شناسهٔ خبر: 30007995 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رونمایی از مجموعه کتاب‌های استاندارد‌ها و کنوانسیون‌های بندری

با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در سومین نمایشگاه حمل ونقل و صنایع وابسته از مجموعه کتاب‌های استاندارد‌ها و کنوانسیون‌های بندری رونمایی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ­خبرگزاری صداوسیما؛ ­­ امروز ۲۵ آذرماه در افتتاحیه سومین نمایشگاه حمل ونقل و صنایع وابسته با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و دیگر معاونان وزیر راه و شهرسازی در حوزه‌های حمل ونقل و شهرسازی از تعدادی از کتاب‌های استاندارد‌ها و کنوانسیون‌های بندری رونمایی شد.

فهرست کتاب‌ها رونمایی شده به این شرح است:­

۱. ­کنوانسیون تسهیل ترافیک دریایی­ (FAL) ­

کنوانسیون­ تسهیل ترافیک دریایی­ (FAL) ­در خصوص ساده سازی­و کاهش فرایند‌های غیر ضروری مربوط به ورود، اقامت و خروج کشتی از بندر است. در این کنوانسیون که مصوب سازمان بین المللی دریانوردی­است، کل اسنادی­که در ارتباط با تشریفات مربوط به ورود و خروج کشتی به بندر­لازم است به هفت فرم­متحدالشکل محدود شده است. سازمان بنادر و دریانوردی به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در سال­۱۳۷۳­عضو این کنوانسیون شد. دستورالعمل اجرایی این کنوانسیون که حاوی تشریح کلیه مفاد مندرج در کنوانسیون است توسط سازمان تهیه و جهت اجرا به بنادر ابلاغ و همچنین در دسترس علاقمندان به موضوعات حقوقی قرار گرفته است. ­

۲. ­کنوانسیون بین المللی آتن راجع به حمل مسافر و بار همراه مسافر از طریق ­دریا

کنوانسیون آتن راجع به حمل مسافر و بار همراه مسافر از طریق دریا حاوی مفادی درخصوص حقوق و تکالیف حمل کننده در ارتباط با حمل مسافر از طریق دریا است. ­در این کنوانسیون حدود مسئولیت حمل کننده در خصوص حقوق مسافر­و بار همراه وی­پیش بینی­شده است. کنوانسیون مذکور برای اطلاع دست اندرکاران حمل و نقل مسافر در بنادر و سایر علاقمندان به مسایل حقوقی مربوط به حمل مسافر از طریق دریا ترجمه و در اختیار قرار گرفته است.

۳. ­استانداردهای­ بندری­

با توجه به اینکه انجام فعالیت‌های­بندری­در بنادر نیازمند­رعایت استانداردهای­دقیق مرتبط در زمینه‌های­مختلف است، سازمان بین المللی­کار­ (ILO) ­با همکاری­سازمان بین‌المللی­دریانوردی­ (IMO) ­اقدام به تهیه مجموعه استانداردهایی­در زمینه‌های مختلف بندری­از جمله استانداردهای­ایمنی­و نگهداری­زیرساخت‌های­بندری، ایمنی­بهداشت کارکنان بندری­و ایمنی­عملیات در اسکله و ترمینال نموده است. در استاندارد‌های مذکور روش بهینه جهت انجام عملیات با هدف به حداقل رساندن میزان آسیب به کالا و اشخاص­ارائه شده است. با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران عضو هر دو سازمان بین‌المللی­مذکور می‌باشد، سازمان بنادر و دریانوردی اقدام به ترجمه و بومی‌سازی­استانداردهای­مذکور نموده که جهت اجرا به بنادر ابلاغ خواهد شد.

استانداردهای­ مذکور عبارتند از:­

•­استاندارد ایمنی و نگهداری زیرساخت‌های بندری­

•­استاندارد ایمنی و بهداشت کارکنان بندری­

•­استاندارد ایمنی عملیات در اسکله و ترمینال

۴. ­قوانین سازمان بنادر و دریانوردی­ مرتبط با فعالیت‌های­بندری

با توجه به­فرصت‌های­سرمایه گذاری­موجود در بنادر، ­بسیاری از شرکتهای­خارجی­متقاضی­فعالیت در بنادر ایران هستند و لازم است از قوانین و مقررات مرتبط با فعالیت‌های­بندری­اطلاع داشته باشند تا بتوانند کسب و کار خود­را ساماندهی کنند. با­توجه به اهمیت و ضرورت اطلاع سرمایه گذاران و متقاضیان فعالیت در بنادر ایران از قوانین و مقررات، این سازمان اقدام به ترجمه مقررات مذکور جهت استفاده متقاضیان خارجی­جهت­سرمایه گذاری در ایران­نموده است. ­

۵. ­اصطلاحات و مفاهیم پایه حمل کالا از طریق دریا

حمل و نقل دریایی­از رشته های­تخصصی حمل و نقل است که به دلیل پیچیدگی­روابط حمل کننده، ارسال کننده و دریافت کننده کالا، به ناچار­از اصطلاحات و مفاهیم تخصصی­استفاده می‌شود. به منظور آشنایی­دست اندرکاران و کارشناسان­در­سازمان و­در­بنادر و نیز سایر علاقه‌مندان، ­اصطلاحات­و مفاهیم پایه حمل کالا از طریق دریا در این کتاب ترجمه و ارائه شده­است.

نظر شما