارات سنگین را برای آن به همراه داشت و البته محصول این تجاوز هم در سطح اهداف برنامه ریزی شده برای آن نبود چون نه توانستند بندر الحدیده و نه فرودگاه بین المللی آن را به تسخیر خود درآورند، نظامیان امارات و مزدورانش تنها موفق به نفوذ در طول نوار ساحل غربی تا حومه شهر الحدیده شده بودند که در واقع، هیچ تاثیری بر واقعیت عملیاتی و راهبردی نداشت.

در ادامه این یادداشت آمده است: الحدیده بر سر میز رایزنی‌های سوئد محوری ترین مساله و مهم ترین آن برای کشورهای عضو ائتلاف متجاوز علیه یمن محسوب می‌شد بخصوص که این منطقه از اهمیت ژئوپلیتیک بسیاری در سطوح اقتصادی، امنیتی و نظامی برخوردار است.

نویسنده تاکید کرد: در بعد اقتصادی، الحدیده مهم ترین و بهترین بندر در منطقه و حیاتی‌ترین بندر در عرصه تجارت بین‌الملل است؛ از همین رو در وهله نخست در کانون توجه و جاه‌طلبی بیگانگان  قرار دارد، اما در بعد امنیتی الحدیده در یک موقعیت ژئو استراتژیک مهم واقع است و سواحل و جزایری دارد که می‌تواند با آن به عمق آب های دریای سرخ نفوذ کرده و مسیر دریانوردی بین المللی را تحت تسلط خود بگیرد.

وی ادامه داد: اما در بعد نظامی الحدیده گلوگاه نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی است و استانی است که اگر سقوط کند با آن صنعا هم زیر محاصره سقوط خواهد کرد، از همین رو کشورهای عضو ائتلاف با تجاوز نظامی خود در شش ماه گذشته همه توان خود را برای تسخیر الحدیده به کار گرفته و آمریکا هم نوک پیکان این حملات قرار گرفت.

النجم الثاقب نوشت: از همین رو مساله الحدیده مهم‌ترین و پیچیده‌ترین مساله در میز مذاکرات کنونی سوئد است و در کانون این رایزنی‌ها قرار دارد، کما اینکه گریفیتس در کنفرانسی خبری تصریح کرد: «الحدیده دشوارترین موضوع مذاکرات است و در کانون بحران قرار دارد...»؛ از همین رو کشورهای ائتلاف متجاوز علیه یمن از طریق نفوذی که در سازمان ملل دارند به شدت تلاش می‌کردند گریفیتس را تحت فشار قرار دهند تا کارت بندر و شهر الحدیده را از هیات ملی یمن اعزامی از صنعا در مذاکرات بگیرد .

در ادامه این یادداشت آمده است: ائتلاف متجاوز علیه یمن پیشنهادهایی مطرح کرده از جمله اینکه الحدیده منطقه‌ای بی‌طرف یا ایمن مثل مدل ادلب و جولان در سوریه شود و دیگر اینکه هیات صنعا را متقاعد کنند که از این بندر دست کشیده و از شهر الحدیده خارج شود تا صلح‌بانان سازمان ملل آنجا را تحت کنترل بگیرند و این خطرناک‌ترین و بی‌رحمانه‌ترین راهی است که فرستاده سازمان ملل در پیش گرفته و تاکنون هیات صنعا موافقتی با آن نشان نداده است.

النجم الثاقب با تاکید بر اینکه اهمیت استان الحدیده برای ائتلاف متجاوز علیه یمن و در راس آن آمریکا در عمق توجهات ائتلاف سعودی و اهداف اصلی آن در یمن است، افزود: حمله اخیر که بزرگ ترین حمله به شهر الحدیده در نوامبر گذشته بود در برابر دفاع راهبردی نیروهای ارتش و کمیته های مردمی به شکست انجامید. از همین رو ائتلاف سعودی این نبرد را به رایزنی‌های سوئد کشاند تا در آنجا از هیات صنعا در خصوص این شهر امتیاز بگیرد اما هیات صنعا هنوز حاضر به امتیازدهی در این قضیه نشده و رایزنی های سوئد معلق باقی مانده است اگرچه در خصوص پرونده اسرا توافقاتی حاصل شده اما مساله الحدیده که اصلی ترین مساله ای است که آینده رایزنی‌ها بر آن مبنا باقی خواهد ماند.

انتهای پیام/ص

نظر شما