شناسهٔ خبر: 29995657 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

زخم پایدار خشکسالی

سنندج - ایرنا - امسال آسمان کردستان با سخاوت تر از چند سال گذشته زمین ها را سیراب کرد اما سایه خشکسالی همچنان زمین را تهدید می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، پارسال همین موقع ها، دست ها رو به آسمان بود تا باران به یاری خاک تشنه بیاید و کشاورزان نگران از اینکه کشت هایشان سبز نشود.
بارندگی پاییزه نقش مهمی در پربار بودن محصول دارد و این مهم پارسال خیلی دیر اتفاق افتاد اما امسال از همان اوایل پاییز بارندگی ها در سراسر استان آغاز شد و نشانه های سرسبزی و رویش در فصل پاییز در دشت های کردستان دیده شد تا جایی که بیش از 80 درصد زمین های کشاورزی این استان سبز شدند و این یعنی آسمان سخاوت خود را نثار زمین کرده است.

** باران آمد
معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی کردستان می گوید: میانگین بارش در استان از ابتدای مهر تاکنون 209 میلی متر بوده که 148 درصد نسبت به پارسال و 60 درصد نسبت به دراز مدت افزایش نشان می دهد.
علی پناهی بیشترین میزان بارش ثبت شده در استان در این مدت را مربوط به مریوان با 445 میلی متر دانست و افزود: این حجم از بارش در این شهرستان در مقایسه با دراز مدت 25 ساله 116 درصد افزایش دارد.
وی بیشترین رشد بارش در مقایسه با دراز مدت در استان را مربوط به شهرستان قروه اعلام کرد و یادآور شد: در این شهرستان 125 میلی متر بارندگی داشته ایم که 444 درصد از دراز مدت بیشتر است.

** سایه خشکسالی
در حالیکه همه مناطق استان شاهد بارش باران و برف است اما مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان می گوید: خشکسالی همچنان در کمین است و با وجود این حجم از بارش هنوز از خشکسالی عبور نکرده ایم.
کامران خرم اضافه کرد: خشکسالی در یکسال به وجود نمی آید که طی یکسال پر بارش هم از بین برود بنابراین هنوز باید صرفه جویی کنیم.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: میزان ورودی آب به سد‌های استان در سال آبی جاری، نسبت به سال گذشته در همین مدت 6 برابر شده است.
وی به برکات بارش های امسال هم اشاره و اضافه کرد: دبی ورودی آب در سال آبی گذشته (سال آبی از ابتدای مهر آغاز می شود) به سد‌های استان از ابتدای پاییز 19 متر مکعب بر ثانیه بود که این میزان با 6 برابر افزایش به 118 مترمکعب بر ثانیه افزایش یافته است.
خرم میزان آب موجود در مخازن سد‌های استان طی پارسال تا این مقطع را یک هزار و 161 میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: این میزان امسال یک هزار و 289 میلیون مترمکعب است.
وی با بیان اینکه سد گاوشان، پرآب‌ترین و بزرگترین سد استان است، میزان آب موجود در مخزن این سد را 504 میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: این میزان 91 درصد حجم کل مخزن این سد را شامل می‌شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان با بیان اینکه هم اکنون 12 سد در استان در حال بهره برداری و 10 سد هم در دست اجراست، اظهار داشت: 65 درصد حجم مخازن در دست بهره برداری هم اکنون پر است که این میزان سال گذشته 51 درصد بود.

** کشاورزان پر مصرف ترین مشترکان
مصرف زیاد آب در بخش کشاورزی بزرگترین مشکلی است که کشورمان با آن دست به گریبان است و در استان کردستان که بخش بزرگی از ساکنان آن به کشاورزی و دامداری مشغول هستند، نگران کننده تر به نظر می رسد.
بارندگی های اخیر اگر چه توانست کمی از عطش زمین را برطرف کند اما نباید آن را منزله عبور از بحران خشکسالی دانست و همچنان باید فرهنگ صرفه جویی را نهادینه و اجرا کنیم.
کردستان از استان هایی است که در تولید محصولات کشاورزی در کشور حرف برای گفتن دارد ولی سقوط سفره های آب زیر زمینی تهدیدی برای آینده کشاورزی در استان است.
برداشت بیش از حد آب، آبخوان های منطقه را خالی و کشاورزان را وادار کرده در جستجوی آب به آبخوان های عمیق منطقه که تجدید شدنی نیستند پناه ببرند و چاه های کم عمق همگی خشک و رها شده و بخشی از کشاورزان ناچار شده اند چاه های عمیق تر به صورت غیرمجاز حفر کنند.
ادامه روند خشکسالی و کم بارشی تهدیدی برای بخش کشاورزی و صنعت استان است و حل آن منوط به تلاش مردم برای مدیریت مصرف و نیز عملی شدن وعده های مسئولین برای انتقال آب از غرب به شرق استان است.
کل مصرف سالیانه آب در استان در سه بخش شرب، صنعتی و کشاورزی یک هزار و 273 میلیون مترمکعب است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان می گوید: 12 میلیون مترمکعب از این میزان به بخش شرب و 70 میلیون مترمکعب به بخش صنعت اختصاص دارد.
خرم افزود: بخش کشاورزی یک هزار و 82 میلیون مترمکعب مصرف دارد که بیشترین حجم مصرفی را شامل می شود.

** کشاورزی رکن اقتصادی
30 درصد جمعیت استان را روستاییان تشکیل می دهند و بیش از 123 هزار نفر بهره بردار بخش کشاورزی در این استان فعالیت دارند و این یعنی کشاورزی رکن اقتصادی کردستان است.
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به میزان بارندگی های خوب امسال گفت: این استان 3 درصد از بارندگی های کشور و 7 درصد از روانآب های کشور را در اختیار دارد.
محمد پیشداد افزود: کردستان سرچشمه بیشتر رودخانه های غرب کشور و از مهمترین نقاط آبخیزداری کشور است اما با این وجود زمین های آبی آن کم و عمده کشاورزی منطقه به صورت دیم است.
وی اضافه کرد: از سویی بیشتر سدهای ما در آخرین نقاط جغرافیایی استان و خارج از مدیریت قرار دارند و همین موجب شده نتوانیم بهره چندانی از روانآب ها ببریم.
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان درباره رتبه های این استان در تولید محصولات کشاورزی و باغی تاکید کرد: در تولید گندم رتبه دوم، توت فرنگی رتبه اول، سیب زمینی چهارم، انگور دیم دوم، حبوبات دیم چهارم، آلبالو چهارم و گردو رتبه هشتم کشور هستیم.

** مزارع سبز پاییزه
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم می گوید: بارندگی های مناسب و به موقع امسال باعث شده تمام مزارع گندم به سطح سبز برسند.
محمدصالح احمدی افزود: مزارع گندم در بخشی از مناطق گرم سیر استان تا مرحله پنجه زنی هم پیش رفته است.
وی با بیان اینکه کشت های پاییزی مثل گندم، جو و کلزا به صورت کامل در استان انجام شده است، اظهار داشت: 592 هزار هکتار از زمین های کشاورزی زیر کشت گندم رفته و امیدواریم با تلاش همکاران جهاد کشاورزی و همراهی و همکاری بهره برداران، رکورد دوم تولید گندم کشور را سال آینده هم حفظ کنیم.

** صرفه جویی شکرانه نعمت
کردستان یک میلیون و 220 هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که 120 هزار هکتار آن آبی است و مابقی به صورت کشت دیم است.
قدیمی ها می گفتند هر جا زمین کافی باشد، آب هم وجود خواهد داشت اما اکنون این نظر کاملا برعکس شده و اگر آب نباشد دیگر زمین هم نیست.
جهان به آرامی و در سکوت به دورانی وارد شده که در آن آب به عنصر اصلی محدود کننده عرضه غذا تبدیل شده و اگر حواسمان نباشد دیگر آبی به رگ های خشک زمین تزریق نمی شود.
وقتی با چتر زیر باران راه می رویم به این فکر کنیم که به شکرانه این نعمت، امسال بیشتر از پارسال به فکر صرفه جویی باشیم.
9937/9102

نظر شما