شناسهٔ خبر: 30002110 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

سیستان و بلوچستان| فناوری کم‌نظیر پهپاد زمینه ساز ۱۰ هزار فرصت شغلی در ایران

R7843/P1361/S6,65/CT2

پهپادهای غیرنظامی که فناوری کم‌نظیر است و ایران از کشورهای انگشت شمار بهره‌بردار فراگیر از آن، چندسالی است با ورود جدی به عرصه‌های مختلف و ارائه خدمات متنوع نشان دادند که توانایی ایجاد شغل با کمترین سرمایه را دارند.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از چابهار؛ پهپاد؛ پرنده هدایت‌‎‌‌پذیر از راه دور، فناوری جدید که تاچندی پیش ‌صرفا در اختیار نهادهای نظامی بود و حالا ایران از معدود کشورهای در حال تولید و استفاده فراگیر غیرنظامی از آن‌ است.

استفاده از پهپاد‌های غیرنظامی فوق سبک زیاد است، از امداد و نجات گرفته تا کنترل و نظارت بر خطوط گاز، نفت، برق و ترافیک و صدالبته سم‌پاشی در کشاورزی و حتی پست هوایی.

استفاده از پهپاد به‌قدری در صنایع و خدمات مختلف همه‌گیر شده که کارگروهی مختص به ساماندهی پهپادهای غیرنظامی در اتحادیه صنایع هوا فضای ایران تشکیل شده، اتحادیه‌ای که پارلمان خصوصی شرکت‌های تولیدکننده و بهره‌بردار صنایع نظامی و غیرنظامی هوا فضای ایران است. در این اتحادیه شبکه‌ای یکپارچه‌ای از تولیدکنندگان قطعات صنایع هوا و فضا گرفته تا شرکت‌های مشاور و مهندسی و خود حتی تولیدکنندگان وسایل پرنده در آن‌ عضو هستند.

دبیرکارگروه ساماندهی پهپادهای غیرنظامی این اتحادیه می‌گوید: با توجه به فراگیر شدن استفاده از پهپاد در صنایع مختلف، اتحادیه تصمیم گرفت کارگروهی مختص به ساماندهی پهپادهای غیرنظامی ایجاد کند.

حامد سعیدی که برای شرکت در صد و سی و یکمین دوره آموزشی تخصصی پهپادهای غیرنظامی در چابهار حضور دارد، در گفت‌وگو با تسنیم می‌افزاید: ما در این کارگروه از سال 94 ساماندهی پهپادهای غیرنظامی را شروع کردیم، تاکنون 17500 کاربر رسمی پهپاد در حوزه‌های مختلف عضو شبکه یکپارچه ما شده‌اند، در مدت این 3 سال، 131 دوره تخصصی پهپاد در حوزه‌های مختلف برای کاربران در شهرهای مختلف برگزار کردیم و شبکه‌ای یکپارچه از بهره‌برداران، تولید‌کنندگان قطعات و تولیدکنندگان خود پهپاد به‌وجود آوردیم.

وی تصریح می‌کند: با ایجاد این شبکه، علاوه‌بر شناسامه‌دار کردن و انتقال دانش‌روز به استفاده‌کنندگان؛ تمامی بهره‌برداران و تولیدکنندگان با هم تبادل می‌کنند و از خدمات، تخصص و حتی پهپادهای هم برای امورات‌ مختلف استفاده می‌کنند.

ایران از معدود کشورهای تولیدکننده و استفاده فراگیر از پهپادهای غیرنظامی

 دبیرکارگروه ساماندهی پهپادهای غیرنظامی ادامه می‌دهد: تا قبل از این ساماندهی و ابلاغ قانون جامع پهپاد به استانداری‌ها، ما مشکلات زیادی داشتیم، پهپاد‌ها از روی ناآگاهی وارد مناطق خط قرمز پدافند و یا نظامی می‌شدند و دردسر ایجاد می‌کرد و از روی ناآگاهی به توقیف و حتی حبس برای بهره‌بردار می‌انجامید، که با ایجاد این شبکه و مجوز دار کردن پهپادها، کارگروه در شورای تامین استان‌ها و شهرها نماینده دارد و ماموریت‌های پهپادی را با نهادهای امنیتی چک می‌کند.

وی درباره فناوری پهپاد می‌گوید: خوشبختانه ما از معدود کشورهای تولید‌کننده و بهره‌بردار فراگیر غیرنظامی از پهپاد هستیم، در مقایس ریزپهپادها چون تولید صرفه تجاری ندارد، در کشور تولید نمی‌شود و وارد می‌شود و ما تمرکز را روی ساماندهی، بهره‌‌برداری، بومی کردن تعمیرات و خدمات پس از فروش گذاشتیم؛ اما در مقایس پهپادهای بزرگ با کاربری‌های خاص صنعتی و نظامی، تولید، تعمیر و خدمات‌ پس از فروش کاملا بومی است.

سعیدی تاکید می‌کند: ما از معدود کشورهایی هستیم که بهره‌بردای فراگیری از پهپادهای غیرنظامی می‌کنیم، پهپاد‌های ما هم‌اکنون در امداد و نجات،کنترل خطوط برق،‌نفت،گاز و ترافیک، سم‌پاشی،کودپاشی و باربری گیاهان در کشاورزی، نقشه‌برداری و هم‌چنین مدیریت منابع و کمک به گونه‌های درحال انقراض محیط زیست کاربرد دارند.

تشکیل یگان‌های دائم پهپادی برای امداد و نجات و کنترل خطوط نفت، گاز، ترافیک و برق

دبیرکارگروه ساماندهی پهپادهای غیرنظامی می‌گوید: در برخی از نهادها برای خدمت یگان‌های پهپادی مستقر شده که از جمله آن می‌توان به یگان پهپادی عسلویه به درخواست وزارت نفت برای کنترل خطوط نفت و گاز اشاره کرد؛ این یگان کاملا غیرنظامی و با استفاده از پهپادهای فوق سبک غیرنظامی تاکنون علاوه‌بر چک و کنترل سریع خطوط کیلومتری نفت و گاز و اطلاع به یگان‌های واکنش سریع، با چک  و کنترل، 2 تیم خرابکار را که قصد عملیات خرابکارانه در خطوط نفت و گاز عسلویه داشتند، شناسایی کرده و با اطلاع سریع به حراست و تیم‌های واکنش سریع از عملیات آن‌ها جلوگیری کرده است.

این فارغ التحصیل هوا و فضای دانشگاه صنعتی شریف می‌افزاید: هم‌چنین با استفاده از پهپادهای فوق سبک کاملا مردمی و غیرنظامی، 100 کیلومتر از خطوط انتقال برق بین‌جاده‌ای در استان‌های گیلان، مازندران، مرکزی و لرستان تحت نظارت قرار گرفته که قاعدتا اگر این نظارت به‌روش‌های سنتی و زمینی انجام می‌شد، ضمن هزینه‌بر بودن، به‌خاطر صعب‌العبور بودن برخی دکل‌های برق فشار قوی در کوه‌ها و یا دره‌ها، کارایی و سرعت پهپاد را نداشت، ضمن اینکه برای بسیاری از جوانان مستعد و بومی نیز اشتغال‌زایی شده است.

وی درباره اقدامات کنترل ترافیک پهپادی نیز می‌گوید: از دیگر اقدامات پهپاد‌های غیر نظامی می‌توان به تشکیل یگان پهپادی کنترل ترافیک در محور مهران در اربعین سال‌جاری و سال گذشته و کنترل ترافیک انسان و خودرو مستمرا به مدت 20 روز و هم‌چنین تشکیل یگان پهپادی برای کنترل‌ ترافیک پرحادثه‌ترین محور ایران،محور هراز، اشاره کرد.

سعیدی  بابیان اینکه پهپادهای غیرنظامی در امداد و نجات نیز کاربرد ویژه‌ای دارند و موجب تسریع در موقعیت‌یابی و نجات جان افراد می‌شوند، می‌افزاید: موقعیت‌یابی محل هواپیمای سقوط کرده تهران-یاسوج، پیدا کردن کوهنوردان گمشده در ارتفاعات تنگستان بوشهر و میشو تبریز، جستجوی ماهیگیران گمشده در سواحل مازندران و بوشهر، نجات افراد درحال غرق شدن در رودخانه دزچالکندی، کمک به مدیریت بحران در سیل بوشهر، سیل‌های خوزستان و گیلان؛ از شاخص‌ترین اقدامات پهپادهای غیرنظامی در امداد و نجات است.

دبیرکارگروه ساماندهی پهبادهای غیرنظامی درباره اقدامات محیط زیستی پهپادها می‌گوید: مدیریت منابع و مستندسازی فروچاله‌ها، کمک به یگان‌های حفاظت از محیط زیست برای شناسایی گونه‌های درحال انقراض و کنترل شکارچیان غیرمجاز در جنگل‌های گلستان، خان گورمز همدان و خلخال و از همه مهم‌تر کشف 3 باند شکار و قاچاق گونه‌های درحال انقراض حیات وحش در شب در مناطق حفاظت شده جنگل گلستان از شاخص‌ترین اقدامات محیط‌زیستی پهپادهای غیرنظامی است.

10000 فرصت شغلی پهپادی در کشاورزی

دبیرکارگروه ساماندهی پهبادهای غیرنظامی  می‌گوید: مهم‌ترین خدمتی که به پهپادهای می‌توانند ارائه دهند، خدمت در در حوزه کشاورزی است؛ پهپادها بهترین خدمات را در حوزه کشاورزی ارائه می‌دهند، از کودپاشی ،سم‌پاشی و باربری گیاهان تا طیف‌سنجی، آفت‌سنجی، نامناسب بودن کود، آب و تشخیص سلامتی آب و خاک با دوربین‌های حرارتی همه و همه کاربردهای موثر،کم‌هزینه و کارای پهپادهای غیرنظامی است.

وی می‎افزاید: در حوزه کشاورزی 20 میلیون هکتار مزرعه مناسب در مناطق مناسب کشور وجود دارد که حداقل سه‌بار نیاز به خدمات فوق‌الذکر دارند؛ بنا به آوردها 10000 فرصت شغلی در خدمات پهپادی کشاورزی برای 20 میلیون هکتار زمین کشاورزی کشور وجود دارد که تاکنون 500 فرصت شغلی با تشکیل یگان‌های پهپادی کشاورزی در مناطق مختلف و ارائه خدمات فوق محقق شده است.

سعیدی خاطرنشان می‌کند: چیزی حدود 200 میلیون هکتار اراضی کشاورزی در اطراف ایران وجود دارد که با توجه به پیشرو بودن ایران در تولید، آموزش و خدمات فراگیر غیرنظامی پهپادی، می‌توانیم  به‌صورت جدی در حوزه صادرات تولید، آموزش و خدمات صرفا کشاورزی پهپادی ورود جدی کنیم کمااینکه هم‌اکنون نیز یگان‌های کشاورزی پهپادی ما در کشورهای اطراف به خدمت مشغول‌اند.

گفت‌وگو از سیدامیرحسین عظیمی

انتهای پیام/ن

نظر شما