شناسهٔ خبر: 30009367 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

بسته خبری جنگ اقتصادی-۱۵

از وعده جدید موگرینی درباره زمان راه اندازی SPV تا اظهارات روحانی درباره آثار اقتصادی FATF

اظهارات رئیس‌جمهور در رابطه با تحریم‌های آمریکا و آثار اقتصادی FATF، اظهارات موگرینی در رابطه با برجام و آخرین تحولات SPV و اخبار مربوط به عضویت رژیم صهیونیستی در FATF در بسته خبری این هفته آمده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس، در گزارش این هفته، به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با جمعی از خانواده‌های شهدا، اظهارات رئیس‌جمهور در رابطه با تحریم‌های آمریکا، اظهارات موگرینی در رابطه با برجام و آخرین تحولات SPV، اخبار مربوط به جلسه‌ شورای امنیت در رابطه با مسئله‌ موشکی ایران، آخرین تحولات در رابطه با تحریم‌های نفتی و دیگر اخبار مربوط به برجام، مذاکره و تحریم‌ها پرداخته شده است. همچنین آخرین اظهارات در مورد FATF و اخبار مربوط به عضویت رژیم صهیونیستی در FATF  در بسته خبری این هفته آمده است. اخبار مربوط به سیاست‌های اقتصادی و ارزی نیز شامل اظهارات رئیس بانک مرکزی در رابطه با بازار ارز می شود.

*تحریم، برجام و مذاکرات

*بیانات رهبری در دیدار با خانواده‌های شهدا

مقام معظم رهبری در یدار با خانواده‌های شهدا با بیان اینکه آمریکا تلاش می‌کند با فشار خود ایران را از پیمودن راه خود منصرف نماید فرمودند: «البتّه نقشه‌های آمریکا در مورد ملّت ایران لو رفته؛ نقشه‌ای که بتوانند آن را عمل بکنند و ضربه وارد کنند دیگر ندارند، هر کاری که میتوانستند کرده‌اند، نقشه‌های آینده‌شان هم لو رفته است. هدف و نقشه‌ی آمریکا با این کارهای اخیر -این کارهایی که در این یکی دو سال گذشته کردند که قلم درشتش تحریم همه‌جانبه‌ی اقتصادی است- و کارهایی که دارند میکنند، توطئه‌هایی که دارند میکنند که مأمورین مخصوصی برای مقابله‌ی با ایران میگذارند، به دشمنان گوناگون ایران -منافقین و امثال اینها- کمک میکنند، این است که بلکه بتوانند به کمک تحریم و به کمک کارهای ضدّامنیتّی و مانند اینها در جمهوری اسلامی، در کشور عزیز ایران اسلامی ما دو دستگی و اختلاف و جنگ داخلی و مشکلات ایجاد کنند؛ هدفشان این است، همه‌ی تلاش خودشان را هم در این راه مصرف کردند».

امام خامنه‌ای در ادامه‌ی بیانات به شکست نقشه‌ی دشمن اشاره کردند و فرمودند: «اینها اوّل امسال که سال ۹۷ است -یا اندکی قبل از امسال، اوایل سالِ جاریِ مسیحی- اعلام کردند که ایران تابستان داغی خواهد داشت؛ مقصودشان این بود که ما در تابستان به سراغ ایران میرویم و نقشه‌های ما در ایران تحقّق پیدا خواهد کرد؛ یعنی همین اختلاف و دعوا و این را بکِش به خیابان و آن را بیاور در عرصه و [بین] این گروه با آن گروه، آن گروه با آن گروه [دیگر]، جنگ راه می‌اندازیم، دعوا راه می‌اندازیم؛ هدفشان این بود. به کوری چشم آنها تابستان امسال یکی از بهترین تابستانهای سال بود. بعد هم گفتند جمهوری اسلامی چهل‌سالگی را نمیبیند؛ یعنی در پاییز و زمستان امسال همان توطئه‌ها را عمل خواهیم کرد. ملّت ایران با استحکام تمام ایستاده است؛ به توفیق الهی در بیست‌و‌دوّم بهمن، این ملّت سالگرد چهلم انقلاب اسلامی را با شکوه بسیار بهتر از سالهای قبل برپا خواهد کرد».

 مقام معظم رهبری با تاکید بر اینک مردم و مسئولین نسبت به توطئه دشمن هوشیار باشند، اظهار داشتند: «ملّت بیدار است. مسئولین هم مشغولند؛ کار میکنند، تلاش میکنند؛ البتّه بیشتر باید تلاش کنند. من هم به ملّت عزیزمان عرض میکنم این بیداری را حفظ کنید؛ اینکه اینها گفتند در سال ۹۷ ما چنین میکنیم، چنان میکنیم، و نقشه‌هایی را برای جمهوری اسلامی ابراز کردند -یعنی در واقع نقشه‌شان لو رفت- این ممکن است فریب باشد؛ ممکن است جنجال را برای سال ۹۷ بکنند، نقشه را برای سال ۹۸ بکشند؛ مِن‌باب مثال. همه باید حواسشان جمع باشد؛ به همه‌ی ملّت عرض میکنم. آمریکا دشمن خبیثی است، دشمن حیله‌گری است، دستش با صهیونیست‌ها و مرتجعین منطقه در یک کاسه است و همه‌ی آنها دشمن ایران اسلامی و دشمن ملّت ایرانند؛ ما باید بیدار باشیم. البتّه ما قوی‌تر از آنها هستیم؛ آنها با این انگیزه‌ی قوی علیه جمهوری اسلامی، تاکنون هیچ غلطی نتوانسته‌اند بکنند، بعد از این هم نمیتوانند بکنند؛ در این تردیدی نیست. دشمن ضعیف است؛«اِنَّ کَیدَ الشَّیط‌ـانِ کانَ ضَعیفا»(۵) آیه‌ی قرآن است ولیکن ما نباید غافل بشویم، ما نباید به خواب برویم».  

*اظهارات رئیس‌جمهور در رابطه با تحریم‌ها و اقدامات خصمانه غرب

رئیس جمهور در کنفرانس روسای مجلس ایران،افغانستان، پاکستان، ترکیه، چین و روسیه در تاریخ 17 آذرماه با تاکید بر اتحاد بین کشورها برای مقابله با اقدامات خصمانه آمریکا گفت: « کشوری که جنگی تجاری با چین به راه انداخته، به پاکستان طعنه می زند، افغانستان را تحقیر، ترکیه را تنبیه، روسیه را تهدید و ایران را تحریم می کند، متهم ردیف اول در شکستن پیوندهاست. اگرآمریکا گمان می کند که می تواند ما را از هم جدا کند، سخت بر خطاست و ما اینجا هستیم تا بگوییم که بنا نداریم این گستاخی ها را تحمل کنیم و ما در برابر آنها خواهیم ایستاد».

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه «از کسی که به دیوارها تعظیم می کند، انتظار نداریم که به پل ها احترام بگذارد»، اظهارداشت: «از چنین مسئولیت گریزی، نمی خواهیم که به مسئولیت تازه ای گردن بنهد. از آن کس که تمدن ها را تحقیر کرده، نمی توان خواست که نگهدارنده پایه های تمدن مشترک باشد اما هرکجا که آمریکا در انهدام جوامع سهمی داشته باشد، اجازه نخواهیم داد که از هزینه خسارت‌ها و ویرانی‌ها بگریزد. از غربی‌ها انتظار نداریم که سهم‌شان را در ازای امنیت و ثباتی که برای آنها تامین کرده‌ایم، بپردازند اما بدانند که با تحریم ایران، به توانایی ما برای مبارزه با مواد مخدر و تروریسم آسیب می‌زنند. به تحریم‌کنندگان هشدار می‌دهم اگر توانایی‌های ما در مبارزه با مواد مخدر و تروریسم در خاستگاه آنها ضربه‌ای ببیند؛ شما نخواهید توانست از زیر آوار مواد مخدر، پناهجویان و بمبها و ترورها به سلامت خارج شوید. با تضعیف ایران از راه تحریم، خیلی‌ها در امان نخواهند بود؛ آنها که حرف ما را باور ندارند، خوب است به نقشه جغرافیا نگاهی بیاندازند». این بخش از  صحبت‌های رئیس جمهور بازتاب فراوانی در رسانه‌های خارجی مانند رویترز، CNN و ... داشت.

رئیس جمهوری در پایان نشست سران قوا در تاریخ 20 آذر ماه در رابطه با تلاش آمریکا برای ایجاد ضربه به اقتصاد کشور گفت:  «بعد از 13 آبان آمریکایی‌ها بسیار در انتظار این بودند که شاهد یک بهم ریختگی در زمینه اقتصاد کشور باشند اما مردم بزرگوار و همه فعالان اقتصادی به گونه‌ای عمل کردند که خوشبختانه همه چیز به عکس شد».دکتر روحانی ادامه داد: «آمریکایی‌ها می‌خواستند بعد از 13 آبان تورم، مشکلات اقتصادی، مسایل بازار، ارز و همه چیز را به نحو دیگری ببینند و خوشبختانه بانک مرکزی، بخش‌های دیگر اقتصادی و  مردم عزیز و بزرگوار به گونه‌ای عمل کردند که کاملاً برای همه دنیا و برای داخل کشور ما محسوس است که آرامش مردم بعد از 13 آبان مقداری بیشتر شده است و همه تلاش‌ها این است که این آرامش را ادامه دهیم و بتوانیم از مشکلات روی دوش مردم بکاهیم».

رییس جمهور گفت: «هدف آمریکایی‌ها این بود که جلوی صادرات نفت ما را بگیرند و می‌خواهم به صراحت به مردم بگویم که صادرات نفت ما بعد از 13 آبان به مراتب بهتر از قبل از 13 آبان شده است. گزارش امروز وزارت نفت هم امیدوارکننده بود. مواردی که تسهیلات می‌خواست مورد توافق جمع سران سه قوه است». 

*موگرینی: انتظار داریمSPV طی هفته‌های آتی ایجاد بشود/برجام پایه‌ی گفتگوی ما با ایران بر سر مسائل موشکی و منطقه‌ای است

موگرینی، مسئول سیاست‌خارجه اتحادیه اروپا طی کنفرانس خبری در جواب سوال خبرنگاری که در مورد نتیجه‌ی جلسه‌ی شورای امور خارجه اتحادیه اروپا در مورد ایران پرسیده بود، خاطر نشان کرد که بین اعضای اتحادیه اروپا بر سر ادامه‌ی سیاست کلی اتحادیه اروپا در قبال ایران اجماع وجود دارد و این اجماع از حفظ برجام شروع می‌شود. وی در مورد برجام ادامه داد که ایران به تعهدات خود پایبند بوده است و اتحادیه اروپا نیز به تعهدات خود پایبند خواهد بود.

موگرینی در مورد سازوکار ویژه مالی اتحادیه اروپا موسوم به SPV گفت: «در رابطه با این مورد ویژه، وزیران سه کشور اتحادیه اروپا (فرانسه، آلمان، انگلیس) در مورد وضعیت ثبت سازوکار ویژه توضیح دادند. انتظار داریم که این سازوکار در هفته‌های آتی ثبت بشود، یعنی قبل از پایان سال، تا از این طریق  تجارت مشروع با ایران حفاظت و ارتقا داده شود».

موگرینی با بیان اینکه از بقیه مسائل با ایران چشم‌پوشی نمی کنیم گفت: «این تنها موضوعی نیست که بر سر آن بحث کردیم. حمایت قوی ما از اجری برجام به معنای این نیست که چشم‌ خود را بر روی بقیه مسائل ببندیم. حمایت ما از برجام مانعی برای حمایت کامل ما از حاکمیت اعضای اتحادیه اروپا نیست که فعالیت‌های غیرقانونی بعضی از بخش‌ها در ایران را دیده‌اند، مانند اتفاقاتی که در فرانسه و دانمارک افتاد».

موگرینی با تاکید بر اینکه اجرای کامل برجام اساس گفتگوی منطقه‌ای اتحادیه اروپا با ایران است گفت: «ما گفتگوی بلندپایه سیاسی داریم و امروز ما دور دیگری از گفتگوها را با ایران و چهار کشور اروپایی (فرانسه، آلمان، ایتالیا، انگلیس) بر سر مسائل منطقه که از یمن شروع می‌شود برگزار می کنیم که در رابطه با آن پیشرفت‌های مثبتی دیده‌ایم. برای اولین بار وزیر خارجه ایران از این گفتگوها استقبال کرده است و حمایت خود در رابطه با اقدامات نماینده‌ی ویژه سازمان ملل در یمن (مارتین گریفیتث) ابراز کرده است».

موگرینی به نتایح این گفتگوها اشاره کرد و افزود: «نتایج این گفتگو ما را در جایی با ایران بر سر مسائل منطقه‌ای قرار داده است و ایران از نفوذش بر روی حوثی‌ها استفاده کرده است تا گفتگوها را در سوئد تحت نظر سازمان ملل آغاز کنند- چیزی که ما خیلی بر روی آن اصرار و حمایت کرده‌ایم. ما بر این باور هستیم که بر اساس اجرای کامل و مداوم برجام، از طریق گفتگو می‌توانیم به مسائل دیگر بپردازیم که برای ما مایه‌ی نگرانی جدی هستند که شامل موشک‌های بالستیک ایران، سوریه و بقیه مسائلی  می‌شود که  می‌خواهیم با ایران گفتگو کنیم و هم‌اکنون در حال گفتگو با ایران هستیم».

موگرینی در پایان پاسخ به پرسش خبرنگار خاطر نشان کرد که اجرای کامل برجام تنها چیزی نیست که بر سر میز مذاکره قرار دارد و اتحادیه اروپا به گفتگوی خود بر سر مسائلی که منطقه‌ای و دیگر مسائلی که جدی است، ادامه می‌ دهد. 

*جلسه شورای امنیت سازمان ملل با محوریت آزمایش موشکی ایران

21 آذرماه، جلسه‌ شورای امنیت سازمان ملل با محوریت آزمایش موشکی ایران ذیل قطعنامه 2231 تشکیل شد و خانم دی کارلو، معاون دبیرکل سازمان ملل با بیان اینکه طبق گزارش‌های سازمان بین‌المللی انرژی اتمی به تعهدات خود در برجام پایبند بوده است، اعضای برجام به حمایت خود از برجام ادامه می‌دهد ولی ایران باید موارد مربوط به آخرین گزارش دبیرکل سازمان ملل در رابطه با برجام را محتاطانه در نظر بگیرد.

 معاونت دبیر کل سازمان در رابطه با موشک‌های مورد استفاده در یمن گفت که سازمان ملل نتوانسته‌است مشخص کند که موشک‌ها آیا بعد از تاریخ اجرای قطعنامه 2231 منتقل شدند یا نه. وی هم‌چنین افزود سازمان ملل هم‌چنین در حال تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به تجهیزات نظامی بدست آمده در یمن است که ویژ‌گی‌های موشک‌های ساخت ایران را داشتند. 

پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا با بیان اینکه آزمایش‌های موشکی ایران بعد از برجام گسترش یافته است، از سازمان ملل خواست که تلاش‌های بی‌وقفه‌ی ایران برای دور زدن تحریم‌های تسلیحاتی را ناکام بگذارد. پمپئو ادعا نمود که آزمایش‌های موشکی ایران قابلیت حمل تسلیحات هسته‌ای را دارد و ایران از سال 2009 تا 2010 با آزمایش‌های موشکی خود قطعنامه‌های قبلی را نقض نموده و با توجه به اینکه قطعنامه 2231 جایگزین قطعنامه 1929 شده است و ادبیات آن در رابطه با ازمایش موشکی ایران تغییری نکرده است، بنابراین آزمایش موشکی ایران نقض قطعنامه 2231 است. پمپئو هم‌چنین ادعا نمود که  ایران تسلیحات موشکی به حوثی‌ها در یمن و شبه‌نظامیان شیعه در عراق صادر کرده و در حال آموزش آنها است. 

نماینده انگلیس در سازمان ملل با حمایت از مواضع آمریکا و  با بیان اینکه خطر فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران باید مورد توجه قرار بگیرد، در مورد آزمایش‌های موشک بالستیک ایران گفت: «نکته در مورد اشاعه‌ی موشک بالستیک این است که تنها موشک‌های بالستیک هسته‌ای مایه‌ی نگرانی نیستند، نه با چشم‌پوشی از اینکه ارتباط بین قابلیت هسته‌ای و موشک بالستیک وجود دارد. هر سرجنگی متعارف نیز آسیب جدی به غیرنظامیان و زیرساخت‌ها و اعضای اتحادیه اروپا می‌زند».

نماینده انگلیس در سازمان ملل در رابطه با سیاست دولت انگیس در برابر ایران گفت: «ما 3 هدف را دنبال می‌کنیم. اول و از همه مهم تر اینکه، رژیم عدم‌اشاعه جهانی را حفظ و تقویت نماییم و جلوی ایران را از دست یابی به قابلیت هسته‌ای که بتواند منطقه خاورمیانه و اروپا را تهدید کند، بگیریم. دوم اینکه، اقدامات بی‌ثبات‌کننده‌ی ایران در منطقه محدود شود و سومین سیاست این است که ایران را تشویق کنیم که  روابط اقتصادی و دیپلماتیکش با منطقه و غرب را بهنجارسازی کند و نقش برحق خود به عنوان یک قدرت مسئولیت‌پذیر و سازنده ادامه بدهد».

اسحاق آل حبیب، سفیر ایران در سازمان ملل در پاسخ به ادعاهای واهی آمریکا گفت که آمریکا یک مشت دروغ و اظهارات اغواگر، غلط و ساختگی در رابطه با برنامه موشکی ایران ارائه داده است. اسحاق آل حبیب در جلسه شورای امنیت گفت که برنامه موشکی ایران تنها برای حمل تسلیحات متعارف طراحی شده است تا در برابر تهدیدات خارجی بازدارنده باشد.

*توافق جدید اوپک و کشورهای همکار

روز جمعه 16 آذرماه اعضای اوپک و متحدین آن به ریاست روسیه، بعد از یک هفته‌ی پرتنش در نهایت توافق کردند که 1.2 میلیون بشکه در روز از ژانویه سال 2019 از تولید نفت خود کم کنند تا از این طریق از کاهش قیمت نفت و تولید مازاد جلوگیری شود. ایران، ونزوئلا و لیبی از کاهش تولید خود معاف شدند. طبق توافق بدست آمده کشورهای اوپک روزانه 800 هزار بشکه از تولید و کشورهای غیراوپک نیز 400 هزار بشکه از تولید خود کاهش می‌دهند.

*شرکت روس‌نفت از کار در ایران منصرف شد

پایگاه خبری روسی وِدوموستی (vedomosti) به نقل از سه منبع نزدیک به مدیران شرکت نفت‌روس (یکی از زیرمجموعه‌های شرکت دولتی روس‌نفت‌گاز-JSC ROSNEFTEGAZ) خبر داد که این شرکت که با شرکت ملی نفت ایران بر سر توسعه میادین نفت و گاز ایران نقشه‌ی راه برای اجرای پروژه‌های راهبردی امضا کرده بود، اکنون تصمیم خود را تغییر داده است و نمی‌خواهد در ایران کار کند. یکی از منابع به ودوموستی گفت که مذاکرات شرکت ملی نفت ایران و روس‌نفت در تابستان 2018 به دلیل تهدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران متوقف شد. 

*واعظی: سازوکار ویژه مالی حداکثر تا سه هفته آینده اجرا می شود

محمود واعظی، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور پس از پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره اظهارات مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره برقراری خط مالی ایران و اروپا افزود: «رهبران کشورهای اروپایی، وزرای خارجه و مقامات اقتصادی آنها درهمه تماس هایی که با سفرای و مقامات ایرانی و وزیر امور خارجه دارند، تردیدی در برقراری سازوکار ویژه مالی ندارند و مکانیزم آن را نیز طراحی می کنند». وی یادآور شد: «آنها به ما اعلام کردند که حداکثر دو تا سه هفته دیگر این سازوکار اجرایی می شود».

*رای‌گیری برای قطعنامه ضد ایرانی در پارلمان کانادا به تعویق افتاد

قرار بود عصر روز سه‌شنبه قطعنامه‌ای علیه ایران در سنای کانادا طرح شود اما رای گیری برای این قطعنامه به سال آینده میلادی موکول شد. هدف تحریم‌های درخواست شده از سوی سناتور لیندا فرام نماینده پارلمان کانادا که به نام حقوق بشر پیشنهاد شده‌، ایجاد محدودیت برای وزارتخانه‌ها و سازمان های‌ کلیدی از جمله وزارت ارتباطات است. از جمله مفاد این قطعنامه درخواست اعمال تحریم علیه ایران طبق قانون Magnitsky بود.

درخواست برای تحریم ایران هم‌چنین توسط اروین کاتلر، نماینده سابق مجلس کانادا و مشاور UANI و تعدادی از نمایندگان دیگر پارلمان کانادا و با حمایت شاپرک شجری‌زاده، از مدعیان وضع حجاب در ایران مطرح شده است. 

*مدیرمالی شرکت هوآوی آزاد شد

وانزو، مدیر ارشد مالی شرکت هوآوی چین (Huawei) که به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران توسط پلیس کانادا بازداشت شده بود، بعد از 10 روز حبس، طبق تصمیم دادگاهی که در آن محاکمه شده بود، آزاد شد. آزادی مدیر ارشد هوآوی در حالی صورت گرفت که قبل از آن، دولت چین  مایکل کووریگ دیپلمات سابق کانادا و  یک تبعه کانادایی دیگر را بازداشت کرد و اعلام نمود این دو نفر را به اتهام اقدام در راستای تضعیف امنیت ملی چین بازدداشت کرده است. دیپلمات‌های کانادا هشدار می‌دادند که چین ممکن است دست به اقدام‌های مجازات کننده بزند و باز هم دیپلمات‌های کانادایی را بازداشت نماید . 

*تحولات مربوط به گروه ویژه اقدام مالی (FATF)

*مجید انصاری: لوایح FATF در مجمع تشخیص تصویب می‌شود

مجید انصاری، عضو تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه  24 آذرماه اصلاح لایحه پولشویی را در دستور کار مجمع است گفت: «من پیش‌بینی می‌کنم در مجمع تصویب شود. ممکن است با یک اصلاح جزئی در یک جایی برای تطبیق یا تامین سیاست‌های کلی، ولی تصویب خواهد شد. ما ناگزیر هستیم و باید تصویب کنیم، منافع ملی ما اقتضاء می‌کند تصویب کنیم».

محمد صدر: اگر این لوایح مرتبط با FATF را تصویب نکنیم، دیگر نمی توانیم با اروپا، چین و روسیه ارتباط تجاری، مالی و اقتصادی داشته باشیم

محمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و مشاور عالی وزیر امور خارجه با بیان اینکه لوایح مربوط به FATF به احتمال قوی در جمع تشخیص مصلحت نظام تصویب خواهد شد تصریح کرد: « اگر این لوایح را تصویب نکنیم، دیگر نمی توانیم با اروپا، چین و روسیه ارتباط تجاری، مالی و اقتصادی داشته باشیم و پس از آن شاهد یک بحران اقتصادی بسیار شدید و به دنبال آن بحران اجتماعی در کشور خواهیم بود. روزی که ایران لوایح مربوط به FATF یعنی مبارزه با منابع مالی تروریسم، پولشویی و کنوانسیون های مربوطه را رد کند، من مطمئنم آن روز، روز شادی ترامپ و نتانیاهو و محمد بن سلمان است چون همان مشکلات و ضررهایی که اشاره کردم در صورت قطع برجام برای کشور به وجود می آید، با رد لوایح FATF قطعاً ایران دچار این مشکلات و ضررهایی خواهد شد».

آیت الله نوری همدانی: این کنوانسیون‌ها [مربوط به FATF] طرحی است که صهیونیست‌ها آن را درست کرده‌اند

آیت‌الله نوری همدانی در درس خارج فقه در مورد FATF  خاطر نشان کردند: « باید نسبت به دست‌های پشت‌پرده آمریکا و رژیم صهیونیستی در برخی اتفاقات موجود در کشور حساس بود. ». وی با انتقاد و هشدار نسبت به مسئولان کشور در رابطه با FATF افزود: «همه باید بدانند که این پروژه یک برنامه و توطئه مشترک "غربی، عربی و عبری" بوده که آمریکا برای شکستن مقاومت ایران به دنبال امضای آن است. توافقنامه برجام مصداق بسیار روشن و مشخصی از عهدشکنی‌های طرف غربی در برابر ایران است، سرنوشت این پیمان نیز مانند برجام ابتر و بی‌نتیجه خواهد ماند. پیمان FATF راه نفوذی برای آمریکا و صهیونیست به کشور است، همه باید به این مطلب واقف باشند که FATF پروژه گام بعدی نفوذ کشورهای استکباری به دل ایران است».

آیت‌الله نوری همدانی با تأکید بر ضرورت خروج کامل ایران از چنین توافقنامه و پیمان‌هایی بیان کرد: «علما و حوزه‌های علمیه در برابر چنین توافقی سکوت نکرده و خواستار خروج کامل ایران از آن هستند». 

 رژیم صهیونیستی عضو FATF می‌شود

رژیم صهیونیستی، کشور مجعول اسرائیل، که پیش از این در تاریخ فوریه 2016 به عضویت ناظر گروه ویژه اقدام مالی در آمده بود، از فوریه 2019، به عضویت کامل این نهاد درخواهد آمد. شایان ذکر است که همزمان با اعلام این خبر، گزارش ارزیابی مقابل FATF از این رژیم منتشر شد که ادعا گردید، اسرائیل، در تطابق قابل قبول با استانداردهای FATF است. 

*رئیس جمهور: یک نفر نمی گوید اگر FATF باشد یعنی 20 درصد ارزان‌تر، اگر FATF نباشد یعنی 20 درصد گران‌تر

رئیس جمهور در دیدار وزیر، معاونان و مدیران وزارت راه و شهرسازی در رابطه با FATF اظهار کرد: «می‌گوییم FATF  باشد یا نباشد، یک نفر نمی گوید اگر FATF  باشد یعنی 20 درصد ارزان‌تر، اگر FATF نباشد یعنی 20 درصد گران‌تر و کسی که در این خصوص شعار می‌ دهد هزینه‌اش را هم پرداخت کند. برجام باشد یا نباشد؟ این را ترجمه کنیم. برجام باشد یعنی چه، برجام نباشد یعنی چه؛ این را ترجمه کنیم که بودنش چقدر سود دارد، نبودنش چقدر سود دارد، این را از مردم بپرسیم که اگر می‌خواهید زندگی کنید، زندگی گران می‌خواهید یا زندگی ارزان؛ اگر فرمودند زندگی گران می‌ خواهیم ما همه این شعارها را قبول داریم». 

*تحولات اقتصادی و ارزی

*بازار ارز در کنترل بانک مرکزی است

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، این بانک در راستای تمهیدات لازم به منظور برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور از  صادرکنندگانی که به موجب دستورالعمل صادره مجاز به برگشت و فروش ارز حاصل از صادرات به صورت اسکناس یا حواله به نرخ بازار شده‌اند خواست ارز حاصل از صادرات خود را در بانک ها و صرافی های مجاز عرضه کنند و در این خصوص تمام بانک‌ها، صرافی‌های بانکی و سایر صرافی‌های مجاز، آماده خرید ارز صادراتی آنها هستند.

انتهای پیام/

نظر شما