شناسهٔ خبر: 29998526 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

نوجوان کرمانشاهی در مسابقات جهانی در سکوی نخست جهان

صاحب‌خبر -
 
 

به گزارش خبرگزاری بسیج  از کرمانشاه، نخبگان یا اِلیتان به معنای بخش برگزیده‌ای از یک جامعه است که از نظر قابلیت‌ها یا توانایی‌ها برتر از بقیه جامعه دانسته می‌شود.

 

این روزها نام یکی از استعدادهای علمی در پاوه بر سر زبان‌ها است؛ «کیانا عبدالهی‌فر» نام نخبه‌ای که برای یک کشور افتخار آفرید، دانش‌آموزی که از جمله ده‌ها و صدها نخبه این شهرستان است که رشد کرد و هم اکنون قله بلند موفقیت را فتح کرده و پیامی روشن را در سطح کشور با مفهوم اینکه پاوه منبعی از نخبگان است که با توجه بیشتر و نگاه ویژه‌تر به بودجه‌های آموزشی و تخصیص اعتبارات لازم به مراکز علمی آن و شناسایی نخبگان توانمندی همچون کیانا عبدالهی‌فر گام بلندی برای توسعه این دیار برداشت.

کیانا، نوجوان نابغه پاوه‌ای که توانست در مسابقات جهانی محاسبات ذهنی در کشور مالزی بر سکوی نخست جهان بایستد تا ضمن افتخارآفرینی برای کشورمان بار دیگر نمونه‌ای شود برای نمایش استعدادهای ناب شهرستان پاوه که در بی‌توجهی‌ها و نبود امکانات و حتی اعتبارات لازم برای شناسایی و پرورش این نخبگان همیشه در عرصه‌های مختلف و به‌خصوص در میادین علمی و رتبه‌های برتر کنکور در سطح استان و گاها در سطح کشور حرف‌های بسیاری برای گفتن داشته و دارد و این بهانه خوبی است که در هفته پژوهش نگاهی به نخبگان این دیار و تاکیدی بر توجه بیشتر به شهرستان پاوه داشته باشیم.

فرهنگ، اخلاق و تدین در کنار طبیعت بکر منطقه پاوه و و تلاش برگفته از سختی‌های کوهستان و وجود معلمان دلسوز و مربیان غم‌خوار در کنار حرکت درست مدیران مسؤول همیشه سبب شده با تمام کمبودها استعدادهای ناب و موفقی از این دیار رشد کنند و به‌دلیل مشکلات موجود و شاید نبود اعتبارات و امکانات، بسیار دیگری از نخبگان پاوه یا شناسایی نشده و یا اجازه رشد و شکوفایی به آن‌ها داده نشده است.

می‌طلبد با بسترسازی بهتر و تخصیص اعتبارات بیشتر برای شناسایی و کمک به رشد نابغه‌های این دیار شاهد شکوفاتر شدن هرچه بیشتر استعدادهای این شهرستان باشیم.

مروری بر موفقیت‌های علمی و رتبه‌های برتر کنکور و قبولی‌های دانشگاه و مراکز علمی و رشته‌های بسیار عالی در 2 دهه اخیر خود حکایت از ظرفیت بالای شهرستان پاوه دارد.

ندا صافی‌پور، مدیرکانون قلم‌چی پاوه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به کسب رتبه تک رقمی (6) در کنکورهای سراسری چند سال گذشته توسط دانش‌آموزان شهرستان پاوه، اظهار داشت: استعدادهای این شهرستان در سطح منطقه سه، چهار رتبه تک رقمی و در سطح کشوری ۲ رتبه تک رقمی را در چند سال گذشته رقم زده‌اند.

وی افزود: به ترتیب سال قهرمان کریمی رتبه سه رشته انسانی در سال ۸۲ ، سمیه رستم‌پور رتبه چهار رشته انسانی سال ۸۴ ،حسنی رشیدی رتبه ۹ رشته تجربی سال ۸۷ ، رویا رحمانی رشته انسانی ۹ کشوری و یک منطقه سال ۸۹ ،الهه احمدی رتبه هشت رشته انسانی کنکور ۹۱ و ملوک حسامی رتبه یک هنر کشور در سهمیه شاهد را کسب کرده‌اند.

صافی پور در یک آمار گویا به تعداد رتبه‌های زیر هزار از سال ۸۲ تا ۹۷ در شهرستان پاوه اشاره کرد و گفت : دانش‌آموزان شهرستان پاوه توانسته‌اند بیش از ۲۷۶ رتبه زیر هزار را در رشته‌های مختلف کسب کنند.

وی با اشاره به رتبه‌های ۲ رقمی پاوه از سال ۱۳۸۲ تا به امروز، تصریح کرد: بیش از ۲۱ رتبه ۲ رقمی توسط دانش‌آموزان شهرستان پاوه تا به کنکور ۹۷ کسب شده است.

مختار برزگرفرد، مدیر آموزش و پرورش پاوه نیز در ادامه، گفت: قبولی‌های کنکور پاوه در سال‌جاری ۲۰ درصد افزایش یافته است و شهرستان پاوه ۲۲ رتبه زیر هزار در کنکور سراسری ۱۳۹۷ داشته است.

وی شاخص‌ترین رتبه کنکور سراسری کسب شده در سال 1397 را رتبه 22 فاطمه بهشتی‌زاده در رشته علوم تجربی دانست.

حضور استعدادهای برتر شهرستان پاوه در سطح استان و کشور و قرار گرفتن آن‌ها در هیأت‌های علمی دانشگاه‌ها نیز حاکی از پتانسیل بالای علمی این شهرستان کوچک، اما غنی از استعداد را دارد.

اگر نگاهی اجمالی به نسل‌های گذشته این دیار داشته باشیم برای مثال می توان به دکتر سامان عبادی، دکتر حمدی عبدی، دکتر کیومرث ایراندوست، دکتر احمد نعمتی، دکتر محمود ویسی، دکتر کیوان کاکابرایی، دکتر محمد کریمی، دکتر عادل ضیایی، دکتر مختار عارفی، دکتر عادل رمضانی، دکتر تحسیم الیاسی، دکتر شهریار مستوفی، دکتر مقداد پیرصاحب، دکتر کامران یزدانبخش، دکتر محمد هدایتی، دکتر وریا عباسی، دکتر آرش سیاری و ... چندین و چند متخصص همچون دکتر ژیان آقا مجیدی و...که در سطح استان و کرمانشاه حضور دارند. و نخبگانی همچون دکتر ایوب شریفی که عضو هیأت علمی یکی از دانشگاه‌های ژاپن است و ده‌ها و صدها اسم دیگر (که اگر نامی از آن‌ها برده نمی‌شود بدلیل اطلاعات ناقص  ما است) و این حکایت از نبوغ و وجود پتانسیل‌های بالای علمی در شهرستان پاوه است.

برچسب‌ها:

نظر شما