شناسهٔ خبر: 29994579 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

یادداشت مهمان؛

برسی معضل بد نشستن(گشاد نشینی) آقایان در اماکن عمومی

در فرهنگ شهر نشینی نوین واژه (man spreading) اصطلاح جدیدی است به معنای مرد گشایی و اشاره دارد به گشاد نشستن مردان بر روی صندلی های عمومی شهری(اتوبوس و تاکسی، مترو، نیمکتهای پارک، سالن های انتظار، که موجب کاهش فضای امن نشستن زنان می‌شود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان:  «ارینب زارعی»- فعال رسانه ای استان هرمرگان؛ در آخرین نشست شهرداران کلانشهرهای جهان مقرر گردید تا با نصب تابلوهایی  و فرهنگ‌سازی مناسب مردان را از مرد گشایی برحذر دارند.

 

همچنین می‌توان مادرید اسپانیا را مثال زد زیرا مادرید گشاد نشستن مردان را در اماکن عمومی و وسایل حمل و نقل شهری ممنوع کرده است.

 

در ایران نیز در تاکسی و اماکن عمومی بعضی از آقایان به بدشکل ترین وضع ممکن می نشینند.

 

گاهی بانوان مجبورند با گذاشتن یک کیف کنار آقایان در تاکسی بنشیند حال آنکه آقایان می توانندقدری جمع و جورتر بنشیند تا موجب آزار خانم ها نگردند و خانم ها بتوانند راحت نشسته و در سختی قرار نگیرد.

 

در کشور ترکیه نیز کمپینی تحت عنوان“ جای من را اشغال نکن“ در شبکه های مجازی گسترش یافت.

 

متاسفانه بد نشستن آقایان در اماکن عمومی که به دور از آداب اجتماعی نیز هست موجب عدم رعایت فرهنگ شهروندی و حقوق شهروندان خانم است.

 

 این رفتار ناپسند  فقط به ایران، ترکیه و یا برخی از کشورهای اروپایی مانند مادرید، محدود نمی شود و بسیاری از کشورها دچار چنین معضلی هستند.

 

در قانون ایران نیز مطابق ماده ۶۱۹ قانون مجازات اسلامی هر کس در اماکن عمومی یا معابر متعرض یا مزاحم اطفال یا زنان  شود یا با الفاظ و حرکات مخالف شئون و حیثیت  به آنان توهین نماید به حبس از ۲ تا  ۶ ماه و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

 

از آنجا که گشاد نشستن مردان در اماکن عمومی موجب تعرض و مزاحمت برای بانوان است می تواند این امر مصداق مزاحمت و جرم تلقی شود.

 

لغت نامه آکسفورد گشاد نشینی را اینطور قلمداد می‌کند:حالت نشستنی  که یک مرد به ویژه در هنگام جابجایی با وسایل نقلیه عمومی اختیار می‌کند و در آن با پاهای باز و گشاده از هم می‌نشیند طوری که موجب تعدی به فرد یا افراد کنارش می شود.

 

در ایران نیز پوستر مبارزه با گشاد نشینی مردان در تاکسی ها توسط گروه دیده بان آزار، در تاکسی ها نصب شده است اما این امر هنوز جای فعالیت و فرهنگ‌سازی بسیاری دارد.

 

در واقع این نحوه نشستن از سوی برخی گروه ها در کشورهای همجوار نمونه ای از آزار جنسی معرفی شده است.

 

امیدواریم روزی برسد که کشور ما نیز با معضل بد نشستن آقایان برخورد جدی تری شود؛ برای رفع این مشکل باید در کشور ما فرهنگ سازی صورت بگیرد.

 

 فرهنگ سازی باید از مدارس آغاز شود از دروس ابتدایی فرد باید آموزش ببیند که به حقوق دیگران احترام بگذارد همچنین باید دانش آموزان پسر از دوران ابتدایی تعلیم  بینند که حقوق بانوان و دوشیزگان را رعایت کنند و این رعایت حقوق  آنها نه به این دلیل که بانوان  به عنوان افرادی ضعیف تر هستند بلکه باید به عنوان  افرادی قابل احترام در جامعه صورت پذیرد.

 

دانش آموزان پسر باید از ابتدا یاد بگیرند که بانوان قابل احترام هستند و اگر این گونه آموزش ببیند خیلی از معضلات فعلی جامعه حل خواهد شد.

 

کاش روزی برسد که در مدارس  ما کتابی تحت عنوان آشنایی با آداب  اجتماعی و معاشرت در جامعه تدریس شود و این امر کاری غیر ممکن نیست.

 

علاوه بر گشاد نشستن آقایان، سایر رفتارها نیز بی حرمتی به بانوان تلقی می شود اما از آنجا که هدف ما صرفا پرداختن  به این  معضل بود از پرداختن به سایر موارد خودداری می کنیم.

 

 

 

 

 

نظر شما