شناسهٔ خبر: 30003915 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون وزیر جهاد کشاورزی:

اهمیت حفاظت از خاک مورد توجه مردم قرار گر فته است

کرج- ایرنا- معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک با اشاره به فرهنگ غنی ایرانیان، گفت : هر چند درگذشته از موضوع حفاظت خاک غفلت شده اما اکنون اهمیت این موضوع مورد توجه لایه های اجتماعی قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، علیمراد اکبری روز یکشنبه در دوره آموزشی مدیریت پایدار خاک که در معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در کرج برگزار شد، افزود: الگو و رفتار مردم ایران همواره مبتنی بر استفاده پایدار از منابع طبیعی و اهمیت جدی به 2 عنصر آب و خاک بوده است.
وی اظهار داشت: روند افزایش جمعیت در دهه های اخیر و تغییر الگوی مصرف، توسعه شهرنشینی، آثار ناشی از تغییر اقلیم و کم آبی، فرسایش خاک و امنیت غذایی نیازمند به کارگیری سیاست های جدید و ابزارها و روش های جدید تفکر است.
اکبری با تاکید بر اینکه این تفکرات باید بر مبنای مشارکت های وسیع تر در سطح منطقه و بین الملل باشد، اظهار داشت: در نخستین گام تصمیم بر حضور در نشست های مجمع جهانی خاک گرفتیم تا با تسلط و اطلاعات بیشتری به موضوع خاک کشور پرداخته شود.
وی با بیان اینکه با حضور در این جلسات تصمیم بر راه اندازی دفتر خاک در وزارت جهاد کشاورزی گرفته شد، گفت: امروز با اطمینان می توان ادعا کرد که رشد قابل ملاحظه ای از اهمیت خاک و جایگاه آن در اذهان عمومی مشاهده شده و ارتباط خوبی را با ذی نفعان و لایه های اجتماعی برقرار کرده ایم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: هنوز در آغاز یک راه طولانی برای رسیدن به اهداف و وضعیت مناسب در پایداری منابع خاک کشور قرار داریم.
وی با بیان اینکه اکنون کارشناسان در حال بررسی وضعیت توانمندی های موجود در زمینه کربن آلی خاک هستند، اظهار داشت: خاک در کشور یک بحث بسیار جدی است و مساله خاک کمتر از آب نیست زیرا برنامه ریزی برای آب کشور بدون توجه به خاک معنی و مفهوم ندارد.
وی گفت: متاسفانه در موضوع خاک کشور غفلت شده و به همین دلیل در برنامه ششم توسعه برنامه خاک با کمک نمایندگان مجلس و دولت بنا گذاشته شده و دولت مکلف شده که سالانه حدود 500 هزار هکتار از اراضی کشور را در بحث بهبود وضعیت خاک حاصلخیزی و کربن آلی خاک کشور کار کند.
اکبری ادامه داد: به همین منظور نیاز است با مجموعه بین المللی و مجامع علمی داخلی، دانشگاه ها، متخصصین و دانشمندان بخش خاک در سطح منطقه ای و بین المللی ارتباط برقرار کنیم بنابراین ارتباط نزدیکی با فائو پیدا کردیم و در جلسات مجمع جهانی خاک (GSP) در سال گذشته و سال قبل از آن شرکت کردیم.
وی با اشاره به برگزاری چند کارگاه آموزشی برای ارتقای سطح دانش همکاران و استفاده از تجربیات جهانی برای حفاظت، حاصلخیزی و جلوگیری از فرسایش خاک در کشور، گفت: حفاظت کمی و کیفی خاک در کشور جزو ارکان اصلی برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی است.
دوره آموزشی مدیریت پایدار خاک با حضور نمایندگان سازمان فائو (سازمان خواروبار کشاورزی جهان) در ایران و کارشناسان 12 زیرمجموعه تحقیقاتی کشاورزی به مدت 2 روز درکرج ادامه دارد.
6156/ 6155

نظر شما