شناسهٔ خبر: 30004051 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون اجتماعی وزیر بهداشت:

180هزار نفر سالانه در کشور دچار سوختگی می شوند

تهران- ایرنا- معاون امور اجتماعی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سالانه 180 هزار نفر در کشور دچار سوختگی می شوند شایعترین آن سوختگی الکتریکی است که هر سال 1300 نفر را دچار قطع عضو می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت ایرنا، محمد هادی ایازی روز یکشنبه در یک نشست خبری که در بیمارستان حضرت فاطمه(ص) برگزار شد، افزود: سوختگی بیماری نیست، ولی به واسطه حوادثی که برای فرد به وجود می آید دچار مشکلات عدیده ای شده و حتی در جامعه تحقیر می شوند از جمله اینکه درمان هر فرد دچار سوختگی حداقل پنج میلیون تومان هزینه به نظام سلامت تحمیل می کند.
وی اظهار داشت: کودکان و نوجوانان به دلیل اینکه تحرک بیشتری دارند، بیشتر دچار حادثه سوختگی می شوند و سالمندان نیز به علت اینکه تحرک کمی دارد و در برابر حادثه نمی توانند از خود مقاومت نشان دهند، بیش از سایر افراد می سوزند.
ایازی ادامه داد: پیشگیری از سوختگی نیازمند همکاری دستگاه های مختلف است و به طور کلی 25 درصد از موضوعات سلامت در اختیار وزارت بهداشت و 75 درصد نیز دست مردم است که مغفول مانده است.
وی با بیان اینکه باید از اقدامات پیشگیرانه در حوزه سلامت استفاده کنیم، تصریح کرد: فرهنگ سازی برای پیشگیری از سوختگی بسیار ضرروی است و رسانه ها در این زمینه نقش اساسی بر عهده دارند.
ایازی به کمیته ملی پیشگیری از سوختگی اشاره کرد و گفت: دستگاههای مختلف از جمله آموزش و پرورش، آتش نشانی و شهرداری اقدامات خوبی برای پیشگیری از سوختگی در این کمیته انجام داده اند و لازم است سایر نهادها نیز در این حوزه فعالیت بیشتری داشته باشند.
معاون وزیر بهداشت، درمان وآموزش پزشکی افزود: در حال حاضر برخی بیمارستانهای کشور بخش های سوختگی دارند که به آسیب دیدگان خدمات درمانی ارائه می دهند و دو بیمارستان سوختگی نیز در حال ساخت است.
ایازی ادامه داد: سوختگی ناشی از وسایل الکتریکی شایعترین نوع سوختگی است به طوری که سالانه هزار و 300 نفر به واسطه برق گرفتگی دچار قطع عضو در کشور می شوند.
وی اظهار داشت: جامعه کارگری بیشتر در معرض این نوع سوختگی هستند و باید وزارت نیرو و وزارت کار اقدامات پیشگیری در این زمینه را انجام دهند.
معاون امور اجتماعی وزیر بهداشت به سند ارتقای فرهنگ سلامت اشاره کرد و گفت: این سند توسط شورای فرهنگ عمومی به تصویب رسیده و باید همه دستگاهها و وزارتخانه ها در حوزه پیشگیری اقدامات اساسی را انجام دهند.
وی همچنین از چاپ کتاب بهداشت عمومی برای دوره دوازدهم متوسطه توسط وزارت آموزش و پرورش در سال جاری خبر داد.
ایازی تصریح کرد: دانش آموزان سفیران سلامت هستند و می توانند در برابر پیشگیری از حوادث از جمله سوختگی در خانواده موثر باشند و باید این فرهنگ در جامعه نهادینه شود.
اجتمام *9022 * 3063

نظر شما