شناسهٔ خبر: 29994404 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

یادداشت/ مهدی احمدی

پروپاگاندای گروهک‌ تروریستی داعش

صاحب‌خبر -

نگاهی بر آثار تولیدی گروه تروریستی داعش درحوزه فیلمگروه بین‌الملل دفاع پرس- «مهدی احمدی»؛ تروریسم به عنوان یکی از بزرگترین دغدغه‌ها و معضلات بشر همواره در طول تاریخ از منظر هدف و ابزار دچار تحول شده است. وقتی در گذشته حرف از گروه تروریستی زده می‌شد صرفا عملیات‌های نظامی و انتحاری آن‌ها در رسانه‌ها انتشار داده می‌شد و به ندرت تصویری از خودشان منتشر می‌کردند.

اما در سال‌های اخیر گروهکی تحت عنوان گروه تروریستی «داعش» ظهور کرد که برخلاف اسلاف پیشین خود، بیشترین استفاده را از رسانه‌های سنتی، چون فیلم، صوت و همچنین از رسانه‌های نوظهور مانند شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغ و انتشار عقاید خود و همچنین جذب نیرو کرده بود. تولید فیلم و مستند از اقدامات این گروهک تروریستی بود.

سینما به عنوان یکی از بزرگترین اکتشافات بشر به صورت نامحدودی می‌تواند در خدمت مردم و جامعه باشد. همیشه مورد توجه مردم بوده و هست و شاید به همین دلیل است که سینما همیشه در جنگ‌ها مقدم بوده است؛ سینما همواره کمک دولت‌ها برای دستیابی به اهداف‌شان بوده است. علاوه بر این باید هالیوود را بزرگترین کارخانه پروپاگاندا سازی در جهان دانست که همواره کشور آمریکا، برای تبلیغ یا تهاجم علیه یک کشور قبل از آغاز جنگ شروع به ساخت فیلم علیه آن‌ها می‌کند.

این موضوع در جنگ وینتام، افغاستان و عراق به وضوح دیده می‌شود و به همین دلیل است که در قرن بیست یکم گروهک تروریستی داعش شروع به تقلید از سینمای هالیوود برای خوده کرد که بتواند بر افکار کشور‌های مورد تهاجم و همچنین بر جهان تاثیرگذار باشد و به نوعی نیز در این کار برای نگه داشتن خود در اذهان عمومی و رسانه‌ها با تولید فیلم‌های به سبک ژانر وحشت هالیوود تا حدودی موفق بود.

گروهک تروریستی داعش است برخلاف سایر گروهک‌های تکفیری و تروریستی بیشترین استفاده را از رسانه‌ها برای رسیدن به اهداف خود کرد؛ مثل تولید فیلم کوتاه، بلند و مستند از جنایات خود و پخش آن در فضای مجازی. سبک تولید فیلم‌های داعش نزدیک به تولید آثار سینمایی در ژاثر وحشت است؛ در واقع انتشار تصاویر فجیع‌ترین جنایات توسط این گروه در راستای ایجاد رعب و وحشت در میان مردم منطقه و حتی جهان برای گسترش تسلط بر مناطق بیشتر است که به زعم کارشناسان به واسطه استفاده از نیرو‌های حرفه‌ای و تحصیلکرده جوان از کشور‌های اروپایی و یا جوانان مهاجر عربی که برای ادامه تحصیل به کشور‌های غربی مهاجرت کردند و در حوزه رسانه تحصیل کردند که به این گروه پیوستند، تاحدود زیادی در این زمینه موفق هم بوده‌اند.

نحوه تصویر برداری، نورپردازی، طراحی صحنه و لباس متحد الشکل جنگجویان این گروه در فیلم‌های‌شان و تدوین آن‌ها حاکی از آن است که از حربه سینما به خوبی استفاده کردند. موسیقی یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار فیلم‌های داعش است چرا از متون اسلامی و همچنین سرود‌های حماسی در این فیلم‌ها استفاده کردند. فیلم‌های داعش در فضای مجازی از لحاظ محتوا نشان می‌دهند که داعش به دنبال ترسیم آرمان شهر برای جوانان و نوجوانان است تا بتواند آن‌ها را در گروه خود جذب کنند.

نشان دادن وضعیت مطلوب از زندگی میان اعضای داعش در مناطق تحت کنترل از جمله شعار‌های داعش بود که به دنبال ترسیم یک شهر خیالی است؛ داعشی‌ها مدعی بودند: «زندگی بهتری را تجربه خواهید کرد به شما جایگاه، امکانات، پول و خلاصه هر آنچه که ممکن است در گذشته نداشته‌اید، داده خواهد شد. به ما بپیوندید تا شانس زندگی بهتری را بدست آورید. اگر به دنبال ماجراجویی هستید و زندگی‌تان یکنواخت و کسل کننده شده است به ما ملحق شوید.»

تکنیک‌های هالیوود در ویدئو‌های تبلیغی داعش، تصاویر ماهواره‌ای و هوایی، تصاویر دستکاری شده صحنه‌های انفجار، تصاویری که با استفاده از دوربین دید در شب اسلحه‌ها گرفته شده‌اند. این‌ها ویدئو‌هایی است که گروه تروریستی داعش در راستای پروپاگاندا و تبلیغ خود ساخته و منتشر می‌کنند.

آن‌ها حتی از برخی شیوه‌های تصویربرداری فیلم‌های معروف آمریکایی نیز استفاده کرده‌اند به طور مثال «سی ان ان» متوجه شده است این گروه در ویدئو‌های تبلیغی خود از شکل فیلم‌‎برداری فیلم «سی دقیقه بعد از نیمه شب» (Zero Dark Thirty)، فیلمی که با موضوع ترور «اسامه بن لادن» ساخته شده، تقلید کرده است. برای ایجاد اطمینان از واقعی بودن تصاویری که منتشر می‌کند، زمان، مکان تهیه و ویدیو‌ها را اعلام می‌کند و در نهایت باید به این نکته اشاره کرد که این گروه بیشتر از آن که جنگ در میدان نبرد واقعی را بشناسد جنگ در فضای رسانه را می‌شناخت و این مهم‌ترین ویژگی گروهک تکفیری داعش نسبت به سایر گروهک‌های تروریستی ماقبل خود بود که در جریان اتحاد نیروهای مقاومت عمر حیات این گروهک تروریستی نیز مثل اسلاف خویش به پایان رسید.

انتهای پیام/ 441

نظر شما