شناسهٔ خبر: 30003827 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

صبح امروز؛

کشاورزان خواستار احقاق حقابه خود از امام جمعه اصفهان شدند

اصفهان- صبح امروز، جمعی از کشاورزان شرق اصفهان همزمان با حضور نمایندگان استان در دفتر امام جمعه اصفهان، در این مکان حضور یافته و خواستار حمایت و رفع مشکلات ناشی از خشکی زاینده رود شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش  خبرنگار مهر، صبح یک شنبه جمعی از زنان و مردان کشاورز منطقه شرق اصفهان که تنها راه معیشت آنها از راه کشاورزی بوده است همزمان با حضور نمایندگان استان در دفتر امام جمعه اصفهان، در این مکان حضور یافته و خواستار حمایت از کشاورزان و رفع مشکلات ناشی از خشک کردن زاینده رود شدند.

کشاورزان و خانواده کشاورزان شرق اصفهان خواستار پشتیبانی مسئولان اصفهان و نمایندگان مجلس از کشاورزان شدند و از امام جمعه اصفهان نیز خواستند هر چه سریعتر به وضعیت معیشت کشاورزان رسیدگی کند.

خلف وعده های وزارت نیرو کشاورزان را نگران کرده است

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان نیز در این ارتباط اظهار داشت: طبق مصوبه شورای هماهنگی قرار بود زمانی که منبع ذخیره آب پشت سد زاینده رود به اضافه حجم قبلی سد به ۳۵۰ میلیون متر مکعب رسیده و یا معادل آن بارندگی شود آب برای کشت غله کشاورزان باز شود که خوشبختانه تا به حال این مقدار بارندگی محقق شده است ولی متاسفانه هنوز آب طبق وعده‌های داده شده برای کشاورزان از سد رهاسازی نشده و این خلف وعده های وزارت نیرو کشاورزان را نگران کرده است و احتمال واکنش آنها به این خلف وعده ها می رود که عواقب آن به عهده وزارت نیرو است.

۷۵ درصد از آب زاینده رود بر اساس مستندات متعلق به حقابه داران است

حسین محمدرضایی اعلام کرد: عدم پیگیری و اجرا نشدن مصوبات دولتی مانند مصوبات شورای عالی آب، شورای هماهنگی زاینده رود و شورای امنیت ملی در مورد تخصیص آب به کشاورزان و احیای زاینده رود، کشاورزان را به دولت و وزارت نیرو بی اعتماد کرده و برای برگرداندن حق آبه به زاینده رود، خود وارد عمل شده اند. 

وی اظهار داشت: این بی آبی و بیکاری کشاورزان در حالی ایجاد شده است که طبق مصوبات شورای عالی آب و شورای هماهنگی زاینده رود و مطابق مدارک موجود ۷۵ درصد از آب زاینده رود متعلق به حق آبه داران است و فقط ۲۵ درصد آن مربوط به دولت و وزارت نیروست و دولت حق واگذاری این ۲۵ درصد را برای مصرف شرب، صنعت و انتقال آب به استانها و شهرستان های دیگر وتوسعه بخش کشاورزی در استان های بالا دست و پایین دست را دارد.

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان تاکید کرد: متاسفانه برای مصارف فوق از حق آبه کشاورزان برداشت شده و باعث آن شده است که کشاورزان نتوانند از حق آبه خود استفاده و کسب در آمد کنند که به همین دلیل کشاورزان واجب الزکات شده اند. 

وی گفت: مقرر شده بود خسارت کشاورزان محاسبه و مبلغ آن به کشاورزان پرداخت شود اما هزینه بسیار ناچیزی پرداخت شد به طوری که در برابر حق آبه کشاورزان که برای شرب، صنعت، انتقال به استان یزد، و برای توسعه باغات در بالا دست زاینده رود برداشت شده است عدد ناچیز و صدقه ای بیش نبود. 

کشاورزان اصفهان نیازمند صدقه نیستند

محمدرضایی ادامه داد: کشاورز به هیچ وجه نیازمند صدقه گرفتن نیست بلکه اگر حق آبه آنها به طور کامل داده شود، باعث اشتغال زایی در این بخش می شود، آن موقع کشاورز هم زکات می پردازد و هم صدقه می دهد و نیازی نیز به کمک دولت ندارد  بلکه به دولت کمک می کنند.

بارندگی ۴۰۰ میلیمتری در سرشاخه های زاینده رود و آمارسازی های عجیب

وی ادامه داد: تا به حال در سرشاخه های زاینده رود بیش از ۴۰۰ میلیمتر بارندگی ثبت شده است ولی جای تعجب است طی یک روز حدود ۳۳ میلیمتر بارندگی ثبت شده در چلگرد در جدول بارندگی سازمان هواشناسی چهارمحال و بختیاری از آمار  موجودکم شد که مسئولان ذی ربط باید پیگیر این آمارسازی های احتمالی شوند.

نظر شما