شناسهٔ خبر: 29994973 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ریچارد هاس: اروپا در آشفتگی به سر می‌برد

رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا نوشت، آینده دموکراسی، شکوفایی و صلح تاریخی در اروپا در وضع نامطمئنی قرار گرفته و با رفتار آمریکا در دوره ترامپ، این قاره باید با تهدیدات فزاینده پیش روی خود مقابله کند.

صاحب‌خبر -

ریچارد هاس: اروپا در آشفتگی بسر می‌بردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از پایگاه اینترنتی سیندکیت، رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا نوشت، اروپا در آشفتگی به سر می‌برد و راه حلی برای این آشفتگی وجود ندارد.

ریچارد هاس در مقاله‌ای با عنوان "اروپا در آشفتگی به سر می‌برد" نوشت: «آینده دموکراسی، شکوفایی و صلح تاریخی در اروپا در وضع نامطمئنی قرار گرفته است و با رفتار آمریکا در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ که با متحدان، مانند دشمنان برخورد می‌کند، این قاره باید با تهدیدات فزاینده پیش روی خود مقابله کند. مدت طولانی نیست، همین چند سال پیش، سخت بود که باور کنیم اتحادیه اروپا بخشی از جهانی باشد که فرانسیس فوکویاما در پایان جنگ سرد از آن به عنوان پایان تاریخ یاد کرده است. دموکراسی، شکوفایی و صلح به نظر می‌رسید که به صورت قاطعانه تثبیت شده باشد. دیگر چنین نیست. بخش‌هایی از پاریس در حال سوختن است. با برگزیت دچار شکاف شده است.»

ریچارد هاس ادامه داد: «ایتالیا با رهبری غافل گیرکننده ائتلاف راست افراطی روبرو شده است که در حال مقاومت در برابر قوانین بودجه اتحادیه اروپا است. آلمان در حال مواجه شدن با ائتلاف جدید و در مراحل اول گذار یک رهبر جدید قرار دارد. اسپانیا در حال روبرو شدن با ملی گرایی کاتالونیا است و روسیه نیز در حال انجام تجاوزات جدید علیه اوکراین است. آینده تاریخی دموکراسی، شکوفایی و صلح در اروپا در مسیر نامطمئنی قرار گرفته است. بسیاری از اتفاقاتی که به نظر می‌رسید حل شود، حل نشده است. به نظر می‌رسد کاهش خدمات ناتو بعد از جنگ سرد تسریع شده است. هیچ توجیهی برای این تحولات وجود ندارد. آنچه که در فرانسه شاهد آن هستیم، عوام گرایی چپ گرا‌ها در نتیجه دشواری مردم در یافتن اهداف خود و رد مالیات جدید است. این متفاوت با آن چیزی است که موجب دامن زدن به اوج گرفتن راست‌های افراطی در اروپا شده است: حالت تدافعی فرهنگی با وجود چالش‌های منطقه‌ای و جهانی.»

هاس افزود: «اتحادیه اروپا به تدریج جایگاه خود را در تصور عامه از دست داده است و دیوان سالاری در آن حاکم و از مردم دور شده است. علاوه بر این، حمله جدید روسیه ممکن است این برداشت ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را به ما ارائه دهد که وی فکر می‌کند با توجه به سرمایه گذاری نظامی قبلی او در اوکراین و سوریه هراسی ندارد که چیزی را از دست بدهد. طبقه سیاسی اتحادیه اروپا باید در برابر آشفتگی فزاینده امروز مسئولیت خود را ایفا کند و اتحادیه اروپا بدون اتحادیه مالی یا بانکی، ارز خود را معرفی کرد و در عمل سیاست منسجم اقتصادی را ناممکن ساخت. تصمیم درباره خروج از اتحادیه اروپا با اشتباهاتی مواجه شد. باز گشودن مرز آلمان به روی سیلی از آوارگان واکنش‌های منفی علیه آنگلا مرکل صدراعظم آلمان ایجاد کرد.»

رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا نوشت: «واکنش‌های اخیر امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در برابر معترضان (جنبش ضد سرمایه داری) موجب دامن زدن به تظاهرات بیشتر شد و مشکل بودجه این کشور را تشدید کرد. ما نباید تصور کنیم که اوضاع بهتر خواهد شد. رسیدن راست افراطی در فرانسه و دیگر احزاب سیاسی مشابه به هدف خود در ترکیب عوام گرایی اقتصادی و سیاسی فقط به زمان کمی نیاز دارد و نظم سیاسی بعد از جنگ جهانی دوم را به خطر می‌اندازد. دولت عوامگرای ایتالیا نمونه‌ای از آن است. افزایش نابرابری و خشونت در کشور‌ها و بین کشور‌ها و تغییر شرایط آب و هوایی، فشار مهاجرت همه این‌ها چیز‌هایی است که به جای از بین رفتن بدتر خواهند شد. این بی نظمی در اتحادیه اروپا علت واحدی ندارد و راه حل واحدی هم برای آن وجود ندارد. دقیق‌تر بگوییم که هیچ راه حلی ندارد. البته سیاست‌هایی وجود دارد که اگر رهبران آن‌ها را در پیش گیرند به مدیریت چالش‌ها کمک خواهد کرد.»

انتهای پیام/

نظر شما