شناسهٔ خبر: 29998201 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرعامل ایرنا: در عرصه پژوهشی گام های بزرگی برداشته ایم

تهران- ایرنا- مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی به مناسبت روز پژوهش بیان داشت آثار پژوهشی منتشر شده در ایرنا با حجم و گستره بالایی که دارد، توانسته در میان نخبگان و مدیران ارشد کشور از جایگاهی ویژه برخوردار شود. با این حال، ایرنا و پژوهش آن باید با تغییرات مستمر همگام شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، «سید ضیاء هاشمی» در دیدار با پژوهشگران اداره کل پژوهش و بررسی های خبری این سازمان، هفته پژوهش را مناسبتی الهام بخش خواند که بهانه ای می شود تا جایگاه پژوهش، پژوهشگران و مخاطبان آنان مورد توجه و قدردانی قرار گیرد.
به گفته هاشمی، پژوهشگران نقش مهم و برجسته ای برعهده دارند. اگرچه بخش های دیگر سازمان هم در ایفای این نقش سهمی دارند، اما پژوهشگران خبر از داده های خبری استفاده کرده و با پشتوانه علمی و با سرعت عمل، خبر را تحلیل و تفسیر می کنند. پژوهش در ایرنا جایگاه برجسته ای دارد و با تحلیل و نظریه پردازی می تواند گام های اساسی در مسیر ارتقای سطح عملکرد ایرنا بردارد.
مدیرعامل ایرنا با بیان این که فعالیت هایی همچون طراحی برنامه راهبردی در حال انجام است و چشم انداز ایرنا در آینده نزدیک تبدیل به سازمانی دانش بنیان، رسانه نخست در کشور و نیز رسانه اول ایرانی در جهان ترسیم شده افزود: مطالعه و پژوهش از فرایندهای تصمیم گیری و تصمیم سازی در ایرنا است. بر این اساس در تولید محصولات ایرنا نیز بخش پژوهش فعالیت های سازنده ای دارد.
هاشمی تصریح کرد: برگزاری میزگردها و نشست های تخصصی، گفت وگو با نخبگان و صاحب نظران، نگارش مقالات، تهیه بولتن در حوزه های گوناگون، گزارش های پژوهشی و تحلیلی، ترجمه های متعدد و سایر فراورده های پژوهشی به لحاظ کمی وکیفی قابل تقدیر و طی یک سال اخیر پژوهش و بررسی های خبری ایرنا با جهش و پیشرفت خوبی روبه رو بوده است. همچنین اثرگذاری در این بخش کاملا مشهود و تراز آثار مثبت و سازنده است.
به گفته مدیرعامل ایرنا، با این حال همچنان افزایش عمق، اثرگذاری و گستره کار پژوهش مدنظر است و امیدواریم فرایند آن با موفقیت انجام شود.
هاشمی افزود: ایرنا یک سازمان اثرگذار در حوزه سیاستگذاری، تصمیم گیری و تصمیم سازی است و باید در تصمیم گیری های کلان کشور اثرگذار باشد. یکی از بخش های موثر در این فرایند پژوهش است و انواع بولتن، نظرسنجی و تولیدات کاربردی پژوهشی ایرنا مورد توجه دولت در سیاست ها و تصمیم های کلیدی بوده است.
به گفته وی «ایرنا به مثابه یک دانشگاه محلی مطلوب برای حضور نخبگان کشور شده است.» به گفته این استاد دانشگاه تهران ما باید افق بالاتری را دنبال کنیم و برای این کار نیاز داریم پژوهش را تقویت کرده و ارتباط با پژوهشگران و استادان را گسترش دهیم.
از نگاه هاشمی، در ایران یکی از مشکلات این است که پژوهش به راحتی به دست مصرف کننده نمی رسد. آن بخشی که از پژوهش دیده می شود مقالات علمی است که در مجلات علمی منتشر می شود اما تیراژ و میزان مطالعه آنها پایین است. در ایرنا کارهای پژوهشی با این حجم تولید می شود و در سطح نخبگان و مدیران ارشد کشور مورد استفاده قرار می گیرد. مطالبه گزارش ها و سایر تولیدات پژوهشی از سوی اصحاب فکر نشانگر جایگاه رفیع این بخش است. بازخورد گزارش ها و بولتن ها و تقدیر سازمان ها از آن ها حاکی از اثرگذاری و موفقیت در این زمینه است.
مدیرعامل ایرنا با بیان این که در بخشی سیاستگذاری در ایرنا شورای پژوهش را داریم که ایده های خوبی ارایه می کنند، افزود: ایرنا نمی تواند از تغییرات مستمر برکنار باشد. حوزه علم و پژوهش تغییرات مستمر و پرشتاب دارد و سازمانی مانند ایرنا نمی تواند نسبت به تغییرات خنثی باشد. بر این اساس در زمینه فناوری و نرم افزاری، سبک ها و مدل های خبری و پژوهشی باید به روز شود. در این خصوص استفاده از توانمندی داخلی و تکمیل آن با ظرفیت های موجود در خارج سازمان باعث می شود که سطح کارمان ارتقا پیدا کند.
هاشمی با اشاره به نظرسنجی های انجام شده در ایرنا بیان داشت: هر چند ایرنا یک مرکز نظر سنجی نیست، اما بخش نظرسنجی ایرنا هم پیشینه پرافتخاری دارد و منشا کارهای بزرگ بوده است و درحال حاضر درمسیر تعالی و منشا کارهای فاخر و ارزشمندی است.
مدیرعامل ایرنا یادآور شد که مخاطبان این سازمان در چند سطح تعریف شده اند؛ یکی از سطوح آن نخبگان مدیریتی کشورند و زمانی که ما در تصمیم سازی ورود پیدا می کنیم، اثرگذاری بالایی دارد. در واقع ما در معرض مطالبات مختلف هستیم و مطالبه نسبت به حوزه پژوهش بیشتر از بخش های دیگر است چرا که بازخوردهای مثبت و منفی آن بیشتر است.
استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران افزود: واکنش ها باید دیده شود، از آن رو اثرگذاری و بها دادن به بازخوردها مهم و اثرگذار است.
در این نشست سردبیران و کارشناسان حوزه پژوهش ایرنا دیدگاه های خود را درباره فعالیت پژوهش خبری طرح کردند و از پژوهشگران عرصه خبر تقدیر به عمل آمد.
پژوهش**458**9279

نظر شما