شناسهٔ خبر: 29996889 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

کارشناسان مطرح کردند:

انتقاد از عملکرد صندوق توسعه ملی/ جزئیات جدید از کارت سوخت

کارشناسان اقتصادی ضمن انتقاد از عملکرد صندوق توسعه ملی، از جزئیات جدید از بازگشت کارت سوخت به چرخه سوخت‌رسانی کشور خبر دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری شنبه شب شبکه دو سیما گفت: برآورد ما این است که به اندازه بیش از 30 تا 40 درصد مالیات قابل وصول در کشور، فرار مالیاتی وجود دارد و این میزان اگر وصول شود، به راحتی جایگزین منابعی شود که می‌خواهیم از محل کاهش سهم صندوق توسعه ملی برای کشور ایجاد کنیم.

محمدرضا پورابراهیمی افزود: متأسفانه دولت‌ها به علت آسانی کسب درآمد از محل فروش نفت، به شدت علاقه‌مند­هستند از این محل­ هزینه‌های خود را تأمین کنند؛ به همین علت نگاه کوتاه‌مدت دارند و رویکرد بلندمدت در این زمینه ندارند.

وی ادامه داد: در زمان تدوین برنامه ششم توسعه به علت شرایط تحریمی آن زمان، صادرات نفت کشورمان به کمتر از یک میلیون بشکه در روز رسید و خود به خود سهم نفت از بودجه کاهش یافت و به 25 درصد از کل میزان منابع کشور رسید، اما متأسفانه در سال اول برنامه ششم توسعه این سهم به 35 درصد افزایش یافت.

پورابراهیمی با بیان اینکه کاهش هزینه‌های دولت از الزامات بودجه سال آینده است، اضافه کرد: این کاهش کمک می‌کند تا منابع درآمدی را بهتر اداره کنیم. باید از منابع جایگزین نفتی استفاده کنیم.

وی افزود: کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه (مسکن)در کمیسیون امور اقتصادی تصویب شده است و وارد جزئیات شدیم و موضوع ایجاد پایه جدید مالیاتی در اقتصاد کشور در حال پیگیری است.

* ۱۵ میلیون لیتر بنزین قاچاق می‌شود

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس برآوردها از حدود 90 میلیون لیتر مصرف روزانه بنزین کشور، حدود 15 میلیون لیتر قاچاق می‌شود.

پورابراهیمی افزود: اشتباه دولت در حذف کارت سوخت، عوارضی را ایجاد کرد و نخستین اقدام مجلس هماهنگی با دولت در احیای کارت سوخت است.

* قیمت سوخت سال آینده ثابت بماند

وی اضافه کرد: یکی دیگر از پیشنهادهای ما این است که قیمت سوخت را به شکلی در سال 98 ثابت نگه داریم اما برخی از خودروهای شخصی که حدود 60 درصد از مصرف روزانه را تشکیل می‌دهد، سهم مشخص برای مصرف آن‌ها در نظر گرفته شود که می‌تواند بیشتر از 60 لیتر برای هر خودرو باشد و برای خودروهای حمل و نقل عمومی سهم بیشتری در نظر گرفته شود و مصرف بیشتر از آن از محل اخذ عوارض مابه‌التفاوت به صورت پلکانی به دولت برگشت کند.

پورابراهیمی گفت: پیشنهاد استانی شدن پرداخت یارانه‌ها به صورت شفاهی از طرف رئیس سازمان برنامه و بودجه مطرح شده است که پیشنهاد خوبی است؛ زیرا استان‌ها بر حوزه فعالیت‌های خود اشراف دارند و می‌توانند بهتر عمل کنند.

* اقدامات لازم برای روزهای سخت انجام نشد

هادی قوامی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی هم با حضور در این برنامه با اشاره به اینکه اثرات خروج آمریکا از برجام را در مهمترین منبع درآمدی بودجه سال آینده می‌بینیم، افزود: باید منابع جایگزین را برای جبران کاهش یک میلیون بشکه صادرات نفتی پیدا و در آمدها را متنوع کنیم.

وی ادامه داد: راهکار این موضوع سال‌ها پیش در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی پیش‌بینی شده بود، اما متأسفانه اقدامات لازم را برای آمادگی روزهای سخت انجام ندادیم.

قوامی افزود: باید هزینه‌ها را کاهش دهیم و مدیریت بودجه در سال 1398 می‌تواند شاخص مهمی برای کارایی و یا ناکارایی دولت باشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، باید هر سال سهم صندوق توسعه ملی را افزایش دهیم تا وابستگی بودجه دولت به نفت را قطع کنیم و نباید به بهانه کاهش درآمدهای نفتی، سهم این صندوق را کاهش دهیم.

* انتقاد از عملکرد ضعیف صندوق توسعه ملی

وی با بیان اینکه حساب ذخیره ارزی کشورمان 170 میلیارد دلار عملکرد داشت، افزود: دولت از این مبلغ، 150 میلیارد دلار را در طی بودجه‌های مختلف برداشت کرده است و 20 میلیارد باقیمانده هم به طرح‌های زاینده اختصاص داده نمی‌شود.

قوامی گفت: عملکرد صندوق توسعه ملی مناسب نیست و با اهداف صندوق در تضاد است.

* ۶۲ درصد نقدینگی کشور در تهران است

وی با بیان اینکه 62 درصد نقدینگی کشور یعنی یک میلیون و 750 هزار میلیارد تومان در استان تهران است، افزود: این مبلغ زایشی دارد که جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

* ۳۴۰ هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت شد

قوامی اضافه کرد: از ابتدای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تاکنون بیش از 340 هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها قرار بود 20 درصد از منابع حاصل از این هدفمندی به بودجه دولت کمک کند در حالی که 25 درصد از مبلغ فوق از بودجه عمومی پرداخت شد.

وی افزود: مابازای پرداخت این مبلغ یارانه مشخص نیست و فاصله طبقاتی و ضریب جینی کاهش پیدا نکرد.

قوامی ادامه داد: اگر منابع هدفمندی یارانه‌ها را صرف گسترش شبکه ریلی کشور می‌کردیم، هزینه حمل و نقل به یک سوم و مصرف گازوئیل از 30 میلیارد لیتر در سال به 15 میلیارد لیتر کاهش می‌یافت.

* اموال مازاد را بفروشید

وی درباره واگذاری اموال و طرح‌های عمرانی مازاد دولت گفت: بسیاری از طرح‌های عمرانی به دارایی‌های به گل نشسته تبدیل شده است که بخش خصوصی خواهان این طرح‌ها نیستند.

قوامی افزود: باید در واگذاری آن تخفیفاتی داده شود و این موضوع می‌تواند برای دولت منبع در آمد ایجاد کند و دولت را کوچک کند. بانک‌ها هم اموال مازاد دارند که رقیب سرمایه‌گذاری و کارآفرینی واقعی شدند.

* انتشار بی رویه اوراق

وی با انتقاد از انتشار بی‌رویه اوراق از سوی دولت گفت: بدهی دولت به پیمانکاران زیاد شده است و این موضوع پیمانکاران را دچار آسیب کرده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم با حضور در این برنامه گفت: زمانی که درآمدهای نفتی کشورمان در وضعیت خوبی بود، پیش‌بینی‌های لازم انجام نشد و فقط بخشی از درآمدهای نفتی به صندوق توسعه ملی واریز می‌شود.

غلامرضا مصباحی مقدم افزود: باید از تحریم‌های دوره قبل که صادرات نفت ما به کمتر از یک میلیون بشکه در روز رسید، درس و الگو می‌آموختیم و تهدید را به فرصت تبدیل می‌کردیم.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم کاری کنیم که بودجه ما از نفت، حتی در بازه 5 الی 10 ساله قطع شود، اهرم فشار را از دشمنان می‌گیریم.

مصباحی مقدم با اشاره به اینکه اکنون در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم، افزود: این شرایط اقتضا می‌کند واقعیت‌ها را برای تنظیم بودجه سال آینده مبنا قرار دهیم؛ همچنین باید سهم صندوق توسعه ملی را حفظ کنیم و آن را کاهش ندهیم و به دنبال درآمدهای جایگزین باشیم.

* اخذ مالیات از سوداگری مسکن، خودرو،  ارز و سکه

وی با اشاره به اینکه مالیات بر عایدی سرمایه مورد غفلت قرار گرفته است، گفت: بر اساس ماده 169 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، سازمان امور مالیاتی می‌تواند مالیات مابه‌التفاوت قیمت مسکن، خودرو، ارز، سکه و طلا و مانند آن را که برای کسب سود، خرید و فروش می‌شود، اخذ کند و حتی از سود سپرده‌های کلان بانکی، مالیات بگیرد و از این طریق دولت می‌تواند بیش از 20 هزار میلیارد تومان مالیات دریافت کند.

* ۵۰ درصد فرار مالیاتی داریم

وی با اشاره به میزان بالای فرار مالیاتی گفت: بنا به گفته عسکری رئیس اسبق سازمان امور مالیاتی، 50 درصد، فرار مالیاتی داریم اما اکنون ابزارهای کافی برای رصد همه معاملات در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دارد.

مصباحی مقدم با اشاره به اینکه حقوق‌ها متناسب با هزینه‌ها افزایش نیافته است، گفت: باید دولت دوباره بر اساس تراز اعلامی بانک مرکزی، خانوارهای کم درآمد را از مالیات معاف کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خود با شاره به اینکه اراده لازم از طرف دولت برای واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی وجود ندارد، گفت: دولت باید به گونه‌ای عمل کند که برای بخش خصوصی جذابیت لازم وجود داشته باشد.

* ۴۵ میلیارد دلار یارانه پنهان در جیب ثروتمندان پرمصرف

مصباحی مقدم با اشاره به یارانه‌های پنهان حامل‌های انرژی گفت: 45 میلیارد دلار یارانه پنهان را به ثروتمندان و پرمصرف‌های جامعه می‌پردازیم. باید قیمت‌های حامل‌های انرژی را پلکانی کنیم و باید در این زمینه دولت را الزام کرد.

وی ادامه داد: اگر مصرف حامل‌های انرژی کاهش و صادرات آن افزایش یابد، سالانه 100 میلیارد دلار درآمد جدید به دولت می‌رسد.

مصباحی مقدم با اشاره به اینکه نباید از بودجه‌های دفاعی، حقوق و دستمزد و طرح‌‌های عمرانی کاست، گفت: باید بر امکانات داخلی خودمان تکیه کنیم و کسب و کار را گسترش دهیم و درآمدهای دولت، ناشی از مالیات افزایش کسب و کارها باشد.

* همایش‌ها و سفرخارجی مدیران دولتی و نمایندگان کاهش یابد

وی افزود: باید سرمایه‌گذاری‌های عمرانی را افزایش دهیم اما هزینه‌های جاری از جمله هزینه سفرهای خارجی دولت و نمایندگان مجلس و همایش‌ها کاهش یابد و این شدنی است؛ البته حقوق و دستمزد به تناسب رشد تورم باید افزایش یابد.

* تعدد خبرگزاری‌های دولتی 

مصباحی مقدم با اشاره به اینکه باید دستگاه‌های موازی حذف شوند، اضافه کرد: در کشورهای پیشرفته یک تا دو خبرگزاری دولتی داریم، اما در ایران چندین خبرگزاری داریم که از بودجه دولت ارتزاق می‌کنند و هر نهادی برای خود خبرگزاری دارد. تعداد خبرگزاری‌ها باید به اندازه نیاز باشد.

انتهای پیام/4083/خ

نظر شما