شناسهٔ خبر: 30009250 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

بررسی مصوبه سنای آمریکا در مورد پایان دخالت در جنگ یمن

فرار به روش یانکی‌ها

پس از نزدیک به چهار سال حمایت همه‌جانبه آمریکا از جنایات رژیم سعودی، مجلس سنای آمریکا در واکنش به موضع دونالد ترامپ در مورد قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی و امتناع او از مقصر دانستن محمد بن سلمان، با تصویب یک قطعنامه خواستار پایان یافتن حمایت آمریکا از عربستان در جنگ یمن شد.

صاحب‌خبر -
سرويس بين الملل جوان آنلاين: پس از نزدیک به چهار سال حمایت همه‌جانبه آمریکا از جنایات رژیم سعودی، مجلس سنای آمریکا در واکنش به موضع دونالد ترامپ در مورد قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی و امتناع او از مقصر دانستن محمد بن سلمان، با تصویب یک قطعنامه خواستار پایان یافتن حمایت آمریکا از عربستان در جنگ یمن شد. قطعنامه مذکور که با ۵۶ رای موافق در برابر ۴۱ رای مخالف به تصویب رسید، به دولت ترامپ ۳۰ روز فرصت داده است تمامی نیرو‌های آمریکایی دخیل در جنگ یمن را از این کشور خارج کند. این نخستین بار است که یکی از دو مجلس کنگره آمریکا از قطعنامه‌ای برای خروج نیرو‌های آمریکایی از جنگی که به تایید کنگره نرسیده است، حمایت می‌کند. بر همین اساس، برخی سناتور‌های آمریکایی، تصویب این قطعنامه را یک "پیروزی تاریخی" نامیده‌اند. قطعنامه سنا همچنین از کاخ سفید می‌خواهد برای ادامه حضور نیرو‌هایی که در یمن با گروه‌های تروریستی از جمله القاعده مبارزه می‌کنند نیز از کنگره مجوز بگیرد. اما هدف سنا از این مصوبه چیست؟

بحران انسانی یمن

حمله سعودی و امارات به یمن که از فرودین ۹۴ شروع شده باعث خلق یکی از برگترین جنایت‌های بشری شده است. روزنامه گاردین در گزارشی در همین ارتباط نوشته: «با گذشت بیش از سه سال از جنگ یمن، این آمار تکان‌دهنده یاس‌آور است: ۵۷ هزار نفر کشته شده‌اند، ۱۴ میلیون نفر در معرض گرسنگی و قحطی هستند و هر هفته ۱۰ هزار مورد جدید ابتلا به وبا گزارش می‌شود. بر اساس برآورد گروه "کودکان را نجات دهید"، بالغ بر ۸۵ هزار کودک زیر پنج سال بر اثر گرسنگی جان خود را از دست داده‌اند که معادل روزانه ۷۷ کودک از سال ۲۰۱۵ است. اگر روزانه ۷۷ کودک در انگلیس و آمریکا بر اثر عوامل اجتناب پذیر جان خود را از دست می‌دادند، فریاد خشم از این امر در سراسر جهان شنیده می‌شد.» علاوه بر این ۲۲ میلیون یمنی به کمک‌های انسانی نیازمند بوده و بیش از ۸ نیلیون نفر در قحطی کامل به سر می‌برند. این جنایت را عربستان به کمک کشور‌های غربی از جمله آمریکا در یمن رقم زده است.

شواهدی در مورد نقش آمریکا در جنایت علیه یمن

در واقع حمایت‌های آمریکا از عربستان و امارات باعث شده است تا ائتلاف سعودی در چهار سال گذشته بیش از ۵۰ هزار یمنی را به کام مرگ بفرستد. آمریکا به روش‌های مختلفی در جنگ یمن نقش آفرینی کرده است.
سوخت رسانی به جنگنده‌های عربستان و امارات: آمریکا در چهار سال گذشته با سوخت رسانی به جنگنده‌های عربستان و امارات در یمن سهم عمده‌ای در تجاوز عربستان به یمن ایفا کرده است. وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اخیرا در این ارتباط اعلام کرد که هزینه‌های سوخت و سوخت رسانی برای ائتلاف عربی به رهبری عربستان محاسبه شده و قرار است از عربستان و امارات متحده عربی ۳۳۱ میلیون دلار طلب شود. به دنبال افزایش انتقاد‌ها از نقش آمریکا در جنگ یمن واشنگتن اعلام کرد، سوخت‌رسانی به جنگنده‌های ائتلاف عربی در جنگ یمن را متوقف می‌کند. اما این پایان کار نبود و امریکا به روش‌های مختلف دیگری به ائتلاف سعودی سوخت رسانی کرد. آمریکا ۲۶ هواپیمای سوخت رسان به عربستان سعودی و ۶ هواپیمای سوخت رسان به امارات تحویل داده و کار استخدام خلبان و خدمه آمریکایی جهت هدایت این هواپیما‌ها به اتمام رسیده است. یعنى در واقع ماجرای سوخت رسانی توسط آمریکایی‌ها ادامه پیدا خواهد کرد، اما با هواپیما‌هایی که پرچم عربستان و امارات را دارند. کنگره آمریکا هرگز مجوزی برای مشارکت نظامی آمریکا در جنگ یمن صادر نکرده است، اما با این حال، حدود چهار سال است که نیرو‌های آمریکایی به جنگنده‌های ائتلاف سعودی برای حمله به یمن سوخت‌رسانی می‌کنند.
بمب‌های آمریکایی: یکی از مهمترین نشانه‌ها و شواهدی که نقش آمریکا در جنگ یمن را اثبات می‌کند استفاده عربستان از بمب‌های ساخت آمریکا برای هدف قرار دادن غیر نظامیان یمنی است. در واقع دونالد ترامپ در دو سال گذشته سعی داشته است تا با انعقاد قرارداد‌های هنگفت تسلیحاتی مانند قرارداد ۱۱۰ میلیارد دلاری با عربستان در خرداد ۹۶ بتواند بخشی از مشکلات اقتصادی آریکا را حل کند. به همین دلیل صدور تسلیحات آمریکایی به عربستان شدت گرفته است. در پی حمله هوایی ائتلاف سعودی به اتوبوس حامل دانش آموزان در بازاری در منطقه ضحیان استان صعده در مرداد ماه ۹۷، ۴۰ دانش‌آموز شهید و ۷۷ نفر نیز زخمی شده‌اند. به دنبال این حمله منابع رسانه‌ای یمن اعلام کردند در محل حمله هولناک ائتلاف متجاوز به اتوبوس حامل دانش‌آموزان یمنی، بقایای بمب‌های آمریکایی کشف کرده‌اند. شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان آمریکا در گزارشی اختصاصی اعلام کرد بمبی که منجر به کشته شدن ۴۰ کودک یمنی شد از نوع‌ام‌کی ۸۲ ساخت کارخانجات لاکهید مارتین آمریکا است. به گزارش سی ان ان این بمب از همان نوعی است که در حمله هوایی به یک مراسم تدفین در اکتبر سال ۲۰۱۶ توسط نیرو‌های ائتلاف به سرکردگی عربستان سعودی مورد استفاده قرار گرفته و منجر به کشته شدن ۱۵۵ یمنی شده بود. پیش از آن هم در مارس سال ۲۰۱۶ در حمله هوایی به یک بازار محلی باز هم از این نوع بمب استفاده شده و منجر به مرگ ۹۷ نفر شد. آمریکا در سال ۲۰۱۶ تأیید کرد که بمب‌های «ام‌کی ۸۲» در اختیار عربستان، امارات، فرانسه، عراق قرار داده است. ' نیویورک تایمز' در مقاله‌ای با اظهار شرمساری نسبت به کشتار روزانه کودکان یمنی که قربانی بمباران جنگنده‌های عربستانی می‌شوند؛ نوشت: حقیقتا وحشتناک و مایه شرمساری است؛ بمبی که روی اتوبوس حامل دانش آموزان یمنی فروریخته شد، آمریکایی بود و کاخ سفید باید در قبال جنایات ائتلاف به رهبری عربستان در یمن، پاسخگو باشد. البته دولت آمریکا هرگز مشارکت در جنگ یمن را نپذیرفته است، اما «برنی سندرز» سناتور آمریکایی چندی پیش در توئیتر خود نوشت زمانی که خانواده‌های یمنی برروی بمب‌هایی که کودکان آن‌ها را می‌کشد، عبارت "ساخت آمریکا" را مشاهده می‌کنند، بسیار واضح است که آمریکا بخشی از این جنگ است.

بمب‌های «ام‌کی ۸۲»

مشارکت کماندو‌های آمریکایی در جنگ یمن: آمریکا تلاش زیادی کرده که در چهار سال گذشته حضور نظانیان خود در جنگ یمن را تکذیب کند. اما برخی رسانه‌های آمریکایی این ماجرا را در نهایت افشا کردند. نیویورک تایمز در گزارشی اعلام کرد، ارتش آمریکا اواخر سال ۲۰۱۷ یک تیم ده‌ها نفره از نیرو‌های ویژه «گرین برت» (کلاه سبز) به مرز عربستان سعودی با یمن اعزام کرد. این کماندو‌های ارتش آمریکا به مکان یابی و تخریب انبار‌های موشک انصارالله در یمن که برای حمله به ریاض و دیگر شهر‌های عربستان از آن‌ها استفاده می‌شود، کمک می‌کنند. علاوه بر این یک مقام مسئول در وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) به شبکه تلویزیونی الحره گفت: آمریکا یگان‌های ویژه‌ای در یمن دارد که کمک‌هایی به ائتلاف متجاوز سعودی علیه نیرو‌های انصارالله ارائه می‌کند. سخنگوی پنتاگون نیز ماموریت این نیرو‌ها را جنگیدن در کنار نظامیان سعودی و مشارکت در هدف قرار دادن انبار موشک‌های حوثی‌ها دانست و اینکه آمریکا مشارکت فعالی در حمایت از مرز‌های سعودی از طریق حملات به یمنی‌ها دارد و به سعودی‌ها خدمات لجستیک و نظامی می‌دهد.
مشارکت در عملیات الحدیده: عربستان در چند دور عملیات‌هایی را برای اشغال بندر راهبردی الحدیده انجام داد که ناموفق بود. نکته مهم این است که در این عملیات‌ها آمریکا و دیگر کشور‌های غربی نیز در کنار عربستان و امارات بودند. پایگاه اینتلیجنس آنلاین فاش کرد مسئولانی از پنتاگون در برنامه‌ریزی برای حملات جدید سعودی و امارات به الحدیده مشارکت دارند. این رسانه آورده است پنتاگون، اطلاعات حیاتی و اساسی را در اختیار سعودی و امارات برای حملات جدید به الحدیده قرار داده است. این رسانه افزود مسئولان پنتاگون برای برنامه‌ریزی در زمینه حمله به الحدیده در ریاض با افسران سعودی و امارات نشصت برگزار کردند. بر اساس این گزارش، آمریکا، دو هواپیمای شناسایی را پیش از حملات به الحدیده در اختیار ریاض قرار داده است. پایگاه اینترنتی یمن اکسترا (Yemen Extra)، انتشار تصاویری از اتاق عملیات ائتلاف متجاوز سعودی نشان می‌دهد افسران بلندپایه آمریکایی مستقیماً عملیات اشغال بندر الحدیده یمن را فرماندهی کرده‌اند. تصاویر فاش شده، فرماندهان ارشد آمریکایی را به همراه چندین افسر اماراتی در اتاق عملیات ائتلاف متجاوز سعودی-آمریکایی را در ساحل غربی یمن نشان می‌دهد.

حضور افسران آمریکایی در اتاق جنگ الحدیده
فرار به روش یانکی‌ها
در واقع بررسی بخشی از اسناد موجود در جنگ یمن نشان دهنده این است که آمریکا شریک اصلی جنایت‌های ائتلاف سعودی در یمن است. امابه دنبال فشار جهانی برای پایان جنگ یمن اکنون آمریکا در تلاش است تا خود را از این جنایت کنار بکشد. نخستین اقدام در این راستا از سوی وزیرخارجه و دفاع آمریکا انجام شد. این دو مقام آمریکایی خواستار آتش بس در یمن در مدت ۳۰ روز شدند. البته این مسئله در یمن عملی نشد و آتش بسی صورت نگرفت، اما مذاکرات سوئد در مورد یمن نیز گام دیگری بود که آمریکایی‌ها نیز از آن حمایت کردند. نتیجه مذاکرات سوئد نیز به نوعی در راستای تحقق صلح در یمن تفسیر می‌شود. در این مذاکرات بر سر سه مسئله تبادل اسرا، توافق در مورد آتش بس در الحدیده و کاهش تنش در تعز توافق حاصل شد. اما مهمترین اقدام آمریکا در زمینه تلاش برای کاهش تنش در یمن مصوبه اخیر سنای آمریکا بود که از دولت آمریکا خواسته است حمایت از عربستان در یمن را پایان دهد. این مسئله اقدامی در راستای تلاش برای پاک کردن سوابق خود در خلق بزرگترین قحطی قرن و همچنین بزرگترین فاجعه بشری زنده در جهان است. در واقع کنگره آمریکا به دنبال آن است تا به نوعی سابقه چهار ساله حمایت آمریکا از جنایت عربستان در جنگ یمن و همچنین مشارکت واشنگتن در این جنایت را به نوعی پاک کند. رای سنای آمریکا را می‌توان تلاشی از سوی سناتور‌های آمریکایی برای فرار از تبعات جنایت در یمن دانست. چرا که سنای آمریکا اگر به دنبال پایان دادن به جنگ یمن و تنبیه عربستان بوده باید این کار را در چهار سال گذشته انجام می‌داد. در شرایط کنونی که عربستان به دلیل قتل خاشقجی تحت فشار بی سابقه‌ای قرار گرفته و بسیاری از کشورها، بن سلمان ولیعهد سعودی را جنایتکار جنگی می‌دانند سناتور‌های آمریکایی سعی دارند تا با اعلام پایان حمایت آمریکا از عربستان در جنگ یمن مرز خود را با بن سلمان جدا کنند تا از تبعات این مسئله نیز مصون بمانند.

نتیجه

در واقع بزرگترین بحران کنونی جهان در یمن در حال جریان است و عربستان و امارات بدون حمایت‌های آمریکا و انگلیس نمی‌توانستند در چهار سال گذشته به جنایت‌های خود در یمن ادامه دهند. آمریکا و انگلیس با پشتیبانی تسلیحاتی از عربستان و امارات باعث شده‌اند تا ائتلاف سعودی به مدرن‌ترین سلاح‌ها مسلح شوند. در این شرایط که آمریکا به عنوان شریک متجاوزان در یمن مطرح است سنای آمریکا با تصویب یک قطعنامه سعی دارد تا به نوعی پیامد‌های جنایات ائتلاف سعودی در یمن را برای واشنگتن کاهش دهد. در واقع این مصوبه به نوعی تلاش برای تطهیر چهره آمریکا در حمایت از عربستان برای خلق بزرگترین بحران کنونی جهان است.

برچسب‌ها:

نظر شما