شناسهٔ خبر: 29994551 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

"برهم‌خوری" در شب یلدا، ممنوع؛

«پیاده‌روی» را در کنار «زیاده‌روی» شب یلدا فراموش نکنیم

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، شبی دل‌نشین و خاطره‌انگیز؛ شبی که در آن یکی از سنت‌های پسندیده الهی اجرا می‌شود. در این شب افراد دورهم جمع شده و سنت صله‌رحم را به‌جا می‌آورند. جدای از آن لذت دیگری که در این شب هست، مصرف خوردنی و نوشیدنی‌های خوشمزه است؛ البته زیاده در آن و یا اصطلاحاً درهم‌برهم خوری می‌تواند حال خوش ما را ناخوش کند؛ رعایت یک سری نکات می‌تواند شب خوبی را برای ما به ارمغان بیاورد.

متخصص طب سنتی ایرانی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، درخصوص تدبیر در مصرف خوراکی‌های شب یلدا از دیدگاه طب سنتی ایرانی، گفت: باید در شب یلدا و همواره به خاطر داشته باشید که پرخوری افراد را برای ابتلا به بیماری‌های تب‌دار و سرماخوردگی مستعد‌تر می‌کند.

دکتر سید کاظم کاظمینی در رابطه با اصل مهم دیگری که باید در شب یلدا رعایت شود، اذعان کرد: در شب یلدا نباید مدام در حال خوردن بود؛ بلکه لازم است بین مراحل خوراک فاصله انداخت.

وی با بیان اینکه رعایت یک سری نکات می‌تواند خاطرات شب‌نشینی را قرین مسرت و آسایش نماید، تصریح کرد: میل کردن انواع آجیل یا تخمه به مقدار کم، مصرف محدود میوه، فاصله انداختن بین خوردن خشکبار و میوه بافاصله ایده آل ۲ ساعت ازجمله نکاتی است که باید حتی‌الامکان در شب یلدا رعایت شود.

کاظمینی با بیان اینکه زمان مصرف چای و نوشیدنی را باید قبل از خوردن میوه معین کرد، گفت: بهتر است قسمت عمده شب‌نشینی با گفتگو و شنیدن کلام بزرگ‌ترها، شعرخوانی و سایر تفریحات سالم طی شود.

وی ادامه داد: افراد بعد از خوردن میوه و آجیل اگر میل به شام ندارند، شام نخورند؛ ولی اگر فکر می‌کنند هنوز گرسنه هستند، مقدار کمی غذا میل کنند؛ بهتر است حداقل یک ساعت از مصرف میوه گذشته باشد.

«برهم‌خوری» در شب یلدا؛ ممنوع

این متخصص طب سنتی ایرانی گفت: بهتر است در این شب از برهم خوری یا به عبارتی خوردن انواع خورش و گوشت و کباب همراه هم خودداری شود.

وی با اشاره به غذا‌های مفید برای شب یلدا تصریح کرد: یک غذای مفید و ساده آشی است مرکب از جو، هویج، جعفری و گشنیز که بدون رشته طبخ می‌شود؛ البته نباید در خوردن این آش هم زیاده‌روی شود.

کاظمینی با اشاره به اینکه نعمت‌های خدا تمام نمی‌شود و می‌توان خوردنی‌ها را به‌روز‌های بعد موکول کرد، گفت: افراد اگر شام مفصلی تهیه‌کرده‌اند، شام را اول شب میل کرده و حدود ۲ ساعت پس‌ازآن یک نوع میوه و دو ساعت بعدازآن کمی از تنقلات سالم میل نمایند.

وی با تأکید بر اینکه لازم است در شب یلدا بعد از خوراک و قبل از خواب حتماً چند دقیقه آرام پیاده‌روی کرد، خاطرنشان کرد: اگر در خوراک زیاده‌روی شده باشد تا سبک شدن معده خواب را به تعویق انداخته و در ضمن فردا نیز بیشتر استراحت کرده و کمتر غذا بخورند.

کاظمینی با بیان اینکه آجیل شب یلدا، از گذشته‌ها شامل گندم، نخود برشته، شاهدانه، تخمه هندوانه و کدو، بادام، پسته، فندق، گردو، کشمش و مویز، انجیر و توت خشک، برنجک و... بوده است، ادامه داد: امروزه متأسفانه آجیل‌های مرسوم، بسیار شور هستند. افراد باید مویز، توت و انجیر خشک را دریابند.

وی خطاب به افرادی که در شب یلدا لبو میل می‌کنند، اذعان کرد: جرم لبو، کمی حابس شکم است درحالی‌که آبی که چغندر در آن پخته می‌شود، ملیّن طبع است؛ پس بهتر است لبو را باکمی از آب آن میل نمایند.

این متخصص طب سنتی ایرانی با اشاره به اینکه ترشی‌ها برای بافت‌های عصبی مانند مغز و نخاع، دهانه معده، تاندون‌ها و لیگامان‌ها، پوست و دهانه رحم زیان‌آور هستند، گفت: پس در شب یلدا از مصرف میوه‌های ترش پرهیزکرده و پرتقال، سیب، به یا انار شیرین بافاصله از شام نوش جان شود.

وی افزود: هندوانه خیلی کم و به‌رسم یلدایی خورده شود و در کنار آن از آجیل‌های گرم میل کرده تا دچار عارضه نشوند.

کاظمینی نوشیدنی‌های خوب فصل زمستان و شب یلدا را چای ایرانی با هل یا دارچین یا زعفران، دم‌نوش نعنا باکمی نبات، معجون شیر بادام با هل برشمرد.

نظر شما