شناسهٔ خبر: 29994506 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

پرونده ویژه|نگاهی به‎ مراکز رشد دانشگاهی

حمایت‌های بلاعوض دانشگاه امام‌خمینی در حوزه کارآفرینی/ «خوشمزه پول در بیار» فرصتی برای ایده‌پردازی دانشجویان

مدیر مرکز رشد واحد‌های فناور و توسعه کارآفرینی گفت: در کارآفرینی، دانشگاه امام خمینی(ره)، حمایت‌های بلاعوض را دارد، به دانشجویان مشاور خوبی هم ارائه می‌شود.

صاحب‌خبر -

حمایت های بلاعوض دانشگاه امام خمینی در حوزه کارآفرینی/ رویداد «خوشمزه پول در بیار» فرصتی برای ایده‌پردازی دانشجویان

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مراکز رشد از شرکت‌های نوپا و هسته‌های دانش بنیان هستند که از تجاری سازی ایده‌های نوآورانه حمایت می‌کنند. این مراکز، تسهیلاتی برای رفع موانعی نظیر در اختیار نداشتن بودجه اولیه جهت آغاز فعالیت، عدم امکان تعامل با متخصصین و مشاورین علمی، فقدان ارتباط موثر با صنعت، ناآشنایی با فرآیند علمی و استاندارد تجاری سازی از بدو شکل گیری ایده تا ورود محصول به بازار هدف  را در اختیار واجدین شرایط قرار می‌دهند تا در نهایت منجر به توسعه اقتصاد دانش مدار شود.

در همین راستا با مجید قدیری، مدیر مرکز رشد واحد‌های فناور و توسعه کارآفرینی و عضو هیات علمی گروه مکانیک دانشگاه بین‌المللی امام خمینی در مورد فعالیت‌های مرکز رشد این دانشگاه به گفتگو نشستیم.

دانشجو: از چه سالی مرکز رشد واحد  فناوری شروع به فعالیت کرده است؟
مرکز رشد دانشگاه از ۹۱ سال شروع به فعالیت کرده و در حال حاضر حدود ۱۲ شرکت که دو تعداد از آن‌ها دانش بنیان و ۱۰ شرکت شورا تایید شدند.

دانشجو: حوزه فعالیت مرکز رشد دانشگاه چگونه است؟
حوزه ما تخصصی نیست؛ اگر ایده‌ای معرفی شود و قابلیت ایجاد شدن به کسب و کاری رو داشته باشد در شورا مطرح می‌شود و در دوره‌های ۶  تا ۹ ماه به عنوان هسته فعالیت می‌کند و تا ۳ سال هم می‌تواند در مرکز رشد بعد از آن‌ها را  به پارک علم و فناوری  می‌فرستیم و آنجا جزو موسسات پارک می‌شود و امکانات گسترده‌تر است در اختیارآن‌ها قرار می‌دهند؛ ما در حوزه‌هایی خاص مانند، محیط زیست، الکترونیک، روانشناسی، کشاورزی و حوزه تولید و محتوا و اپلیکیشن کار می‌کنیم.

دانشجو: در مرکز رشد دانشگاه امام خمینی تاکنون چند ایده ثبت شده است؟
تاکنون ایده‌های خیلی زیادی ثبت شده و بعضی از ایده‌ها هم در حوزه کارآفرینی و تیم اختراعات داریم که نزدیک به ۱۰۰ نفر عضو دارد. دانشجویان علاقه زیادی به ایده پردازی دارند؛ اما توان آن را ندارند که وارد شرکت اداری شوند؛ آن‌ها باید فعالیت خود را صورت گروهی جلو ببرند.
 
دانشجو: آیا در حوزه کارآفرینی از دانشجویان حمایت می‌شود؟
بله. در بحث کارآفرینی دانشگاه حمایت‌های بلاعوضی را  انجام می‌دهد و همچنین به دانشجویان مشاورخوبی ارائه داده می‌شود.

دانشجو: از طرح‌های موفق مرکز رشد بگویید
یکی از طرح‌هایی موفقی که داشتیم این بود که دانشجویان قزوینی دستگاهی را طراحی کردند (نمونه‌ای هم از این دستگاه وجود ندارد) که می‌تواند مغز پسته قزوین را بالای بیش از 90 درصد سالم در بیاورد؛ چنین دستگاهی در گذشته وجود نداشت که بتواند مغز پسته قزوین را جدا کند و محصول آن بیشتر برای صادرات استفاده می‌شود.

دانشجو: آیا با توجه به آغاز هفته پژوهش برنامه ای دارید؟
در شورای جامع مرکز رشد استان با محوریت پارک علم و فناوری و جلساتی با موضوع  «ایده برتر» تشکیل شد که با فراخوانی که دادیم، چند نفرایده پرداز و فناور برتر برگزیده شدند که یکسری گروه‌ها براساس دانش و ایده که داشتند، عنوان دانش بنیان به خودشان گرفتند وهم اکنون در مراکز رشد فعالیت می‌کنند و به مناسبت هفته پژوهش از پژوهشگران برتر دانشگاه تجلیل به عمل آمد.

امروزه پژوهش سرلوحه کار ماست و کلید توسعه پایدار پژوهش است و برای حرکت بیشتر توسعه و بهره وری باید دانش بنیان باشیم و تا به امروز با پیشرفت‌های صنعتی، نظامی و پزشکی نشان داده ایم که می‌توانیم و این رشد باید شتاب بیشتری پیدا کند.

سوق دادن پایان نامه‌ها به سمت کاربردی شدن و حل مشکلات منطقه و کشور در قالب طرح‌های تحقیقاتی یکی از وظایف دانشگاه هاست، رشد مقالات پراستناد نیز نشان می‌دهد که مقالات نه تنها از رشد کمی که از رشد کیفی نیز برخوردار است.

دانشجو: آیا برای ایده پردازی رویدادی برگزار کرده اید؟
در روز‌های اخیر با فراخوانی که زده بودیم، چهارمین دوره رویداد خوشمزه پول دربیاررا برگزار کردیم. این رویداد با محوریت اینکه دستپخت خودتان را بفروشید (آشپزی، شیرینی و دسر و ...) ایجاد شد.

دانشجو: رویداد خوشمزه پول در بیار چگونه برگزار شد؟
در این رویداد دانشجویان ایرانی و غیر ایرانی شرکت کردند دانشجویان با درست کردن غذا و شیرینی توانستند مهارت‌های خود را نمایش دهند و البته داور‌های آشپزیی حضور داشتند.

به نظر من نگاه کارمندی باید درست شود نگاه کارآفرینی را باید فرهنگ سازی کنیم؛ البته زمان بر است باید از خانواده شروع کنیم در جامعه قوانین و ضوابط است  که آرام آرام  این اتفاق می‌افتد، باید کمک کرد که تصویب شود.

دانشجو: دانشگاه کارآفرینی چقدر می‌تواند نقش داشته باشد؟
واقعیت این است که با آموزش دادن به دانشجویان در این زمینه باعث ایده پردازی آن‌ها می‌شوند. درآمدزایی و ایجاد شغل یک فرایند علمی است، چون کارآفرینی علم است. در دانشگاه اتاقی به نام خلاقیت داریم دانشجویان از آینده شغلی خود صحبت می‌کنند استاد‌هایی برای دوره‌های کار آفرینی حضور دارند که در این زمینه تجربه کافی را کسب کرده اند.

دانشجو: از تیم‌های موفق مرکز رشد  واحد  فناوری بگویید.
یک تیم دانشجویی با عنوان کنست که راجع به ماهواره بود، در دوره مسابقات ماهواره‌ای  تیمی تشکیل و آرام آرام فعالیتش خود را افزایش داد و هم اکنون در پارک علم و فناوری مستقر هستند و شرکتی هم تاسیس کردند و یکی ازدستگاه‌های آن‌ها را هیات علمی تربیت بدنی دانشگاه خریداری کرد. تربیت بدنی دانشگاه از کار کرده این دانشگاه بسیار راضی بود و از ما خواستند از تیم  کنست تقدیر و تشکر کنیم.

این برای ما بسیار موفقیت آمیز است که دانشجویان صرفا برای گرفتن نمره نیامده اند و ما افتخار می‌کنیم که باعث پیشرفت کشور هستیم. دانشگاه هم در این موفقیت سهیم است، چون از دانشجویان حمایت کرده است.

با توجه به سخنان حضرت امام که فرمودند: «دانشگاه مبدا تمام تحولات است» ما هم باور داریم، اگر قرار است در این کشور پیشرفتی صورت گیرد، باید دانشگاه‌ها شروع کنند و البته این هم خوب است وزارت علوم همراهی کند همه تمام کسانی که فکر می‌کنند با محوریت دانشگاه فرهنگ کارآفرین و جامعه کارآفرین و نهایتا دانشگاه کارآفرین آرام آرام دیکته کنند، قطعا آینده روشنی داریم.

نظر شما