شناسهٔ خبر: 30004025 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

سی‌ و یک سالگی حماس؛ پیشرفت چشمگیر از فلاخن و سنگ تا معادله بازدارندگی

جنبش حماس از زمان تاسیس خود در دسامبر سال ۱۹۸۷ دفاع از ملت فلسطین و بازپس گیری حقوق سلب شده آنها از راه انواع مقاومت و در صدر آن مقاومت مسلحانه در برابر اشغالگران را سرلوحه کار خود قرار داد.

صاحب‌خبر -

العالم- فلسطین اشغالی

به نقل از خبرگزاری شهاب، همه ادیان آسمانی و قوانین و موازین بین المللی مقاومت در برابر اشغالگری را مشروع دانسته و تضمین کرده است.

در طول سال های طولانی، جنبش حماس و گردان های شهید عزالدین قسام شاخه نظامی این جنبش توانمندی های نظامی و امنیتی و اطلاعاتی خود را تقویت و توسعه داده است؛ به گونه ای که این جنش امروز قادر است که معادله بازدارندگی را با رژیم اشغالگر برقرار کند.

توسعه توانمندی های نظامی

جنبش حماس در سند مبانی و سیاست های کلی خود بر حق ملت فلسطین در تحول و توسعه ابزارهای مقاومت و سازوکارهای آن و مدیریت مقاومت درخصوص تشدید اقدامات نظامی یا آتش بس یا متنوع کردن وسایل و روش ها تاکید کرده است که همه اینها در قالب مدیریت درگیری با اشغالگران جای می گیرد؛ و نه به زیان اصل مقاومت.

با آغاز فعالیت جنبش حماس که با انتفاضه سنگ همزمان شد، این جنبش برای توسعه و تحول روش های مقابله با اشغالگران تلاش کرد و طولی نکشید که سنگ و چاقو به عملیات تیراندازی به نظامیان اشغالگر و پست های نظامی آنها تبدیل شد.

بعد از یورش اشغالگران علیه ملت فلسطین و اقدام آنها در تبعید بیش از 400 نفر از رهبران و کادرهای جنبش های حماس و جهاد اسلامی فلسطین به مرج الزهور، حماس وارد عملیات شهادت طلبانه به عنوان یکی از روش های مقاومت شد و با آغاز انتفاضه الاقصی مقاومت مسلحانه در چارچوب متنوع کردن ابزارهای مقاومت آغاز شد.

صنایع گردان های قسام

با وجود محاصره شدید و جلوگیری از ورود ادوات نظامی و جنگی، جنبش حماس زرادخانه نظامی خود را به صورت بومی ایجاد کرد و نارنجک و بمب های ضد نیرو و ضد زره را تولید کرد که به این جنبش امکان داد تا با اشغالگران مقابله کند. جنبش حماس افتخار تولید اولین موشک فلسطینی با برد کمتر از چهار کیلومتر را در سال 2001 میلادی را از آن خود کرد و طولی نکشید که سامانه موشکی خود را توسعه داد؛ به گونه ای که برد موشک های بومی گردان های قسام به بیش از 160 کیلومتر رسید و با آن شهر اشغالی حیفا را هدف قرار داد. گردان های قسام در جریان نبرد "العصف الماکول" یک سلاح تک تیرانداز 14.5 میلی متر با برد کشنده 2 کیلومتر به نام "الغول" را رونمایی کردند.

در ژوئیه سال 2014 میلادی، گردان های قسام با تولید پهپاد اشغالگران را شوکه کرد. این گردان ها اعلام کرد که توانسته است سه پهپاد به نام "ابابیل" تولید کند که تولید پهپاد در سطح جهان عرب برای اولین بار اتفاق می افتاد. پهپادهای ابابیل ماموریت های شناسایی زیادی را در طول نبرد "العصف الماکول" اجرا کرد که بارزترین آنها اجرای عملیات شناسایی بر فراز ساختمان وزارت جنگ رژیم صهیونیستی در شهر تل آویو بود.

سلاح تونل ها

گردان های قسام به توسعه ابزارها و روش های رزمی خود ادامه داد و سلاح تونل ها را در مقابله با اشغالگران ابداع کرد. در سپتامبر سال 2001 میلادی، این گردان ها برای اولین بار از تونل ها استفاده کرد و پست نظامی "ترمید" رژیم صهیونیستی در جنوب نوار غزه را با کارگذاری بمب های قوی در زیر آن منهدم کردند. مبارزان حماس سپس چندین عملیات ویژه را از طریق تونل ها انجام دادند که عملیات اسیر کردن گلعاد شالیت نظامی رژیم صهیونیستی از بارزترین آنها بود.

طولی نکشید که گردان های قسام تونل ها را توسعه دادند؛ به گونه ای که امروز یک سلاح راهبردی برای مقاومت به شمار می رود و بر ماهیت مقابله با اشغالگران به نفع مقاومت تاثیرگذار بوده است. این امر خود را در جریان نبرد العصف الماکول نشان داد. گردان های قسام چهار عملیات نفوذ به خطوط پشت جبهه دشمن را با استفاده از تونل ها انجام دادند. این چهار عملیات (ناحل عوز، ابومطیبق، صوفا و موقع 16) بود. در جریان این چهار عملیات خسارت های سنگینی به اشغالگران وارد شد و مبارزان فلسطینی در سه عملیات توانستند سالم به پایگاههای خود بازگردند.

سلاح دریایی

گردان های قسام برای استفاده از دریا به عنوان منطقه ای برای رویارویی جدید با اشغالگران تلاش کردند. این گردان ها در نوامبر سال 2000 میلادی یک قایق اشغالگران را در دریا منفجر کردند. یک شهادت طلب فلسطینی به نام "حمدی نصیو" با قایق بمب گذاری شده خود را به قایق اشغالگران در دریا زد و آن را منفجر کرد. بعد از آن، گردان های قسام در ماه مارس سال 2004 میلادی تشکیل واحد غواصان خود را اعلام کرد که عملیات یورش به شهرک صهیونیست نشین "تل قطیف" در غرب شهر دیرالبلح را اجرا کردند و به اذعان دشمن، سه نظامی صهیونیست در این عملیات کشته شدند.

گردان های قسام واحد غواصان خود را توسعه داد که امروز به سلاحی ویژه برای مقاومت تبدیل شده است و ما این امر را در اجرای عملیات دریایی زیکیم شاهد بود که 24 ساعت بعد از آغاز تجاوزگران به نوار غزه در سال 2014 میلادی انجام شد و دستاورد بزرگی برای مقاومت و شُوکی برای اشغالگران و تاکیدی بر ورود مقاومت به عرصه جدیدی از درگیری به شمار رفت.

گردان های قسام با یورش به پایگاه نظامی دریایی زیکیم از طریق دریا یکی از ویژه ترین و مهمترین عملیات های خود را انجام داد که به کشته شدن شماری از نظامیان رژیم صهیونیستی و انهدام یک تانک میرکاوای آنها منجر شد.

درسایه توانمندی عای مجریان عملیات دریایی زیکیم، بینی گانتس رئیس وقت ستاد ارتش رژیم صهیونیستی با تمجید از مجریان این عملیات گفت: باید حقیقت را بگویم. ما با جنگجویان شجاعی روبرو هستیم. کسی که دنبال یک تانک می دود تا بمبی را به آن بچسباند، کار مردان شجاع را انجام دهد.

سلاح رسانه و جنگ روانی

جنبش حماس و شاخه نظامی آن توجه زیادی به رسانه و تصویر داشته اند. این جنبش از طریق رسانه برای گسترش فرهنگ مقاومت تلاش کرده است. همچنین نقش رسانه های آن به بیان وصیت های شهداء محدود نشد بلکه امروز قادر است که به جبهه داخلی اشغالگران پیام بفرستد و آن را با تصویر و فایل های ویدئویی به لرزه درآورد. گردان های قسام با انتشار فایل های ویدئویی از دو عملیات ناحل عوز و ابو مطیبق ضعف نظامیان اشغالگر در مقابله با مبارزان مقاومت و شکستن ابهت آنها را ثابت کرد.

جنبش حماس سلاح رسانه ای خود را توسعه داد؛ به گونه ای که به مراحل پیشرفته ای رسید که توانست موازنه نبرد را تغییر دهد. این امر چندین بار روی داد. آخرین مورد انتشار فایل های ویدئویی عملیات حمله به اتوبوس نظامی رژیم اسرائیل با موشک کورنیت در پاسخ به نفوذ نیروهای ویژه رژیم اسرائیل به شرق خانیونس بود و این ویدئو توان مقاومت در بازدارندگی اشغالگران را نشان داد.

نبرد مغزها

بهترین گواه این مدعا نیز تصاویر و اطلاعاتی است که گردان های قسام درباره جزئیات نیروهای ویژه اسرائیلی در جریان نفوذ به شرق خانیونس منتشر کرد. این امر تاییدی بر موفقیت اطلاعاتی مقاومت و سیلی محکمی به دستگاه اطلاعاتی اشغالگران به شمار می رود.

در جریان نبرد العصف الماکول، گردان های قسام صفحات الکترونی سران اشغالگران را هک کرد و پیامک هایی را برای تلفن هزاران نظامی صهیونیست فرستاد. این گردان ها همچنین توانست به مهمترین شبکه های ماهواره ای رژیم اسرائیل نظیر شبکه دوم و دهم چندین بار نفوذ کرده و برای اسرائیلی ها پیام بفرستد.

همچنین نبرد امنیتی تحت رهبری دستگاه های امنیتی در غزه توانست توان مزدوران اشغالگران را فلج کند که این امر اثری منفی بر دستگاه های اطلاعاتی رژیم اسرائیل برای دریافت اطلاعات و اجرای ماموریت های میدانی اطلاعاتی گذاشت و چه بسا سرعت شناسایی قاتلان مازن فقها آزاده فلسطینی که در 24 ماه مارس سال 2017 میلادی در غزه ترور شد، پیروزی جدیدی برای دستگاه های امنیتی در غزه و امنیت مقاومت به شمار می رود و این امر اشغلگران را از دستیابی به اهداف مهم مقاومت به خاطر کمبود اطلاعات ناتوان کرد و اشغالگران مجبور شدند که به حمله به تاسیسات غیرنظامی برای سرپوش گذاشتن به شکست خود اکتفا کنند.

فعالیت بی وقفه مقاومت در سالهای گذشته به ثمر نشست که اوج آن، ایجاد معادله بازدارندگی واقعی در برابر اشغالگران است. این امر خود را در پاسخ مقاومت به تجاوزگری اخیر رژیم اسرائیل به نوار غزه نشان داد و اشغالگران را مجبور به بازگشت به تفاهم های آتش بس سال 2014 میلادی –فقط چند ساعت بعد از پاسخ مقاومت به تجاوزگری آنها- کرد.

تسنیم

نظر شما