شناسهٔ خبر: 29997252 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

کردستان|«گرانی جهیزیه» سد راه ازدواج جوانان؛ دولت مبلغ وام ازدواج را افزایش بدهد

R7848/P1377/S6,66/CT7

متأسفانه تهیه جهیزیه، گرانی و افزایش سرسام‌آور هزینه‌ها یکی از بنیادی‌ترین مشکلات خانواده‌های کردستانی به هنگام ازدواج فرزندانشان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، ازدواج، جشن شروع یک زندگی دو نفره جدید است و تهیه جهیزیه عروس نیز بخشی از آن است، بخشی که هم هیجان‌انگیز است و باعث ذوق خانواده‌ها می‌شود و هم با توجه به شرایط اقتصادی فعلی و هزینه‌های بالا سبب نگرانی جوانان خواهد شد.

امروزه تهیه جهیزیه یکی از بنیادی‌ترین مشکلات خانواده‌های کردستانی به هنگام ازدواج فرزندانشان است، متأسفانه خود جوانان نیز می‌خواهند از همان آغاز زندگی، بهترین‌ها را داشته باشند و از آن جایی که الگویی درست در خرید جهیزیه ندارند، خواستار وسایل گرانبها می‌شوند و برخی رفتارها و خرده فرهنگ‌های ابداعی و غلط که ناشی از چشم و هم چشمی میان خانواده‌هاست باعث می‌شود که خانواده‌ها را به دردسر بیاندازند در صورتیکه زوج‌ها می‌توانند درباره لوازم ضروری زندگی مشترک زیاد سخت‌گیری نکنند و بر اساس الگوهای اسلامی بسیار سبک و مدل‌های ساده‌تر زندگی را آغاز کنند.

با عروس و دامادهای جوان در بازار همراه شدیم تا نحوه خرید جهیزیه را مطلع و منعکس کنیم، برخی فقط قیمت می‌پرسیدند و به هم خیره می‌شدند و برخی هم فقط دنبال جنس ارزان‌قیمت می‌گشتند و برخی هم کم و بیش خرید می‌کردند.

افزایش سرسام‌آور هزینه‌ها زندگی را به کاممان تلخ کرده است

یکی از زوج‌های جوان که در یکی از فروشگاه‌های لوازم خانگی شهر سنندج در حال خرید جهیزیه بود، در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: امروزه تهیه جهیزیه، دغدغه بزرگ جوانان شده و همه ما که پشتوانه‌ای نداریم، برای وسایل ضروری و اولیه زندگی خود مانده‌ایم که باید چه کار کنیم.

شیوا عباسی همراه با نامزد خود می‌گفت: بسیاری از زوج‌های جوان مانند ما به تشکیل زندگی جدید خودشان دل خوش کرده‌اند، اما خرید وسایل خانگی و افزایش سرسام‌آور هزینه‌ها، زندگی را به کاممان تلخ و سخت کرده است چراکه با هزار امید و آرزو وقتی تن به ازدواج مشترک داده ایم اما مشکلات اقتصادی امروزه انگیزه و شادی را از جوانان کردستانی گرفته است.

وی می‌گوید: نگرانی و استرس خانواده‌ها از نبود توانایی برای کمک به فرزندان خود در هنگام ازدواج یکی دیگر از مشکلات ما جوانان است که نه می‌توانیم غم چهره والدین خود را ببینیم و نه این که می‌توانیم ازدواج نکنیم، کاش مسئولان کشوری و استانی نگرانی ما جوانان را درک می‌کردند که حتی برای یک وسیله ضروری مانند یخچال و گاز ساعت‌ها مسیرخیابان‌ها را طی می‌کنیم تا بلکه بتوانیم ارزان‌ترین جنس را پیدا و خریداری کنیم اما متأسفانه فقط زمان را هدر می‌دهیم.

دولت مبلغ وام ازدواج را افزایش بدهد

محمد زندی که همراه با همسر خود فقط قیمت‌ها را می‌پرسیدند و به چشم هم خیره می‌شدند و به گفته خودشان توانایی خرید لوازم خانگی را نداشتند، به خبرنگار تسنیم گفت: از دولت انتظار داریم مبلغ وام ازدواج را افزایش بدهد تا بلکه جوانان مقداری دل‌گرم‌تر شوند.

وی می‌گفت: متأسفانه با این افزایش هزینه‌ها، ما جوانان که از صفر زندگی خود را آغاز کرده‌ایم توانایی خرید وسائل لازم زندگی را نداریم و فقط باید حسرت بخوریم.

چشم و هم چشمی آفت زندگی جوانان

در مورد چشم و هم چشمی هم با یک عروس و داماد در بازار گفت‌وگو کردیم. قبول داشتند و می‌گفتند متأسفانه امروزه برخی از جوانان به این فرهنگ غلط تن داده‌اند و این چشم و هم چشمی و تجمل‌گرایی مشکل جوانان در ازدواج شده اما دود آن تنها به چشم خودمان می‌رود؛ عروس و داماد دیگری که همراه با خانواده خود برای خرید لوازم خانگی به بازار آمده بودند می‌گفتند: کاری به رسم و رسوم غلط نداریم و کار خودمان را می‌کنیم. دختر هرچه نیاز داشته باشند خریداری می‌کنیم اما پول الکی برای کالاهای غیرضروری، بی‌مصرف و تزئینی خرج نمی‌کنیم.

وقتی جوانان کردستانی بیکارند نباید از آنان انتظار پس‌انداز و داشتن هزینه‌های زندگی را داشت

رئیس مجمع جوانان استان کردستان نیز در این‌باره در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت: مشکلات اقتصادی امروزه به یک دغدغه و نگرانی اصلی جوانان تبدیل شده که از دیدگاه بنده این وضعیت فقط روز به روز به مشکلات و آسیب‌های اجتماعی جامعه اضافه و به معضلات بزرگ‌تری تبدیل می‌شود.

دارا ترسیم افزود: اگر قیمت کالاهای ضروری و مایحتاج مردم روز به روز با این روال نابسامان اقتصادی افزایش و پیش برود قطعاً جوانان جرأت ازدواج کردن را نخواهند داشت و در کنار این وضعیت نگران‌کننده، مشکلات دیگری مانند ازدواج سفید، روابط نامشروع و کاهش اعتقادات دینی افزایش می‌یابد.

وی اذعان کرد: علی‌رغم هزینه‌ها و زمان‌های زیادی که جوانان کردستانی سال‌ها صرف درس‌خواندن کرده‌اند اما بعد از فارغ‌التحصیلی همچنان "بیکار" هستند، بنابراین با نداشتن شغل و درآمد خوب نباید از آنان انتظار پس‌انداز و داشتن هزینه‌های زندگی را داشت.

رئیس مجمع جوانان استان کردستان تصریح کرد: اگر با یک حساب سرانگشتی و ساده بخواهیم مایحتاج زندگی جوانان امروز را برسی کنیم خواهیم دید که بیش از 2 میلیون تومان باید درآمد داشته باشند تا بتوانند زندگی ساده‌ای را آغاز کنند این درحالی است این وضعیت برای قشر متوسط به پایین جامعه برای استان‌های کوچک‌تر است و قطعاً در شهرهای بزرگ‌تر اوضاع بدتر خواهد بود.

هیچ فروشند کردستانی حق افزایش دلخواهی قیمت لوازم خانگی را ندارد

رئیس اتحادیه لوازم خانگی استان کردستان نیز درباره دلیل افزایش قیمت لوازم خانگی گفت: در استان کردستان کارخانجات لوازم خانگی وجود ندارد و کل فروشندگان لوازم خانگی در سطح استان لوازم خود را در شهر تهران تهیه می‌کنند و قطعاً هزینه‌ها را محسوب می‌کنند اما براساس فاکتورهای موجود فقط درصدی حق افزایش قیمت را خواهند داشت.

فرهاد عزت‌پور افزود: هیچ فروشنده‌ای در استان کردستان حق افزایش دلخواهی قیمت لوازم خانگی را ندارد و طبق فاکتور تعرفه فروش و قیمت کالاها مشخص است.

وی گفت: احداث و ساخت کارخانه در استان هم مقدور نیست چراکه نیازمند سرمایه زیادی است و مردم کردستان نیز این توانایی را ندارند، حتی برخی از کارخانه‌های بزرگ تهران تعطیل شده است.

رئیس اتاق اصناف استان کردستان از مردم و زوج‌های جوان خواست موارد گران‌فروشی در بازار لوازم خانگی را گزارش کنند چراکه قطعاً بررسی می‌شود و با متخلفین برخورد قانونی لازم صورت می‌گیرد.

عزت‌پور خاطرنشان کرد: یکی دیگر از ناتوانی زوجین در تهیه لوازم خانگی این است که همانند گذشته دیگر فروشندگان نمی‌توانند کالاهای خود را به‌صورت قسطی به مشتریان بدهند یا با آنان تعامل داشته باشند بلکه جنس خود را نقداً می‌فروشند و همشهریان نیز این توانایی را ندارند.

حالا با این همه افزایش هزینه‌ها، بیکاری جوانان و وضعیت اقتصادی و معیشتی خانواده‌ها خودتان هزینه‌ها را با وام ازدواج مقایسه کنید، آیا می‌شود به آسانی ازدواج کرد؟ باید یادآور شد که در این میان تنها فرهنگ‌سازی چاره کار نیست بلکه باید دولت حداقل کمک هزینه ازدواج برای جوانان در نظر بگیرد و میزان وام ازدواج را افزایش بدهد.

انتهای پیام/ش

نظر شما