شناسهٔ خبر: 30004344 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

اتحادیه: در روز روشن گاو و گوسفند قاچاق می‌شود/ سود قاچاق دام بهتر از دلار است

پس از افزایش چند برابری ارزش دلار قاچاق دام به کشورهای اطراف از جمله عراق، ترکیه، کویت، قطر، عمان و امارات افزایش یافت و فروش به دینار هم در کویت انجام می‌شود که سود خوبی حتی بهتر از دلار دارد.

صاحب‌خبر -

در روز روشن گاو و گوسفند به آن بزرگی در سطح گسترده قاچاق می‌شود و کسی جلویش را نمی‌گیرد و قیمت گوشت به کیلویی 70 هزار تومان می‌رسد که کارگر توان خرید ندارد،‌ گوشت‌های وارداتی برای تنظیم بازار هم به دست مصرف کننده واقعی نمی‌رسد و سر از رستوران‌ها در می‌آورد.

علی‌اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در گفت وگو با فارس قاچاق دام را عامل اصلی بالا رفتن قیمت گوشت می‌داند البته وی معتقد است پس از بالا رفتن ارزش دلار قاچاق دام افزایش یافت و قیمت دام زنده در داخل بالا رفت که هر دو باعث شد قیمت گوشت در مغازه‌ها بیشتر شود.

معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی هم پیش از این در گفت‌وگو با فارس به قاچاق دام از کشور تأکید کرده بود.

علی‌اصغر ملکی ادامه داد: پس از افزایش چند برابری ارزش دلار قاچاق دام به کشورهای اطراف از جمله عراق، ترکیه، کویت، قطر، عمان و امارات افزایش یافت و فروش به دینار هم در کویت انجام می‌شود که سود خوبی حتی بهتر از دلار دارد.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی همچنین گفت: از سوی دیگر بالا رفتن ارزش دلار باعث شد خوراک دام که بخش زیادی از آن وارداتی است نیز گران‌تر باشد بنابراین قیمت تمام شده تولیدکنندگان داخل هم بالا رفت به طوری که هم اکنون دام زنده در استان‌ها به کیلویی 30 هزار تومان رسیده است و آنها می‌گویند خوراک و علوفه‌ای که برای دام استفاده می‌کنند بسیار گران شده است.

ملکی همچنین اضافه کرد: تولید در داخل کشور هم کم شده بنابراین میزان عرضه دام در میادین به شدت کاهش یافته است و همه اینها روی بالا رفتن قیمت گوشت در بازار تأثیر گذاشته است.

وی در پاسخ به اینکه آیا این موضوع را به مقامات بالاتر انعکاس داده‌اید و راهکار خواسته‌اید، گفت: بله همه موارد را مطرح کرده‌ایم اما تاکنون اقدام عملی برای کنترل قیمت صورت نگرفته است.

از ملکی سؤال شد که آیا نظارتی بر این بازار نیست و آیا اتحادیه‌های استانی بر قیمت‌گذاری‌های گوشت دخالتی ندارند، گفت: زمانی که قیمت دام زنده افزایش یافته نمی‌توان قصاب یا مغازه‌دار را اجبار کرد که حتما ارزانتر بفروشند بالاخره این مشکل را باید از سرچشمه حل کرد یعنی با تهیه خوراک و نهاده ارزان قیمت تمام شده تولید دام را کاهش داد تا گوشت در بازار ارزانتر شود.

*گوشت وارداتی به دست مصرف کنندگان واقعی نمی‌رسد

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در پاسخ به اینکه واردات از چه کشورهایی انجام می‌شود و چرا تأثیرگذار نیست، گفت: در حال حاضر واردات گوشت از کشورهای استرالیا و آسیای میانه صورت می‌گیرد اما توزیع این گوشت‌ها به نحو صحیح انجام نمی‌شود یعنی اینکه این گوشت‌ها به دست مصرف‌کنندگان واقعی نمی‌رسد و اکثراً به رستوران‌ها می‌رود.

وی گفت: در صورتی که واردات بیشتر شود و توزیع آن به نحوی کنترل شود که به دست مصرف‌کنندگان واقعی برسد و همچنین قاچاق دام کنترل شود قیمت در بازار متعادل خواهد شد.

نظر شما