شناسهٔ خبر: 29997640 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

گزیده اخبار ایران و جهان/اخبار اقتصادی

ایران در یک قدمی رکورد بزرگ ترین تولید گازی قرار گرفت/ راز کثیف صنعت نفت آمریکا برملا شد/ سریال رسوایی‌های فیس‌بوک به تصاویر خصوصی رسید/ تب اقتصاد جهانی وال‌استریت را فلج کرد

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

صاحب‌خبر -

ایران در یک قدمی رکورد  بزرگ ترین تولید گازی قرار گرفت

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس از افزایش روزانه 56 میلیون مترمکعبی برداشت گاز از میدان پارس‌جنوبی تا پایان امسال خبر داد و گفت: با دستیابی به این ظرفیت، رکورد تازه‌ای در تولید از بزرگ ترین میدان گازی جهان ثبت می شود. منطقه پارس جنوبی گسترده ترین میدان گازی جهان را در خود جای داده است و به عنوان بزرگ ترین منطقه صادراتی میعانات گازی کشور شناخته می شود.در بخش ایرانی این میدان، ذخیره گاز 14 تریلیون مترمکعب گاز به همراه 18 میلیارد بشکه میعانات گازی است که هشت درصد کل گاز دنیا و نزدیک به نیمی از ذخایر گاز کشور را شامل می شود.تولید گاز از ١٠ فاز نخست پارس جنوبی در سال 13٩٢، نزدیک به 285 میلیون مترمکعب بود که این میزان با بهره برداری از ١١ بخش جدید پارس جنوبی به 560 میلیون مترمکعب در روز افزایش یافته است.

 

راز کثیف صنعت نفت آمریکا برملا شد

تحقیقات جدید از سوی نیویورک تایمز نشان داد صنعت نفت آمریکا به یک کمپین روابط عمومی محرمانه برای تضعیف استانداردهای اقتصاد سوخت این کشور دست زده است.آن طور که روزنامه نیویورک تایمز گزارش کرده است یکی از بازیگران اصلی این کمپین، ماراتون پترولیوم است که بزرگترین پالایشگاه نفت آمریکا به شمار می‌رود. ماراتون به همراه سایرین کمپین مخفیانه‌ای را به راه انداخته تا استانداردهای آلایندگی را تعدیل کند. این کمپین استدلال کرده که آمریکا دیگر نیازی به استانداردهای اقتصاد سوخت ندارد زیرا اکنون یک تولیدکننده بزرگ نفت است.در نامه‌ای که به اعضای کنگره ارسال شده، آمده است: از آنجا که کمبود نفت دیگر مایه نگرانی نیست، آمریکایی‌ها باید حق انتخاب خودروهایی را داشته باشند که با نیازهایشان متناسب است. با این حال در حالی که پوشش رسانه‌ای به کشمکش خودروسازان، دوستداران محیط زیست و دولت ترامپ متمرکز شد، به نظر می‌رسد که پالایشگاه‌های نفت بزرگ یک کمپین روابط عمومی محرمانه به راه انداخته‌اند تا جامعه را متقاعد کنند دیگر به این استانداردها نیازی نیست. شرکت ماراتون در این خصوص سرگرم لابی در سطح ایالتی و فدرال است.پاک سازی بخش برق و استفاده از انرژی تجدیدپذیر بیشتر و سوئیچ زغال سنگ به گاز به دلیل ارزانی قیمت آنها و منابع انرژی پاک‌تر روی داده است، اما ورود به بخش حمل و نقل و اعمال مقررات سخت گیرانه دشوارتر است. پالایشگاه‌های  نفت نیز هرگز دست روی دست نگذاشته‌اند تا اجازه دهند مقررات فدرال، فروش آنها را کاهش دهد.

 

سریال رسوایی‌های فیس‌بوک به تصاویر خصوصی رسید

یک باگ نرم‌افزاری تصاویر مخفی شده و خصوصی بالغ بر ۷ میلیون نفر از کاربران فیس‌بوک را افشا کرده است.شبکه اجتماعی فیس‌بوک که در یک سال اخیر با رسوایی‌های پی در پی خود دست و پنجه نرم می‌کند، حالا به نظر می‌رسد که باری دیگر یک باگ و مشکل نرم‌افزاری موجود در پلت‌فرم آن به هکرها و مجرمان سایبری این امکان را داده تا تصاویر و عکس‌های خصوصی و مخفی شده بیش از ۷ میلیون نفر از کاربران فیس بوک را به سرقت ببرند.به گفته برخی از کارشناسان فعال در حوزه امنیت سایبری، هکرها با سواستفاده از این باگ نرم افزاری به احتمال زیاد به تمامی تصاویر فیس بوکی کاربران دسترسی داشته‌اند  و این دسترسی حتی شامل آن دسته از عکس‌هایی که زمانی آپلود شده و پس از آن از روی این پلتفرم حذف شده است، نیز می شود.بر اساس گزارش روزنامه گاردین، فیس‌بوک روز گذشته ضمن عذرخواهی از تمامی کاربرانش، با انتشار یک اطلاعیه به صورت رسمی خبر افشای تصاویر خصوصی بیش از ۶.۸ میلیون نفر از کاربران این شبکه اجتماعی را تایید کرد.به نظر می‌رسد که سریال رسوایی‌های فیس‌بوک تمامی ندارد و انتظار می رود که خشم کاربران و منتقدان از این شبکه اجتماعی بسیار بیشتر از پیش شود. چند ماه پیش بود که فیس بوک در بزرگترین رسوایی خود موجب شد تا اطلاعات خصوصی و حریم شخصی بالغ بر ۸۰ میلیون نفر از کاربرانش به سرقت برود و به همین دلیل هم میلیون ها کاربر بخصوص در ایالات متحده آمریکا و کانادا به نشانه اعتراض به سهل انگاری فیس بوک در محافظت از حریم خصوصی کاربرانش از عضویت در آن خارج شده و حساب های کاربری فیس بوکی خود را بستند.

 

تب اقتصاد جهانی وال‌استریت را فلج کرد

درحالی که داده‌های اقتصادی ضعیف از چین و اروپامنجر به وحشت از کند شدن اقتصاد جهانی شد، هر سه شاخص اصلی وال‌استریت سقوط کرد.درحالی که داده‌های اقتصادی ضعیف از چین و اروپا، وحشت از کند شدن اقتصاد جهانی را به وجود آورد، هر سه شاخص اصلی وال‌استریت سقوط کرد.در این میان سقوط سنگین سهام شرکت جانسون اند جانسون، پس از این که رویترز گزارش داد این شرکت از ده‌ها سال پیش می‌دانسته است پودر بچه حاوی ماده سمی آزبست است، بیشترین فشار رو به پایین را به شاخص وارد کرد.شاخص شرکت‌های کوچک اس‌اندپی، پس از این که در معاملات دیشب ۱.۶ درصد سقوط کرد و سقوط خود از قله ۳۱ آگوست را به ۲۰.۰۵ درصد رساند، وارد منطقه مقاومت تکنیکال خود شد. گزارش بحث‌برانگیز جانسون اند جانسون، سهام این شرکت را با سقوط سنگین ۱۰ درصدی در حجم معاملات بالا روبرو کرد و شاخص‌های اس‌اندپی و داوجونز را پایین کشید. داوجونز وارد منطقه اصلاح قیمت تکنیکال خود شد (کاهش ۱۰ درصدی از رکوردهای اخیر).

 

بورس بازهم عقب نشینی کرد

شاخص بورس با عقب نشینی 866 پله ای در جایگاه 164 هزار و 485 واحدی ایستاد. در معاملات امروز یک میلیارد و 259 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش سه هزار و 454 میلیارد ریال در 118 هزار و 310 نوبت دادوستد شد.بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، 251 واحد افت کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 91 واحد کاهش یافت.شاخص قیمت (هم وزن) نیز 64 واحد پایین آمد؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است. شاخص آزاد شناور یک هزار و یک واحد افت کرد؛ این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت ها در بورس را نشان می دهد.شاخص بازار اول مربوط به شرکت های برتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور 740 واحد کاهش یافت و شاخص بازار دوم بورس نیز یک هزار و 232 واحد افت کرد.

 

نظارت صنعت تایر را پنچرگیری کرد

به گفته مدیر کل نظارت بر کالاهای غیر فلزی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، با به روز شدن قیمت تایر برای تولیدکنندگان، عرضه بیشتر می‌شود که می‌تواند به کنترل قیمت‌ها در بازار سیاه و خروج تولیدکنندگان از زیان کمک کند. با وجود افزایش قیمت 9 درصدی تایر در تیر ماه، اما افزایش قیمت مواد اولیه این صنعت آنقدر زیاد بود که سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و کارگروه تنظیم بازار را مجاب کرد تا قیمت‌ها را برای بار دیگر در سال جاری افزایش دهند.قیمت تایر در ماه‌های اخیر افزایشی را تجربه کرد که علت آن را باید در افزایش قیمت تمام شده و به دنبال آن، کاهش تولید و ایجاد بازار سیاه جست‌وجو کرد. در این بازار سیاه، حتی در مواردی تایر تا دو برابر قیمت کارخانه، به فروش می‌رسید و مصرف‌کنندگان واقعی و تولیدکنندگان بیشترین ضرر را می‌کردند.از همین رو بود که تولیدکنندگان، مستندات خود را مبنی‌بر افزایش قیمت مواد اولیه به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان عرضه کردند تا فکری به حال پنچری صنعت تایر کند.همین اتفاق نیز افتاد و با بررسی‌های صورت گرفته، قیمت‌ها در تایرهای رادیال 20 درصد و تایرهای نخی تا 32 درصد افزایش پیدا کرد تا این امید وجود داشته باشد که قیمت‌ها در ماه‌های باقی مانده سال با ثبات باشد و نوسانات بزرگ را تجربه نکند.

 

کنگره وکاخ سفید علیه اوپک به تفاهم رسیدند

'المانیتور' گزارش داد: کنگره آمریکا و کاخ سفید در مورد اقدام حقوقی علیه سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) به استناد قانون ضد تراست آمریکا به تفاهم بی سابقه رسیده اند. تهران – ایرنا – تارنمای خبری 'المانیتور' روز شنبه گزارش داد: کنگره آمریکا و کاخ سفید در مورد اقدام حقوقی علیه سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) به استناد قانون ضد تراست آمریکا به تفاهم بی سابقه رسیده اند. کنگره آمریکا از سال 2000 میلادی در صدد تصویب قانون منع شکل گیری کارتل های تولیدی و صادراتی نفت است. اما توسط دولت های جرج دبلیو بوش پسر و باراک اوباما مورد مخالفت قرار گرفته بود، اما موافقت ترامپ با لایحه ضد تراست و حمایت بخش نظارتی 'ضد تراست' وزارت دادگستری آمریکا، این لایحه را در آستانه تصویب قانونی قرار داده استدر صورت تصویب این قانون، متحدین و دشمنان آمریکا به طور مساوی در برابر قانون مبارزه با تراست آمریکا، آسیب پذیر خواهند شد و با توجه به قانون مصونیت های خارجی و حاکمیتی آمریکا، از حقوق حمایتی محروم خواهند شد.پس از ادای شهادت در برابر کمیسیون قضایی مجلس نمایندگان، ماکان دلرحیم، معاون دادستان کل اشاره کرد که او از اهداف تعیین شده لایحه، پشتیبانی خواهد کرد. گودلات گفت: اوپک سالانه 250 میلیارد دلار به مصرف کنندگان آمریکا خسارت می زند.

 

افت چینی ها آمریکا را به لرزه انداخت

نگرانی ها از کاهش رشد اقتصادی چین و افزایش ابهام در توافق انگلیس با اتحادیه اروپا پیرامون برگزیت، بازار سهام آمریکا را این هفته با سقوطی کم سابقه به پایان برد. بازار سهام آمریکا جمعه شب در حالی هفته خود را به پایان برد که شاخص مهم «اس اند پی 500» به پایین ترین حد خود در هشت ماه گذشته رسید.کارشناسان یکی از مهم ترین علت های سقوط امروز سهام آمریکا را کاهش رشد اقتصادی چین می دانند که لرزه ای بر بازارهای بورس نیویورک انداخته است.سقوط سهام در آمریکا در حالی است که دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور کاهش رشد اقتصادی چین را به مثابه پیروزی آمریکا در جنگ اقتصادی با پکن دانست.ترامپ و شی جین پینگ رئیس جمهوری چین با توافق برای تعلیق افزایش متقابل تعرفه های واردات، آتش بسی 90 روزه را در جنگ تجاری واشنگتن-پکن اعلام کردند.یکی دیگر از دلایل افت شاخص های بورس آمریکا تداوم ابهام در حصول توافق میان انگلیس و اتحادیه اروپا پیرامون برگزیت است.

 

نیما ترمز یورو را کشید

نرخ یورو در بازار ثانویه با کاهش قیمت به ۹۶۷۰ تومان رسید.براساس اعلام بانک مرکزی، هر یورو امروز در سامانه نیما به ۹۶۷۰ تومان رسید که با کاهش حدود ۵۰ تومانی روبه‌رو بوده است.براساس این گزارش، مجموع معاملات در سامانه نیما از نیمه مرداد تاکنون از ۱۱ میلیارد یورو عبور کرده و امروز به ۱۱ میلیارد و ۳۵۹ میلیون یورو رسید و این در حالی است که طی هفته‌های اخیر قیمت یورو در بازار ثانویه با افزایش همراه بود و در نخستین روز از هفته جاری این رقم کاهشی شده است.دولت با تغییر سیاست‌های ارزی خود از فروردین‌ سال‌جاری تصمیم گرفت برنامه‌ای را اجرایی سازد که براساس آن صادرکنندگان و واردکنندگان بتوانند ارز موردنیاز و صادرات خود را در بازار ثانویه معامله کنند.با این‌حال هنوز، انتظار می‌رود که با توجه به میزان صادرات قطعی اعلام‌شده توسط گمرک، باز هم حجم ورود ارز به این سامانه افزایش پیدا کند؛ در واقع انتظار از این سامانه بیشتر از این ارقامی است که تاکنون وارد شده است.

 

بوئینگ در چین کلید خورد

شرکت هواپیماسازی بوئینگ با وجود جنگ تجاری چین و آمریکا، اعلام کرد نخستین کارخانه تکمیل و توسعه هواپیمای ۷۳۷ بوئینگ در چین را افتتاح کرده است.بوئینگ بعنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های هواپیماسازی در جهان اعلام کرده است که با وجود جنگ تجاری میان چین و ایالات متحده آمریکا در یک اقدام استراتژیک به راه‌اندازی نخستین کارخانه ساخت و توسعه هواپیماهای ۷۳۷ بوئینگ که در منطقه شرق آسیا و علی‌الخصوص چین پرداخته است.رقابت دو غول هواپیماسازی در جهان، ایرباس و بوئینگ در چین بسیار شدیدتر و تنگاتنگ‌تر از سایر بازارهای فروش آنهاست و این طور که به نظر می‌رسد شرکت آمریکایی بوئینگ قصد دارد با راه‌اندازی این کارخانه در چین جای پای خود را در این کشور استحکام بخشد و بدین ترتیب رقیب اروپایی خود، ایرباس را کنار بزند.هواپیمای ۷۳۷ بوئینگ یک هواپیمای باریک پیکر و تک‌راهرو در سایز کوچک است و یکی از محبوب‌ترین هواپیماهای ساخته شده توسط بوئینگ به شمار می‌رود.  این کارخانه در شهر ژوشان چین و در ۲۹۰ کیلومتری جنوب شرقی شانگهای راه اندازی شد.

 

آیفون علیه چینی ها ادعای خسارت کرد

اپل مدعی شده است که ممنوعیت فروش برخی از گوشی‌های آیفون در چین خسارات جبران ناپذیری به مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در این کشور ایجاد خواهد زد.اخیرا گزارش‌های بسیاری مبنی بر شکایت کوالکام، شرکت تراشه سازی از اپل در چین منتشر شده که به خاطر آن فروش برخی از مدل های آیفون در این کشور پهناور واقع در شرق آسیا ممنوع شد. هرچند این ممنوعیت نتوانست جلوی فروش این گوشی‌ها را بگیرد، اخیرا شرکت اپل با تنظیم یک شکایت از جزئیات و تبعات منفی حاصل از ممنوعیت فروش این محصولات  در چین خبر و هشدار داده است.بلومبرگ در گزارشی با استناد به توضیحات ارائه شده توسط اپل خاطرنشان کرده است که ممنوعیت فروش آیفون در چین این غول تکنولوژی آمریکایی را به توافق با کوالکام مجبور خواهد کرد و بدین ترتیب تولیدکنندگان نیز مجبور می‌شوند قیمت این گوشی ها را برای پرداخت حق امتیاز به کوالکام بالاتر ببرند. اپل به همین دلیل ادعا کرده است که این امر در نهایت به ضرر مشتریان و مصرف کنندگان نهایی در چین تمام خواهد شد.اپل در شکایت خود همچنین عنوان کرده است که این شرکت به صورت کلی پنج میلیون موقعیت شغلی در چین بخاطر فرایند توسعه و تولید و فروش آیفون بوجود آورده است.

 

نفت کمی ریزش کرد

نفت با کاهش قیمت هفته را به پایان برد و تحت تاثیر رشد ارزش دلار آمریکا و افت بازارهای سهام جهانی، کاهش هفتگی دیگری را به ثبت رساند.بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در ژانویه ۱.۳۸ دلار یا ۲.۶ درصد کاهش یافت و در ۵۱.۲۰ دلار در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته ۲.۷ درصد کاهش ثبت کرد.بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در فوریه ۱.۱۷ دلار یا ۱.۹ درصد کاهش یافت و در ۶۰.۲۸ دلار در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته ۲.۳ درصد کاهش داشت.قیمت نفت افزایش تولید نفت اوپک را نشان داد و همچنین آمار هفتگی آمریکا که از کاهش ذخایر و تولید این کشور حکایت داشت، صعود کرده بود و اواخر معاملات پنج شنبه، تحت تاثیر گزارشی مبنی بر این که عربستان سعودی قصد دارد صادرات به پالایشگاه‌های آمریکایی را کاهش دهد، افزایش بیشتری پیدا کرد.آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش بازار نفت ماهانه خود اعلام کرد تولید نفت اوپک در نوامبر ۱۰۰ هزار بشکه در روز رشد کرده و به ۳۳.۰۳ میلیون بشکه در روز رسیده است. تولید عربستان سعودی در این ماه ۴۱۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت و به رکورد ۱۱.۰۶ میلیون بشکه در روز رسید.

 

ضرب الاجل برقی آمریکا عراق را مستاصل کرد

در حالی که ۱۰ روز از مهلت ۴۵ روزه آمریکا به عراق برای واردات برق از ایران باقی است، عراقی‌ها در پیدا کردن کشور ثالث برای جایگزین کردن تامین برق این کشور مستأصل مانده‌اند.محمد حسن متولی زاده گفت: ایران تا این مقطع کمک‌های زیادی برای تامین برق به کشورهای همسایه و به خصوص کشور عراق داشته است.وی ادامه داد: حجم مناسبی از نیاز مصرف برق عراق توسط ایران تامین شده است. بنابراین در مورد برق به دلیل گستردگی و طولانی بودن شبکه نمی‌توان به سرعت کشوری را جایگزین کشور دیگری برای تامین برق کرد، پس جایگزینی کشور دیگری به جای ایران در کوتاه مدت میسر نمی‌شود.حجم مناسبی از نیاز مصرف برق عراق توسط ایران تامین شده است. بنابراین در مورد برق به دلیل گستردگی و طولانی بودن شبکه نمی‌توان به سرعت کشوری را جایگزین کشور دیگری برای تامین برق کرد پس جایگزینی کشور دیگری به جای ایران در کوتاه مدت میسر نمی‌شودمتولی‌زاده گفت: ایران در حال حاضر به شکل لحظه‌ای 1400 مگاوات برق به عراق صادر می‌کند، اما در مورد مطالبات ایران پیگیر دریافت این مطالبات از عراق است.

 

غول نفتی روس هم تهران را ترک کرد

رسانه‌های روسی اعلام کردند روسنفت پای خود را از قرارداد 30 میلیارد دلاری ایران کنار کشیدکه دلیل آن تمرکز روی اجرای یک پروژه جدید داخلی عنوان شده است. بر اساس موافقتنامه‌ای که 13 آبان 96 بین شرکت ملی نفت ایران و روس‌نفت (شرکت نفت و گاز روس که گفته می‌شود 69.5 درصد آن متعلق به دولت روسیه است) امضا شد، دو طرف برای انجام پروژه‌های مشترک و همچنین انجام پروژه‌های ایران توسط طرف روسی، به تفاهم رسیدند.شرکت روس‌نفت که در نزدیکی کاخ کرملین، در شهر مسکو مستقر است به اذعان کارشناسان یک شرکت نفتی بزرگ است و فعالیت عمده آن در اکتشاف، استخراج و پالایش نفت خام و گاز طبیعی، همچنین تولید محصولات پتروشیمی است. شرکت نفتی دولتی روسیه«روسنفت» از سرمایه‌گذاری 30 میلیارد دلاری در ایران عقب نشینی کرد، دلیل عدم تمایل روسنفت برای سرمایه‌گذاری در ایران، تمرکز روی اجرای یک پروژه جدید داخلی عنوان شده است. روز گذشته هم شرکت نفتی سنوپک چین پای خود را از قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی عقب کشید.

 

باج خواهی‌ کونلون از قطعه سازان کار دست خودرو داد

اعضای انجمن قطعه‌سازان خودرو با بیان اینکه ظرف ٤٥ روز اخیر حتی یک سنت هم از کونلون بانک برای صنعت قطعه جابجا نشده است از بیکاری ۱۴۰ هزار نیروی کار در صنعت قطعه سازی کشور خبر داد. وی با بیان اینکه کونلون بانک چین، در دولت دهم یک موسسه مالی بود که با پول نفت ایران تبدیل به بانک شد، اظهار داشت: با تحریم اعمال شده از سوی کونلون بانک، مشکلات بیشتر شد و در عمل، باج خواهی کونلون به اوج رسید و ما تا ٣١اکتبر به هر موردی که آنها خواستند، عمل کردیم و اکنون ٤٥ روز است که حتی یک سنت هم برای قطعه سازی از جانب کونلون جابجا نشده است. یک هفته است بانک مرکزی تاییدیه لازم را صادر می کند ولی کونلون پرونده ای را پذیرش نمی‌کند.سامعی تصریح کرد: شرکت‌ها برای خریدهای خارجی یک ماه و نیم تا پنج ماه زمان نیاز دارند که چین کوتاه ترین زمان است. با توجه به این موضوع مشکلات نقل و انتقال پول باعث خوابیدن خاموش خطوط تولید خودروسازان شده به نحوی‌که  تولید روزانه خودروسازان که 6 هزار دستگاه در روز  به دو هزار دستگاه رسیده است.البته تمام این خودروها تجاری نشده و تعدادی به خاطر کمبود قطعه راهی بازار نمی‌شوند.

 

استکهلم بودجه نظامی کشورهای جهان را تشریح کرد

طی سال جاری 3.2 درصد کل بودجه دولتی در ایران به ارگان‌های نظامی اختصاص داشته است و این در حالی است که این سهم در کشوری مانند آمریکا 8.8 درصد، کویت 11.3 درصد، و روسیه 12 درصد است.با یک محاسبه ساده می‌توان نتیجه گرفت 3.2 درصد کل بودجه ایران در سال 97 به بخش نظامی اختصاص داشته است.در واقع هزینه‌های نظامی سالانه کشورها 2.2 درصد کل تولید ناخالص جهان را به خود اختصاص می‌دهد به گونه‌ای که بنا به آمار ارائه شده از سوی مؤسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم مجموع بودجه نظامی صرف شده در کل جهان طی سال 2016 معادل 1.686 تریلیون دلار بوده است که نسبت به سال 2015 به 0.4 درصد افزایش داشته است.آمریکا با بیش از  610 میلیارد دلار بودجه نظامی در سال حدود 36 درصد کل بودجه نظامی جهان را صرف می‌کند و چین، عربستان و روسیه نیز در جایگاه‌های بعدی کشورهایی با بیشترین بودجه نظامی در جهان قرار دارند.در جهان کشورهایی وجود دارند که حتی سهم بودجه نظامی آنها به حدود 30 درصد کل بودجه کشور هم می‌رسد. از جمله دیگر کشورهایی که بیشترین بودجه نظامی را در جهان صرف می‌کنند می‌توان به هند، فرانسه، انگلیس، آلمان، کره جنوبی، برزیل، ایتالیا، استرالیا، کانادا و ترکیه اشاره کرد. رژیم صهیونیستی حدود 17 میلیارد دلار بودجه نظامی داشته است که معادل 11.5 درصد بودجه و 4.7 درصد تولید ناخالص داخلی در سرزمین‌های اشغالی است.

 

استقلال بانک مرکزی از دولت جدی شد

محمدرضا پورابراهیمی افزود: گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس درباره تصویب قانون جدید بانک مرکزی شنبه یا یکشنبه هفته آینده به صحن علنی مجلس شورای اسلامی خواهد رفت که شاه بیت این قانون استقلال بانک مرکزی از دولت است.وی اظهار داشت: تصویب نهایی این قانون در مجلس و ابلاغ آن، آثار مثبتی برای اقتصاد ایران به دنبال خواهد داشت.وی تصویب حذف سود مرکب در عملیات بانکی را از دیگر مصوبات اخیر مجلس دانست و گفت: این مصوبه در حال بررسی در شورای نگهبان است.وی اظهار داشت: ابلاغ این قانون به نظام بانکی کشور به رفع بلوکه شدن مطالبات بانکی و عدم مواجه شدن فعالان اقتصادی با تعهدات سخت در قبال بانک کمک می کند.

 

چین جنگ تجاری را به تعویق انداخت

وزارت بازرگانی چین اعلام کرد: با توجه به آنکه پکن و واشنتگن به دنبال مذاکره برای حل اختلافات تجاری خود هستند، سیاست افزایش تعرفه بر واردات خودروها و لوازم یدکی از آمریکا را به مدت سه ماه به تعویق انداخته است. سخنگوی وزارت بازرگانی چین اعلام کرد: با توجه به اینکه پکن و واشنگتن قصد دارند در قالب مذاکره برخی اختلافات تجاری خود را حل کنند افزایش تعرفه بر واردات خودرو و لوازم یدکی از آمریکا به مدت سه ماه در چین به تعویق افتاده است.وزارت اقتصادی چین طی بیانیه‌ای اعلام کرد: دولت چین قصد داشت تعرفه واردات خودرو و لوازم یدکی از آمریکا را 25 درصد افزایش داده و بر واردات صدها کالای آمریکایی دیگر تعرفه حدود 5 درصدی اعمال کند.در بیانیه این وزارتخانه چینی آمده است: این امید وجود دارد که دو طرف بتوانند به مذاکرات سرعت بخشیده و اعمال تعرفه بر واردات کالا از یکدیگر را به طور کامل حذف کنند.

 

بازار قراضه ژاپن نزولی شد

کارخانه توکیو استیل ژاپن هفته گذشته دو مرتبه قیمت خرید قراضه را کاهش داد که در مجموع ۹ تا ۱۸ دلار هر تن بود.هنوز نشانه ای از توقف روند نزولی دیده نشده و بازار منتظر مزایده صادراتی قراضه ژاپن در ۱۱ دسامبر است تا روند بازار روشن تر شود.از طرفی هیوندایی استیل کره جنوبی نیز قیمت درخواستی برای خرید قراضه از ژاپن را ۴ دلار هر تن کاهش داده قراضه سنگین کلاس ۲ معادل  ۲۶۶ دلار هر تن فوب شده است.

 

ایران به CIS پیوست

بابک احمدی با اشاره به اینکه آسیب‌های ناشی از تحریم‌ها در بخش ریلی ناچیز است گفت: بیشترین ثبات در تحریم‌های اخیر را حمل‌ونقل ریلی‌ داشته است و با همکاری شرکت‌های خصوصی برنامه‌های خوبی در این بخش شاهد هستیم.وی از عضویت راه‌آهن ایران در اتحادیه راه آهن های کشورهای CIS (کشورهای مستقل مشترک المنافع) خبر داد و تصریح کرد: راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به تازگی عضو وابسته CIS شده است. در بحث مشکلات واگن‌های روسی نیز تا چند ماه آینده به طور کامل از واگن‌های ایرانی برای انتقال بار در حوزه بین‌الملل استفاده خواهیم کرد.معاون بازرگانی و بهره برداری شرکت راه‌آهن گفت: در حوزه کشورهای CIS کامیون وسیله مناسبی برای حمل بار نیست و پایه حمل‌ونقل در این حوزه حمل‌ونقل ریلی است بر همین اساس باید در جلب و انتقال بار به شبکه ریلی کوشا باشیم.

نظر شما