شناسهٔ خبر: 30004401 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

خانه تکانی کریسمسی ترامپ

تهران - ایرنا - «رایان زینکه» وزیر کشور آمریکا با تصمیم به استعفا، ادامه تغییرات در کابینه «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا را در آستانه ایام کریسمس و سال جدید میلادی رقم زد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، زینکه آخرین نفر ازحلقه نزدیکان ترامپ است که به زودی از دولت او خارج می شود. وی گفت به دلیل «حملاتی که تحت انگیزه های سیاسی و از سر بدخواهی» انجام می شود، تصمیم به استعفا گرفته است.
زینکه قرار است 2 ژانویه سال جدید میلادی از دولت خارج شود و این درحالیست که این نماینده سابق کنگره از ایالت مونتانا با تحقیقات چندی در سطح فدرال به دلیل فعالیت های سیاسی و سفرهایش و تضاد احتمالی درمنافع مواجه است و کمی بعد از آن که دمکرات ها درمجلس نمایندگان آمریکا رسما کار خود را شروع کنند، ممکن است تحقیقات از او آغاز شود.
ترامپ اعلام کرده که هفته آینده جانشین زینکه را معرفی می کند.
برخی از گروه های ترقی خواه درآمریکا از امکان جانشینی معاون زینکه ابراز نگرانی کرده اند. «دیوید برنارد» معاون وزیر کشور یکی از گزینه های جانشینی وی محسوب می شود.
بلومبرگ که نخست خبر استعفای زینکه را اعلام کرد «دِن هِلر» سناتور سابق ایالت نوادا و «اسکات والکر» فرماندارسابق ایالت ویسکانسین را نیز به عنوان جانشینان احتمالی زینکه معرفی کرده است.
«چاک شومر» سناتور دمکرات از اعلام استعفای زینکه استقبال کرد و او را فردی «سمّی» توصیف و اعلام کرد که «کابینه در باتلاق بدون او کمتر فاسد خواهد بود».
وی عملکرد زینکه در رابطه با سیاست های محیط زیستی را زیر سوال برد و گفت با دولت همچون یک کوزه عسل شخصی رفتار می کرد.
خداحافظی زینکه بادولت ترامپ تازه ترین تغییرات در این دولت محسوب می شود. ترامپ هفته پیش اعلام کرد که «جان کِلی» رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید تا پایان سال جدیدمیلادی استعفا می دهد. او همچنین جمعه گذشته گفت «میک مالوینی» مدیر دفتر مدیریت و بودجه جانشین موقت کِلی خواهد شد.
ترامپ همچنین اعلام کرد که «ولیام بار» را به عنوان وزیر دادگستری انتخاب کرده است. «جف سشنز» دادستان کل و وزیر دادگستری آمریکا اکتبر (مهر) گذشته استعفا داد. پیش از آن نیز «هِدر نوئرت» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا جانشین «نیکی هیلی» سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد شد.

**نگاهی به دیگر تغییرات در کابینه ترامپ از زمان روی کار آمدن
ترامپ از زمان روی کار آمدن پرتردد ترین کابینه را داشته است و بسیاری از مقامات تیم او استعفا داده اند یا مجبور به استعفا و اخراج شده اند و برخی دیگر نیز در نتیجه اتهامات تحقیقات روسیه مجبور به کناره گیری شده اند.
اسکات پروئت (Scott Pruitt) رئیس پیشین سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا، وکیل و سیاستمدار جمهوری‌خواه آمریکایی اهل اوکلاهما است که ششم ژوئیه 2018، ترامپ وی را به بهانه آن که 58 هزار دلار از بودجه عمومی را برای پروازهای هوایی گران قیمت هزینه کرده بود، از کار برکنار کرد.
«دیوید جاناتان شالکین» وزیر امور کهنه‌سربازان آمریکا به خاطر آن چه هزینه 122 هزار دلاری در سفر به اروپا به همراه همسرش شد، از کار کنار گذاشته شد.
«هربرت مک مستر» مشاور امنیت ملی آمریکا به دلیل اظهاراتی درباره تحقیقات روسیه که خشم ترامپ را برانگیخت از دولت خارج شد.
«رکس تیلرسون»وزیر امورخارجه آمریکا از همان ابتدا با ترامپ درباره مسائل کره شمالی، روسیه و ایران اختلاف داشت؛ اختلافاتی که به خلع او منجر شد.
«گری کوهن»، مشاور ارشد امور اقتصادی ترامپ که به دلیل تصمیم ترامپ درباره وضع مالیات واردات فولاد و آلومینیوم استعفا داد.
«هوپ هیکس»مدیر پیشین ارتباطات کاخ سفید، یک روز پس از آن اعلام شد که او در کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا درباره پرونده دخالت ادعایی روسیه در انتخابات آمریکا شهادت داد، برکنار شد
«رابرت پورتر» دبیر ستاد کارکنان کاخ سفید، «اندرو مکابی» معاون پیشین مدیر اف بی آی آمریکا، «تام پرایس» وزیر بهداشت وخدمات انسانی،« استیو بنن» مشاور عالی و استراتژیک ترامپ در شورای امنیت ملی آمریکا، «آنتونی اسکاراموچی» مدیر ارتباطات ترامپ و بسیاری دیگر در فهرست پرشمارگان افرادی قرار دارند که برکنار یا اخراج شده اند.

** تغییرات بیشتری در راه است
شبکه خبری سی ان ان چندی پیش به نقل از برخی منابع داخلی و خارجی دولت ترامپ نوشت تغییراتی در کاخ سفید در راه است زیرا ترامپ به دنبال ترمیم کابینه در نیمه دوم اولین دوره از ریاست جمهوری است.
ترامپ خود تصدیق کرده که دولت ها به ویژه بعد از پایان انتخابات میان دوره تغییراتی را ایجاد می کنند. ترامپ از پنهان کردن نارضایتی خود از برخی اعضای کابینه خودداری کرده است که جف سشنز دادستان مستعفی آمریکا از جمله آنها بود. این درحالی است که روابط او با «جیمز متیس» وزیر دفاع کم کم کمرنگ می شود و میزان مذاکرات آنها نسبت به سال نخست ریاست جمهوری ترامپ کمترشده است.
این در حالیست که عصبانیت ترامپ از «کریستن نیلسون» وزیر امنیت داخلی تاکنون چند بار در معرض دید عموم قرار گرفته و ترامپ او را به خاطر ناتوانی در رفع چالش ناشی از مهاجرت غیرقانونی نکوهش کرده است.
با کنار رفتن جف سشنز و جان کلی اکنون به نظر می رسد که نوبت به جیمز متیس رسیده است . سرنوشت متیس به ویژه وقتی زیر سوال رفت که ترامپ درمصاحبه ای در سپتامبر گذشته با برنامه شصت دقیقه، او را «به نوعی دمکرات» توصیف کردوگفت این ژنرال بازنشسته ممکن است «برکنار شود» و به هر حال «در هر مقطعی» همه باید بروند.
سی ان ان پیشتر به نقل از برخی از مقامات کنونی و پیشین آمریکایی گزارش داد: شایعاتی درباره متیس و این که او از چشم رئیس جمهور افتاده است تحت فشار برخی متحدان «جان بولتون» مشاور امنیت ملی ترامپ به ویژه «میرا ریکاردل» معاون او رواج یافته است. وی در دولت انتقالی ترامپ سابقه درگیری با متیس را داشته و برای جلوگیری از برخی از گزینه های رئیس جمهور در مناصب کلیدی پنتاگون در نخستین روزهای دولت او تلاش کرده است.
سی ان ان پیشتر برکناری جان کلی، زینکه و جف سشنز را درست پیش بینی کرده بود و با توجه به همین پیش بینی این شبکه خبری شاید اکنون باید منتظر تغییراتی جدید در آستانه سال جدید یا در نخستین روزهای آن باشیم که متیس و کریستین نلسون در صف مقدم آن قراردارند.
اروپام**9158**1590

نظر شما