شناسهٔ خبر: 30002231 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

زمینه سازی دولت و مجلس برای حقوق‌های نجومی

منبع: فارس

متاسفانه دولت و برخی از نمایندگان مجلس مجددا نسبت به منافذ فسادزا دچار غفلت شده اند و در قالب ماده ۳۰ لایحه مالیات بر ارزش افزوده، زمینه را برای ایجاد حقوق‌های نجومی فراهم کرده اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، بهار ۹۵ بود که افشای فیش حقوق های نجومی تعدادی از مدیران دولتی، فضای جامعه را تحت تاثیر قرار داد. نکته جالب، اظهارات برخی مسئولین دولتی درباره قانونی بودن پرداخت این حقوق ها بود.طیب نیا وزیر وقت اقتصاد اکثر دریافتی‌‏های نجومی را در چارچوب قوانین و مقررات دانسته بود و نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه هم در برنامه گفتگوی ویژه خبری در تاریخ ۲۳ خردادماه ۹۵، علت پاداش‏های غیر متعارف دستگاه‏های اجرایی را مجوزهای قانونی داده شده در قوانین مختلف، عنوان کرده بود.

بیشتر بخوانید:

مصوبه جدید مجلس درباره اخذ مالیات

یارانه پنهانی که فقط به ثروتمندان داده می‌شود

اظهارات مذکور نشاندهنده وجود منافذ قانونی فسادزا در کشور بود به نحوی که برخی قوانین کشور نه تنها مانعی در مقابله با فساد اداری نیستند بلکه زمینه‏‌ساز و عامل ایجاد چنین فسادهایی می شوند. براساس گزارش دیوان محاسبات کشور درباره حقوق های نجومی که در جلسه ۱۱ مهرماه مجلس قرائت شد، اعطای اختیارات خاص به دستگاه‏ها و همچنین مستثنی کردن آن ها از شمول قوانین عمومی یکی از علل اصلی پرداخت حقوق های نجومی بوده است. در بخشی از این گزارش دیوان محاسبات کشور آمده بود: «در بازه زمانی مورد رسیدگی مشخص شد که بیشترین پرداخت‌های مازاد بر 200 میلیون ریال:

  -اولاً مربوط به دستگاه های خارج از شمول قانون مدیریت خدمات کشوری نظیر شرکت های تابعه و وابسته به وزارت نفت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دانشگاه های تابعه بانک مرکزی جمهوری اسلامی و سازمان های توسعه ای ایدرو و ایمیدرو بوده است.

 -ثانیاً در دستگاه‌هایی که قانون مدیریت خدمات کشوری در آنها اجرایی نشده نظیر صندوق توسعه ملی بانک ها و بیمه ها بوده است».

*زمینه سازی برای پرداخت حقوق های نجومی در سازمان امور مالیاتی

علی رغم تجربه تلخ حقوق های نجومی و آسیب دیدن اعتماد مردم و همچنین تاکید مقام معظم رهبری و مقامات ارشد دولتی مبنی بر شناسایی و مسدودسازی منافذ فساد، متاسفانه دولت و برخی از نمایندگان مجلس مجددا نسبت به منافذ فسادزا دچار غفلت شده اند و در قالب ماده ۳۰ لایحه مالیات بر ارزش افزوده، زمینه را برای ایجاد حقوق‌های نجومی فراهم کرده اند. طبق ماده 30 این لایحه که اخیرا به تصویب کمیسیون اقتصادی مجلس رسیده و در آینده در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار می گیرد، سازمان امور مالیاتی مکلف خواهد شد که آیین‏‌نامه خاص اداری، مالی، استخدامی و تشکیلاتی خود را تهیه کند و در این امور از شمول قوانین و مقررات عمومی کشور نیز مستثنی خواهد شد.

*دو سوال مهم از سازمان امور مالیاتی و کمیسیون اقتصادی مجلس

با توجه به آن چه که گفته شد، دو سوال مهم قابل طرح است:

الف- چرا دولت و بخصوص سازمان امور مالیاتی، به دنبال مستثنی شدن سازمان مذکور از شمول قوانین و مقررات عمومی کشور در قالب ماده ۳۰ لایحه مالیات بر ارزش افزوده هستند؟ در واقع، از دیدگاه سازمان امور مالیاتی، تصویب این ماده چه دستاوردهایی خواهد داشت و چه تاثیری در افزایش درآمدهای مالیاتی دولت خواهد داشت؟

ب- با توجه به تجربه تلخ حقوق های نجومی که در ابتدای گزارش اشاره شد، علت تصویب ماده 30 لایحه مالیات بر ارزش افزوده در دولت و همچنین کمیسیون اقتصادی مجلس چیست؟

در هر صورت، انتظار می رود مسئولان سازمان امور مالیاتی و اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس، دیدگاه خود درباره ماده 30 لایحه مالیات بر ارزش افزوده بطور شفاف بیان نمایند و از زمینه سازی برای تصویب قوانینی که فسادزا خواهد بود، خودداری کنند.

نظر شما