شناسهٔ خبر: 30003877 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

سیدعباس صالحی در صحن علنی مجلس:

قدم‌های خوبی برای ارتقای سطح فرهنگی راهپیمایی برداشته شده است

گروه سیاسی ــ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در صحن علنی مجلس در پاسخ به سؤالی درباره اقدامات مسئولان برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های مراسم راهپیمایی اربعین گفت: زیارت اربعین و راهپیمایی آن می‌تواند تبدیل به فرصت بزرگ دینی و همگرایی منطقه‌ای شود و قدم‌های خوبی برای ارتقای سطح فرهنگی مراسم اربعین برداشته شده است که امیدواریم با هم‌افزایی و همکاری نهادهای عمومی و حمایت مردمی، از فرصت‌ها بیشترین استفاده را ببریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا؛ به نقل از خانه ملت، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در نشست علنی امروز، یکشنبه 25 آذر، مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال حبیب‌اله دهمرده، نماینده مردم زابل، درباره اقدامات مسئولان در مراسم راهپیمایی اربعین، به ویژه در حوزه مسائل فرهنگی، گفت: زیارت اربعین و راهپیمایی آن می‌تواند تبدیل به فرصت بزرگ دینی و همگرایی منطقه‌ای شود. تلاش کرده‌ایم بیشترین استفاده را ببریم تا با توجه به رویکرد مقام معظم رهبری، جریان پیاده‌روی اربعین ماهیت معنوی خود را حفظ کند.

وی با تأکید بر اینکه دولت مسئول تسهیل پیاده‌روی اربعین است نه تصدی‌گری آن، گفت: تلاش شده است فرهنگ و حرمت کشور میزبان را حفظ کنیم. با این نگاه از فرصت راهپیمایی اربعین استفاده شد تا در حوزه فرهنگی اقداماتی از جمله چاپ و توزیع دو میلیون کتاب راهنمای اربعین در سال 96 و97 انجام شود. همچنین 3 هزار مبلغ داوطلب به مراسم اربعین اعزام شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: علاوه بر این، کلیپ‌های آموزشی در فضای مجازی تهیه و تولید شد و یکصد موکب در حوزه مادی و معنوی از منابع موقوفه در داخل پایانه های مرزی ایران و عراق برپا شدند. همچنین نمایشگاه و اجرای نمایش‌های متعدد در نظر گرفته شد. در پایانه مرزی کشور سینمای سیارمستقر شد و فیلم مناسب با شرایط معنوی اربعین به نمایش درآمد.

وی گفت: 20 گروه مربی کودک و نوجوانان برای ارائه امور فرهنگی و معنوی با هدف کودکان و نوجوانان همراه زائر در مراسم حضور داشتند.

صالحی با بیان اینکه 40 نوحه و موسیقی در فضای اربعین تهیه شد، بیان کرد: 120 سخنران، هزار و 400 برنامه اجرا کردند. از سوی دیگر پیوست‌های فرهنگی برای همه موکب‌ها ابلاغ شد. این پیوست برای به حداقل رساندن آسیب‌ها براساس آسیب‌شناسی سال‌های گذشته تهیه شده است.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه امسال یک میلیون و 800 هزار نفر از طریق سامانه سمای اربعین ثبت‌نام کرده بودند تأکید کرد: حجم زوار قابل توجه بود و تلاش شد در فضای زیارت برای ارتقای فرهنگ اقداماتی انجام شد. از این رو 20 عنوان کتاب داستانی، شعر و دلنوشته به چاپ رسید. در همین راستا، سوگواره اَبَرات با موضوع اربعین در سال های 96 و97 برگزار شد که در سال 96 حدود 5 هزار و در سال 97 حدود 7 هزار اثر ارائه شد و آثار منتخب سوگواری ابرات در 7 جلد منتشر شد.

صالحی با اشاره به برگزاری جشنواره فیلم و عکس اربعین با عنوان مسیر عشق گفت: سه هزار و 500 اثر در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شد و فیلم مستند مهر محرم تهیه شد و در مجموع آثار قابل توجهی به نمایش درآمد. همچنین دو فیلم مستند و چند پروژه سیمایی در قالب 9 فیلم کوتاه مورد حمایت قرار گرفت و ساخت فیلم سینمایی ناشناس در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: در سال‌های 96 و 97 از 500 نویسنده که ویژگی‌های شاخصی داشتند حمایت شد و کتابی با نگاه جامعه‌شناسی از سوی 20 نویسنده، که یکی از نویسندگان پاکستانی است، تهیه شد. باید گفت از حضور خبرنگاران خارجی در داخل مرزهای ایران برای پوشش مراسم اربعین حمایت شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به دیپلماسی فرهنگی اربعین بیان کرد: با دانشگاه کربلا هم‌اندیشی‌هایی انجام شد تا دیپلماسی فرهنگی بین ایران، عراق و جهان اسلام اتفاق بیفتد.

صالحی تأکید کرد: در تلاشیم زیرساخت‌هایی برای ارتقای سطح فرهنگی مراسم اربعین فراهم شود، از جمله ایجاد سامانه 5 زبانه، کتابخانه تخصصی و بانک اطلاعاتی تخصصی که خصوصی و مردمی است ایجاد می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: قدم‌های خوبی برای ارتقای سطح فرهنگی مراسم اربعین برداشته شده است که امیدواریم با هم‌افزایی و همکاری نهادهای عمومی و حمایت مردمی، از این فرصت‌ها بیشترین استفاده را ببریم.

انتهای پیام

نظر شما