شناسهٔ خبر: 29994431 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

200 کشور به حفظ توافقنامه آب و هوایی پاریس متعهد شدند

تهران- ایرنا- دیپلمات‌های نزدیک به 200 کشور جهان روز شنبه در نشست خود در کاتوویتس لهستان در مورد مقررات اجرای تعهدات مربوط به توافقنامه آب و هوایی پاریس که در سال 2015 حاصل شده بود، توافق کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از نیویورک تایمز، کشورهای یاد شده استانداردهایی را تدوین کردند که دولت‌ها ملزم به رعایت آن برای جلوگیری از افزایش گازهای گلخانه‌ای هستند.
این سند که پس از دو هفته مذاکرات فشرده در جریان نشست آب و هوایی COP24 لهستان حاصل شد، از کشورها می‌خواهد که تلاش‌های خود را برای کاهش تولید این گازها تا دور بعدی گفت وگوها در سال 2020 افزایش دهند.
همچنین فرآیندی برای حمایت از کشورهایی در نظر گرفته شده که از برنامه زمانی برای اهداف یاد شده عقب هستند.
با این وجود، نمایندگان کشورهای حاضر در این نشست، گفت وگو درخصوص برخی مسائل کلیدی را که مورد توافق اکثریت قرار نگرفت، به تعویق انداختند تا روی بخش‌های کلی‌تری متمرکز شوند.
با وجود تمام سنگ‌اندازی‌های دولت آمریکا در مسیر اجرای توافقنامه پاریس، توافق روز شنبه مورد حمایت این کشور نیز قرار گرفت.
آمریکا در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ از توافقنامه 2015 خارج شد؛ اما مطابق با یکی از بندهای این توافق، خروج آن تا سال 2020 نهایی نمی‌شود. به همین علت، نماینده این کشور همچنان در نشست ها و گفت وگو های مربوطه شرکت می کند.
نخستین توافق بین المللی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی، دسامبر 2015 در پاریس پایتخت فرانسه به امضای نمایندگان نزدیک به 200 کشور جهان رسید و سال بعد از آن اجرایی شد.
کشورهای عضو پذیرفتند که برای دستیابی به اهداف بلند مدت، هر پنج سال برنامه های کاهش حجم آلایندگی صنایع خود را بازنگری و اصلاح کنند.
این توافقنامه که با هدف جلوگیری از افزایش بیش از دو درجه سلسیوس دمای کره زمین اجرایی شد، منوط به تصویب و تأیید 55 کشوری بود که تولید کننده دستکم 55 درصد گازهای گلخانه ای در جهان هستند.
بی‌توجهی به سطح بالای تولید گازهای گلخانه‌ای، می‌تواند به افزایش دمای زمین و ذوب شدن یخچال های طبیعی، ایجاد سیلاب ها و تغییرات آب و هوایی شدید در آینده نزدیک منجر شود.
شبس**9386**1613

برچسب‌ها:

نظر شما