شناسهٔ خبر: 30007584 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

نمایندگان تشکل‌های فرهنگیان در دیدار با وزیر آموزش‌وپرورش؛

دخالت های غیرتخصصی و نامرتبط در آموزش‌وپرورش/فشارهای تورمی زیاد به معلمان/تبعیض دریافتی بین معلمان و سایر کارمندان دولت

نمایندگان تشکل‌های فرهنگیان در دیدار با وزیر آموزش‌وپرورش که در محل هیئت‌های اندیشه‌ورز تشکیل شد بر دخالت های غیرتخصصی و نامرتبط در آموزش‌وپرورش، فشارهای تورمی زیاد به معلمان، تبعیض دریافتی بین معلمان و سایر کارمندان دولت، تأکید کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش، نمایندگان تشکل‌های فرهنگیان در محل هیئت‌های اندیشه‌ورز با وزیر آموزش‌وپرورش دیدار و گفتگو کردند. در این جلسه که نمایندگانی از انجمن اسلامی معلمان، جمعیت اسلامی فرهنگیان، کانون صنفی معلمان، سازمان معلمان ایران، مجمع فرهنگیان ایران اسلامی، کانون صنفی مدرسین دانشگاه فرهنگیان حضور داشتند در ابتدای این نشست عادل عبدی مشاور وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه چهارمین نشستی است که تشکل‌های فرهنگیان با وزیر آموزش‌وپرورش برگزار می‌کنند، اظهار کرد: از همان اولین جلسات قرار بر این شد تا ایده‌ها و برنامه‌های تشکل‌ها برای اجرا پیشنهاد شود و برای این کار چندین کارگروه تشکیل‌شده است و سعی می‌شود تا فعالیت‌ها در آن نظام‌مند شود که طرح کیفیت‌بخشی شوراهای آموزش‌وپرورش یکی از خروجی‌های این کارگروه‌ها است که به وزیر آموزش‌وپرورش ارائه‌شده است و کارگروه مطالبات صنفی معلمان و بیمه تکمیلی در این زمینه تشکیل‌شده است و پیشنهادهایی را به ستاد داشته‌اند.

وی به برگزاری نشست‌هایی با حضور معاونان و مدیران کل ستادی با تشکل‌ها اشاره و اظهار کرد: در این جلسات مسئولان ستادی با ارائه برنامه‌های در حال انجام این برنامه‌ها را تشریح کرده‌اند و به پرسش‌ها و یا مشکلاتی که تشکل‌های فرهنگیان از طرف معلمان مطرح کرده‌اند، پاسخ داده‌اند.

عبدی از مسئولان ستادی خواست تا طرح‌ها را قبل از اجرا به هیئت‌های اندیشه‌ورز و تشکل‌های فرهنگیان اعلام شود تا با بررسی در کارگروه‌ها مختلف و در تشکل‌ها، به توان مشکلات یا مزایای طرح را دید و فرهنگیان را از مفاد طرح باخبر کرد تا مشکلات و مزایای آن برای ستاد و فرهنگیان مشخص شود و برخی تنش‌ها کاهش یابد.

وی در ادامه افزود: بیان مشکلات و مزایای طرح‌ها توسط تشکل‌ها در کارگروه‌های مختلف ستادی باعث می‌شود تا از همان ابتدا نظرات معلمان به ستاد منتقل شود و طرح‌ها با کمترین مشکلات آماده شود که چنین رویه و علاقه‌ای را در ستاد مشاهده نمی‌کنیم.

 

در این نشست نمایندگان تشکل‌های فرهنگیان به برخی مسائل و مشکلات آموزش‌وپرورش اشاره کرند که به شرح زیر است:

نمایندگان انجمن اسلامی معلمان:همه موضوعات در ستاد پیوست رسانه‌ای دارد که پیوست‌های رسانه‌ای گاهی باعث تخریب طرح‌ها می‌شود. نیاز به یکپارچگی بیشتر تیم‌های مدیریتی در وزارت وجود دارد. به مشکلات معیشتی معلمان توجه شود و ارزش حقوق پایین آمده است و فشار تورمی به معلمان زیاد است و حقوق نیاز به پیوست دیگری دارد. دخالت‌های نمایندگان مجلس در امور آموزش‌وپرورش باعث شده که مدیران با مشکلات بزرگی مواجه شوند و نتوانند برنامه‌های خود را پیش ببرند و هیچ جای قانون حق دخالت در امور اجرایی دستگاه‌های دولتی دیده نشده است، اما نمایندگان این دخالت‌ها را می‌کنند و به‌طور مستقیم حتی در انتخاب مدیران مدارس هم دخالت می‌کنند و با فشار ، مدیرانی روی کار می‌آیند که به‌هیچ‌وجه صلاحیت لازم را ندارند. کارها در وزاتخانه نیاز به تقسیم شدن دارد و این‌طور نباشد که همه انتقادها به سمت وزیر برود و افراد متعددی باشند که مسئولیت و پاسخگویی داشته باشند. نیروهای خارج از آموزش‌وپرورش در پست‌های مدیریتی ستاد زیاد واردشده‌اند و آورده این افراد باید مشخص شود چراکه یکی از تأکیدهای ما در انتخاب وزیری از جنس معلمان به‌کارگیری نیروهایی از خود بدنه فرهنگیان در پست‌های مختلف وزارت آموزش‌وپرورش بوده است.

 

نمایندگان سازمان معلمان ایران:با اقتدار از مظلومیت آموزش‌وپرورش در بحث بودجه دفاع کنید و سخنگوی قوی ما برای دفاع از حقوق آموزش‌وپرورش باشید. در بخش رسانه و افکار عمومی و گفتمان سازی موفق بوده‌اید و این رویه به محتوی کارها هم وارد شود. برنامه‌ای برای تفویض اختیار به مناطق داده نمی‌شود. آموزش حقوق شهروندی از دوره ابتدایی وارد مدرسه شود و کشورهایی که موفقیتی داشته‌اند مانند ژاپن و کره جنوبی این آموزش‌ها از ابتدایی شروع‌شده است. تبعیض بین دریافتی معلمان و سایر کارمندان دولت همچنان برای معلمان آزاردهنده است، بودجه رتبه‌بندی کم است. حق‌التدریس‌ها ماهیانه پرداخت شود. برخورد نیروهای خارج از آموزش‌وپرورش با معلمان متحصن مناسب نیست.

 

نمایندگان مجمع فرهنگیان ایران اسلامی:مدرسه با ازدحام طرح‌های مدیریتی مواجه شده است. در حوزه نیروی انسانی با بحران مواجه هستیم و نیروی انسانی کارآمد برای کلاس‌های درس نداریم. در تفویض اختیار وقتی به کف مدرسه می‌رسیم می‌بینیم مدیر مدرسه هنوز نمی‌تواند کاری انجام دهد. بخشنامه ممنوعیت ورود آقایان به مدارس دخترانه دیر رسید از طرفی با این برنامه چطور طرح ایران مهارت اجرایی شود و یا برای دانش‌آموز کنکوری می‌تواند مفید باشد. زنان با نگاه جنسیتی نمی‌توانند به لایه‌های بالای مدیریتی برسند. چنین جلساتی با حضور مدیران کل استان‌ها و نمایندگان تشکل‌ها در استان‌ها برگزار شود و زمانی که وزیر در استان‌ها می‌رود با نمایندگان تشکل‌ها هم جلسه بگذارید. نمایندگان به‌ناحق در کار ادارات آموزش‌وپرورش دخالت می‌کنند که وزارت بااقتدار لازم وارد شود و جلوی این کار را بگیرد.

 

نمایندگان جمعیت اسلامی فرهنگیان:چه مقدار از بودجه ناخالص ملی در کشور ما صرف آموزش‌وپرورش می‌شود و چه رتبه‌ای در دنیاداریم. پیوست فعالیت‌های آموزش‌وپرورش در مجلس برود و مانند وزارت بهداشت و طرح تحول سلامت می‌توان بودجه گرفت و در غیر این صورت امکان‌پذیر نیست. نظارت بر اجرای سند تحول باقدرت بیشتری صورت گیرد. دوره‌های ضمن خدمت گاهی بر اساس نیاز دانش‌آموز نیست و یا برخی مدرسین اصلاً با فضای کلاس و مدرسه آشنا نیستند. زنگ‌های دانش آموزان طولانی است. نظارت بر مراکز پژوهشی که بنگاه‌های اقتصادی قوی هستند آیا صورت می‌گیرد و ثبت اختراعات بانام دانش‌آموز اما کار از طرف این مؤسسات است صورت می‌گیرد. اجرای سند تحول در چه مرحله‌ای است.

 

نمایندگان کانون صنفی مدرسین دانشگاه فرهنگیان:ورود به حوزه مافیای کنکور و گفتمان سازی در جامعه مؤثر است. چه برنامه تحولی برای آموزش‌وپرورش دیده‌شده است و آموزش‌وپرورش از رسالت خودش دور شده است. فشار نمایندگان بر رییس دانشگاه فرهنگیان زیاد است و افراد نالایق و مرتبط را برای پست‌های مدیریتی پیشنهاد می‌دهند. جذب نیرو از طریق ماده ۲۸کار اشتباهی است. دانشجوی دکتری تربیت مدرس را برای معلمی جذب می‌کنیم درصورتی‌که این افراد برای معلمی نیامده‌اند و به‌محض ورود در کلاس نمی‌مانند و از یک کلاس سی نفره ۲۵نفر فوق‌لیسانس و دکتری هستند و محال است این افراد در کلاس کار کنند درحالی‌که ما معلم نیاز داریم و این شیوه جذب معلم خوب نیست.

 

نمایندگان کانون صنفی معلمان:صدای معلمان شنیده شود، برای تشکل‌ها در شورای عالی آموزش‌وپرورش کرسی دیده شود. عدم هم‌صدایی در وزارت آموزش‌وپرورش وجود دارد و گاهی حرف‌هایی که زده می‌شود با تصمیم‌هایی که گرفته می‌شود هم‌راستا نیستند.  تحصن و تجمع های معلمان در سال های 94 با سکوت و در اداره کل آموزش و پرورش بود در حالی که در سال جاری به کلاس های درس کشیده شد، عدم گفتگوی وزارت با نمایندگان معلمان باعث شد تا این اعتراضات مدیریت نشود و به مدرسه و کلاس درس کشیده شود.

نظر شما