شناسهٔ خبر: 30003848 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کارگران مهاجر آسیای مرکزی، ارز آور برای کشورهایشان

تهران - ایرنا - کارگران مهاجر آسیای مرکزی به طور کل برای کشورهایشان مفید هستند زیرا مهاجرت ارز آور آنان برای حل مشکلات حاد اقتصادی و اجتماعی این کشورها کمک می کند. کشورهایی نظیر قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ترکمنستان از جمله بزرگترین تامین کنندگان و مهاجران نیروی کار هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از نشریه سنترال آسیا، درآمد و وجه ارسالی توسط کارگران مهاجر در قرقیزستان نزدیک به 30 درصد و در تاجیکستان 37 درصد از تولیدات ناخالص ملی را تشکیل می دهد. هرچند مهاجرت های کارگری اگر به صورت قانونی و درست انجام شود سود بیشتری نیز به همراه خواهد داشت.

*قزاقستان
قزاقستان یکی از کشورهای آسیای مرکزی است که نیروی کار خارجی می پذیرد؛ بر اساس اطلاعات رسمی، هجوم مهاجران کارگری از کشورهای دیگر به طور عمده در مناطق جنوبی و غربی قزاقستان دیده می شود. کاهش ارزش روبل روسیه پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین و متعاقبا اعمال تحریم های غرب، بازار کار قزاقستان را برای نیروهای کار خارجی جذاب تر ساخت.
به نوشته این نشریه، بیشتر مهاجران کارگری، افراد غیر متخصص هستند. دولت برای جذب نیروهای متخصص مزایای قابل قبولی از جمله سهولت ارائه مجوز کار به کارفرمایان، در نظر گرفته است. در نتیجه تعداد کارگران با مجوز کار در این کشور از 24 هزار نفر در سال 2012 میلادی به 40 هزار نفر در سال جاری افزایش یافته است.
به گفته دولت قرقیزستان کاهش جمعیت در نتیجه مهاجرت امنیت اقتصادی کشور را تهدید می کند. متخصصین بر این باورند که باید اقداماتی در جهت کاهش مهاجرت شهروندان قزاقستان انجام شود؛ برای مثال تفاوت در قانون حقوق بازنشستگی در روسیه و قزاقستان عامل مهمی برای مهاجرت به روسیه برای بسیاری از شهروندان قزاقستان چندین سال پیش بود.
گروه دیگری از مهاجران بالقوه جوانان هستند. برای مقابله مهاجرت جوانان قزاق، دولت باید به آنها دستمزد رقابتی و انگیزه های اجتماعی ارائه دهد.

*قرقیزستان
به نوشته سنترال آسیا، اقتصاد قرقیزستان همچنان وابسته به درآمد مهاجران کارگری است. بنا بر گزارش بانک ملی این کشور، طی 10 ماه نخست سال 2018 میلادی، مهاجران کار سرمایه ای حدود 2.24 میلیارد دلار به این کشور انتقال دادند که نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.
بیش از 90 درصد از وجه ارسالی از ایالات متحده و روسیه است. اکثریت مهاجران از قرقیزستان در بخش ساخت و ساز، تجارت و خدمات در بخش های غیر تخصصی مشغول به کار هستند. بر اساس داد های رسمی حدود 750 هزار شهروند قرقیز برای کار در خارج از کشور به سر می برند که 80 درصد در روسیه و 10 درصد در قزاقستان هستند.
دولت در برنامه هایی برای کمک به بازگشت مهاجرین برای کار در کشور خود سرمایه گذاری کرده است. برای مثال کارآفرینان و موسسات وام هایی با سقف پرداخت 36 ماهه دریافت می کنند. بانک های تجاری وام های رفاهی اعطا کرده و دولت پرداخت یارانه را در دستور کار خود قرار می دهد.

*تاجیکستان
بر اساس گزارش بانک مرکزی حدود دو میلیون تاجیک (20 درصد از جمعیت این کشور) زیر خط قفر زندگی می کنند و اقتصاد تاجیکستان به انتقال پول کارگران خارجی بستگی دارد.
به گفته بانک مرکزی روسیه، پول انتقالی از روسیه به تاجیکستان از 600 میلیون دلار در سال 2017 به 2.5 میلیارد دلار در سال جاری میلادی رسیده است که 37 درصد از تولیدات ناخالص ملی را تشکیل می دهد.
مقامات تاجیکستان قصد دارند صندوق ویژه ای برای جذب سرمایه گذاری مهاجران کارگری تاجیکستان ایجاد کنند. بر اساس گفته شورای سرمایه گذاری کشور، این صندوق باید شفاف باشد و تمام پول های ورودی به این صندوق متمرکز و کنترل شده برای هزینه ها باشد.
بیشتر کارگران مهاجر تاجیک در روسیه، اوکراین، قرقیزستان و قزاقستان هستند، براساس اطلاعات رسمی، نزدیک به یک میلیون تاجیک در روسیه کار می کنند.
به گفته تحلیلگران، با درنظر گرفتن این حقیقت که روسیه، فعال و بازیگر ضروری در منطقه است و بخاطر پتانسیل اقتصادی، سیاسی و جغرافیایی آن، افزایش همکاری بین کشورهای آسیاسی مرکزی از یک سو و بین روسیه و این منطقه از سوی دیگر، پیرامون مسائل مهمی در این زمینه لازم و ضروری است چون به درستی یکی از پدیده های بارز این منطقه است. با این حال، عدم وجود کارایی نهادی در آسیای مرکزی و همکاری درون منطقه ای، ضعف نخبگان سیاسی، فساد در زمینه و چشم انداز مشترک مهاجرت، به عنوان مشکل محلی سرعت فرایند را کاهش می دهد.
**آساق**9470**1663**

برچسب‌ها:

نظر شما