شناسهٔ خبر: 30008244 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پرفروش‌های طرح پاییزه؛ شگفت‌انگیز، واقعی یا مصلحت‌آمیز؟

تهران- ایرناپلاس- اسامی مشترک بین پرفروش‌های طرح پاییزه و تابستانه کتاب و حضور تازه برخی کتاب‌های تخصصی در فهرست پرفروش‌های تألیفی و نبود کتاب برنده جایزه جلال از نکات قابل تأمل در اسامی اعلامی است.

صاحب‌خبر -

روابط عمومی مؤسسه خانه کتاب، فهرست 10 کتاب پرفروش حوزه تألیف و ترجمه طرح پاییزه را منتشر کرد. این فهرست که بدون اشاره به تعداد نسخه‌ها و رقم فروش منتشر شده است، نکات قابل‌ توجه و البته عجیبی دارد.

**ترجمه‌های پرفروش

در رده اول پرفروش‌های حوزه ترجمه کتاب «ملت عشق» ترجمه ارسلان فصیحی دیده می‌شود. نکته جالب اینکه این کتاب در طرح تابستانه کتاب نیز در رده اول بیشترین فروش قرار داشت. رده دوم این فهرست نیز نسبت به طرح تابستانه تفاوتی نکرده است؛ «انسان خردمند: تاریخ مختصر بشر» ترجمه نیک گرگین که توسط انتشارات فرهنگ نشر نوین منتشر شده است از جایش تکان نخورده است. «خودت باش دختر: از باور کردن دروغ‌هایی که درباره‌تان گفته می‌شود دست بردارید تا تبدیل به همان کسی شوید که واقعاً هستید» ترجمه هدیه جامعی تازه‌‌وارد این فهرست است. «جزء از کل» ترجمه پیمان خاکسار و «انسان خداگونه: تاریخ مختصر آینده» ترجمه زهرا عالی نیز در رده‌های بعدی هستند.

**چرا آقای فردوسی‌پور می‌فروخت؟

در نیمه دوم این فهرست، عادل فردوسی‌پور با دو عنوان کتاب دیده می‌شود؛ درست همان چیزی که در طرح تابستانه کتاب اتفاق افتاده بود. در رده ششم این فهرست «من پیش از تو» ترجمه مریم مفتاحی قرار دارد و «دختری که رهایش کردی» ترجمه کتایون اسماعیلی هفتمین نام این لیست است. «هنر شفاف اندیشیدن» و «هنر خوب زندگی کردن» ترجمه عادل فردوسی‌پور، علی شهروز ستوده، بهزاد توکلی نیشابوری در رده‌های بعدی قرار دارند و عنوان آخر این 10 ‌تای پرفروش به «دنیای سوفی:داستانی درباره تاریخ فلسفه» ترجمه حسن کامشاد تعلق دارد.

**تألیفی‌های پرفروش و کتابی که هر دو روز یکبار تجدید چاپ شد

شهریور امسال بود که مقام معظم رهبری در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری به داستانی ویژه از یک شهید مدافع حرم، در کتاب «یادت باشد» نوشته محمدرسول ملاحسنی که خوانده‌ بودند اشاره کردند؛ رده اول پرفروش‌های کتاب‌های تألیفی به این کتاب تعلق دارد. این کتاب بعد از صحبت‌های رهبری به گفته نویسنده‌اش هر دو روز یک‌بار تجدید چاپ شد. رده دوم این فهرست متعلق به کتاب «سمفونی مردگان» نوشته عباس معروفی است؛ کتابی که در دهه شصت نوشته شده و همچنان طرفدار دارد.

**شگفت‌انگیزان فهرست

چند بار باید تکرار کنیم تا اسم پرفروش رده سوم را بتوانیم بخوانیم. «مغنی الفقیه صرف جامع کاربردی» نوشته مصطفی جمالی از انتشارات دارالفکر در پرفروش‌ها حضور دارد و «مغنی الفقیه:علم نحو با مبانی فقهای شیعه» از همین نویسنده و ناشر در رده پنجم پرفروش قرار دارد. با مؤسسه خانه کتاب تماس گرفتیم و درباره این دو کتاب سؤال کردیم. این کتاب‌ها هم دانشگاهی هستند و هم شائبه درسی بودنشان وجود دارد. خانه کتاب جواب داد که حوزویان از این دو کتاب استقبال کردند و این کتاب هم حوزوی است و درسی نیست. با تعجب از این دو کتاب عبور می‌کنیم. «سربلند» نوشته محمدعلی جعفری در رده چهارم این فهرست است و همچنان «قهوه سرد آقای نویسنده» نوشته روزبه معین در جمع پرفروش‌ها قرار دارد. «چشم‌هایش» نوشته بزرگ علوی، «جای خالی سلوچ» نوشته محمود دولت‌آبادی، «سال بلوا» نوشته عباس معروفی و «یک عاشقانه‌ی آرام» نوشته نادر ابراهیمی در رده‌های بعدی پرفروش‌ترین کتاب‌های عمومی تألیفی طرح پاییزه کتاب قرار دارند.

**هدایت سلیقه مخاطبان

قرار بود در قالب پرفروش‌ها، سلیقه مخاطبان نیز تغییر کند. نمی‌توان از واژه دخل و تصرف به‌صراحت استفاده کرد، اما می‌توان پرسید که چگونه کتاب «رهش»، که در طرح تابستانه کتاب رده اول پرفروش‌های تألیفی بود، در ده‌تای اول طرح پاییزه حضور ندارد و دو کتاب حوزوی با چه معیاری در 10 تای اول قرار دارند؟ حضور سلایق مختلف در این فهرست از حضور همه اقشار مردم در طرح پاییزه خبر می‌دهد یا اتفاق دیگری به نام مصلحت‌سنجی افتاده است؟

گزارش از سیدمهدی موسوی تبار

**اداره کل اخبار چندرسانه‌ای**ایرناپلاس**

نظر شما