شناسهٔ خبر: 30001381 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

پیاده روی اربعین باید ماهیت مردمی خودش را حفظ کند

صالحی با اشاره به اقدامات وزارت ارشاد در طول مراسم اربعین در سال های ۹۶ و ۹۷ گفت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و همچنین دولت مبنی بر اینکه ما معتقدیم پیاده روی اربعین ماهیت مردمی خودش را حفظ کند و و دولت کمترین تصدی گری را داشته باشد.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، «سیدعباس صالحی» در ادامه جلسه علنی امروز یکشنبه 25 آذر و در پاسخ به سوال حبیب الله دهمرده نماینده زابل در مورد مراسم پیاده روی اربعین گفت: زیارت اربعین و پیاده روی اربعین در حال حاضر تبدیل به فرصت دینی بزرگ و همگرایی منطقه ای و ملی شده است که ما باید حداکثر استفاده را از آن انجام دهیم.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: با توجه به رویکرد مقام معظم رهبری و همچنین دولت و مجلس در مورد اینکه جریان پیاده روی اربعین ماهیت مردمی خودش را حفظ کند و دولت کمترین تصدی گری را در این بخش داشته باشد لذا ما تلاش کرده ایم با این نگاه مراسم اربعین را مورد توجه قرار دهیم.

 

وی با تاکید بر حفظ حرمت و مسایل فرهنگی کشور میزبان گفت: در سال 96 و 97 دو میلیون کتاب همراه زائر از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چاپ و توزیع شده است و سه هزار مبلغ داوطلب در این مراسم حضور داشتند.

 

وی با اشاره به تهیه و تولید کلیپ های آموزشی در شبکه های اجتماعی اضافه کرد: بیش از 100 موکب توسط سازمان اوقاف و امور خیریه در حوزه های مادی و معنوی و با توجه به منابع موقوفه و خیرات در موکب ها برپا شد که این موکب ها این فرصت را فراهم می کردند که زائران هم در پایانه های مرزی و هم در عراق از فضای فرهنگی و مادی موکب بهره مند شوند.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برپایی نمایشگاه و همچنین سینمای سیار در ایام پیاده روی اربعین گفت: این سینماهای سیار فیلم های متناسب با ایام اربعین را برای زائر به نمایش گذاشتند و در کنار آن 20 گروه از مربیان کودک و نوجوان با 30 هزار بسته در رابطه با امور فرهنگی مسایل آموزشی را برای کودکان و نوجوانانی که همراه خانواده بودند، بیان می کردند.

 

صالحی با اشاره به حضور 90 قاری ممتاز در فضای کشور عراق گفت: این قاریان در طول مسیر اجرا داشتند و در کنار آن 120 سخنران و 1400 مراسم سخنرانی اجرای برنامه کردند.

 

وی با تاکید بر ارایه پیوست فرهنگی برای تمام موکب ها خاطرنشان کرد: آسیب شناسی از سال های قبل توسط این پیوست های فرهنگی انجام شد و خوشبختانه می توانیم بگوییم که آسیب ها در موکب ها امسال به حداقل رسید.

 

صالحی با اشاره به ثبت نام یک میلیون و 800 هزار زائر در سامانه سماح گفت: حجم زوار امسال حجم قابل توجه ای بود اما نگاه ما این بود که از فضای زیارت برای ارتقای فرهنگی کمک شود البته ما پس از مراسم اربعین نیز برنامه های فرهنگی متعددی داشتیم که در همین زمینه 20 عنوان کتاب با موضوع اربعین تولید و چاپ شد.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به برپایی سوگواره عبرات در سال های 96 و 97 گفت: در سال 96 پنج هزار اثر و در سال 97 هفت هزار اثر در این سوگواره وجود داشت البته جشنواره فیلم و عکس اربعین نیز با بیش از 3 هزار و 500 اثر برپا شد.

 

وی تاکید کرد: در کنار این برنامه ها ما جشنواره های استانی در استان هایی که درگیر مسایل اربعین بودند را نیز برپا کردیم چرا که ما معتقدیم باید از فضای اربعین بهره وری مناسب انجام شود.

 

صالحی در ادامه با اشاره به هم اندیشی اندیشمندان جهان اسلام در کربلا گفت: این هم اندیشی در راستای دیپلماسی فرهنگی و بر مبنای فرهنگ اربعین بین ملت ایران و عراق برگزار شد.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: سامانه پنج زبانه اربعین نیز در این زمینه راه اندازی شد و بانک تخصصی فعالان خصوصی نیز در این حوزه فعال شد.

 

وی با تاکید بر اینکه اربعین فرصت قابل توجهی از لحاظ دینی و همگرایی منطقه ای است، گفت: امیدواریم با قدم های خوبی در این مسیر پیش برویم و از این فرصت ها استفاده حداکثری کنیم.

 

وی خاطرنشان کرد: در همین راستا سندی تدوین شده است که وظایف دستگاه ها مشخص است./

 

 

نظر شما