شناسهٔ خبر: 29995979 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

زخم پايدار خشکسالي

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - سنندج - ايرنا - امسال آسمان کردستان با سخاوت تر از چند سال گذشته زمين ها را سيراب کرد اما سايه خشکسالي همچنان زمين را تهديد مي کند.

به گزارش خبرنگار ايرنا، پارسال همين موقع ها، دست ها رو به آسمان بود تا باران به ياري خاک تشنه بيايد و کشاورزان نگران از اينکه کشت هايشان سبز نشود.
بارندگي پاييزه نقش مهمي در پربار بودن محصول دارد و اين مهم پارسال خيلي دير اتفاق افتاد اما امسال از همان اوايل پاييز بارندگي ها در سراسر استان آغاز شد و نشانه هاي سرسبزي و رويش در فصل پاييز در دشت هاي کردستان ديده شد تا جايي که بيش از 80 درصد زمين هاي کشاورزي اين استان سبز شدند و اين يعني آسمان سخاوت خود را نثار زمين کرده است.
** باران آمد
معاون توسعه و پيش بيني اداره کل هواشناسي کردستان مي گويد: ميانگين بارش در استان از ابتداي مهر تاکنون 209 ميلي متر بوده که 148 درصد نسبت به پارسال و 60 درصد نسبت به دراز مدت افزايش نشان مي دهد.
علي پناهي بيشترين ميزان بارش ثبت شده در استان در اين مدت را مربوط به مريوان با 445 ميلي متر دانست و افزود: اين حجم از بارش در اين شهرستان در مقايسه با دراز مدت 25 ساله 116 درصد افزايش دارد.
وي بيشترين رشد بارش در مقايسه با دراز مدت در استان را مربوط به شهرستان قروه اعلام کرد و يادآور شد: در اين شهرستان 125 ميلي متر بارندگي داشته ايم که 444 درصد از دراز مدت بيشتر است.
** سايه خشکسالي
در حاليکه همه مناطق استان شاهد بارش باران و برف است اما مديرعامل شرکت آب منطقه اي کردستان مي گويد: خشکسالي همچنان در کمين است و با وجود اين حجم از بارش هنوز از خشکسالي عبور نکرده ايم.
کامران خرم اضافه کرد: خشکسالي در يکسال به وجود نمي آيد که طي يکسال پر بارش هم از بين برود بنابراين هنوز بايد صرفه جويي کنيم.
مدير عامل شرکت آب منطقه‌اي کردستان گفت: ميزان ورودي آب به سد‌هاي استان در سال آبي جاري، نسبت به سال گذشته در همين مدت 6 برابر شده است.
وي به برکات بارش هاي امسال هم اشاره و اضافه کرد: دبي ورودي آب در سال آبي گذشته (سال آبي از ابتداي مهر آغاز مي شود) به سد‌هاي استان از ابتداي پاييز 19 متر مکعب بر ثانيه بود که اين ميزان با 6 برابر افزايش به 118 مترمکعب بر ثانيه افزايش يافته است.
خرم ميزان آب موجود در مخازن سد‌هاي استان طي پارسال تا اين مقطع را يک هزار و 161 ميليون مترمکعب اعلام کرد و افزود: اين ميزان امسال يک هزار و 289 ميليون مترمکعب است.
وي با بيان اينکه سد گاوشان، پرآب‌ترين و بزرگترين سد استان است، ميزان آب موجود در مخزن اين سد را 504 ميليون مترمکعب اعلام کرد و گفت: اين ميزان 91 درصد حجم کل مخزن اين سد را شامل مي‌شود.
مديرعامل شرکت آب منطقه اي کردستان با بيان اينکه هم اکنون 12 سد در استان در حال بهره برداري و 10 سد هم در دست اجراست، اظهار داشت: 65 درصد حجم مخازن در دست بهره برداري هم اکنون پر است که اين ميزان سال گذشته 51 درصد بود.
** کشاورزان پر مصرف ترين مشترکان
مصرف زياد آب در بخش کشاورزي بزرگترين مشکلي است که کشورمان با آن دست به گريبان است و در استان کردستان که بخش بزرگي از ساکنان آن به کشاورزي و دامداري مشغول هستند، نگران کننده تر به نظر مي رسد.
بارندگي هاي اخير اگر چه توانست کمي از عطش زمين را برطرف کند اما نبايد آن را منزله عبور از بحران خشکسالي دانست و همچنان بايد فرهنگ صرفه جويي را نهادينه و اجرا کنيم.
کردستان از استان هايي است که در توليد محصولات کشاورزي در کشور حرف براي گفتن دارد ولي سقوط سفره هاي آب زير زميني تهديدي براي آينده کشاورزي در استان است.
برداشت بيش از حد آب، آبخوان هاي منطقه را خالي و کشاورزان را وادار کرده در جستجوي آب به آبخوان هاي عميق منطقه که تجديد شدني نيستند پناه ببرند و چاه هاي کم عمق همگي خشک و رها شده و بخشي از کشاورزان ناچار شده اند چاه هاي عميق تر به صورت غيرمجاز حفر کنند.
ادامه روند خشکسالي و کم بارشي تهديدي براي بخش کشاورزي و صنعت استان است و حل آن منوط به تلاش مردم براي مديريت مصرف و نيز عملي شدن وعده هاي مسئولين براي انتقال آب از غرب به شرق استان است.
کل مصرف ساليانه آب در استان در سه بخش شرب، صنعتي و کشاورزي يک هزار و 273 ميليون مترمکعب است.
مديرعامل شرکت آب منطقه اي کردستان مي گويد: 12 ميليون مترمکعب از اين ميزان به بخش شرب و 70 ميليون مترمکعب به بخش صنعت اختصاص دارد.
خرم افزود: بخش کشاورزي يک هزار و 82 ميليون مترمکعب مصرف دارد که بيشترين حجم مصرفي را شامل مي شود.
** کشاورزي رکن اقتصادي
30 درصد جمعيت استان را روستاييان تشکيل مي دهند و بيش از 123 هزار نفر بهره بردار بخش کشاورزي در اين استان فعاليت دارند و اين يعني کشاورزي رکن اقتصادي کردستان است.
معاون توسعه مديريت و منابع انساني سازمان جهاد کشاورزي کردستان با اشاره به ميزان بارندگي هاي خوب امسال گفت: اين استان 3 درصد از بارندگي هاي کشور و 7 درصد از روانآب هاي کشور را در اختيار دارد.
محمد پيشداد افزود: کردستان سرچشمه بيشتر رودخانه هاي غرب کشور و از مهمترين نقاط آبخيزداري کشور است اما با اين وجود زمين هاي آبي آن کم و عمده کشاورزي منطقه به صورت ديم است.
وي اضافه کرد: از سويي بيشتر سدهاي ما در آخرين نقاط جغرافيايي استان و خارج از مديريت قرار دارند و همين موجب شده نتوانيم بهره چنداني از روانآب ها ببريم.
معاون توسعه مديريت و منابع انساني سازمان جهاد کشاورزي کردستان درباره رتبه هاي اين استان در توليد محصولات کشاورزي و باغي تاکيد کرد: در توليد گندم رتبه دوم، توت فرنگي رتبه اول، سيب زميني چهارم، انگور ديم دوم، حبوبات ديم چهارم، آلبالو چهارم و گردو رتبه هشتم کشور هستيم.
** مزارع سبز پاييزه
مدير زراعت سازمان جهاد کشاورزي کردستان هم مي گويد: بارندگي هاي مناسب و به موقع امسال باعث شده تمام مزارع گندم به سطح سبز برسند.
محمدصالح احمدي افزود: مزارع گندم در بخشي از مناطق گرم سير استان تا مرحله پنجه زني هم پيش رفته است.
وي با بيان اينکه کشت هاي پاييزي مثل گندم، جو و کلزا به صورت کامل در استان انجام شده است، اظهار داشت: 592 هزار هکتار از زمين هاي کشاورزي زير کشت گندم رفته و اميدواريم با تلاش همکاران جهاد کشاورزي و همراهي و همکاري بهره برداران، رکورد دوم توليد گندم کشور را سال آينده هم حفظ کنيم.
** صرفه جويي شکرانه نعمت
کردستان يک ميليون و 220 هزار هکتار زمين کشاورزي دارد که 120 هزار هکتار آن آبي است و مابقي به صورت کشت ديم است.
قديمي ها مي گفتند هر جا زمين کافي باشد، آب هم وجود خواهد داشت اما اکنون اين نظر کاملا برعکس شده و اگر آب نباشد ديگر زمين هم نيست.
جهان به آرامي و در سکوت به دوراني وارد شده که در آن آب به عنصر اصلي محدود کننده عرضه غذا تبديل شده و اگر حواسمان نباشد ديگر آبي به رگ هاي خشک زمين تزريق نمي شود.
وقتي با چتر زير باران راه مي رويم به اين فکر کنيم که به شکرانه اين نعمت، امسال بيشتر از پارسال به فکر صرفه جويي باشيم.
9937/9102
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما