شناسهٔ خبر: 29994263 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

از انتقاد یک مستندساز به یک شیوه تا شاعرانگی در حیات وحش

کارگردان مستند «آواز جغد کوچک» با انتقاد از شیوه رای‌گیری مردمی جشنواره حقیقت و بیان اینکه شاید به دلیل سختی‌های کار در این حوزه، ژانر فیلمسازی خود را عوض کند، گفت: قصد دارم یک فیلم سینمایی بلند از زندگی خودم به عنوان یک فیلمساز حیات وحش و سختی‌هایی که دارد، بسازم.

صاحب‌خبر -

مهدی نورمحمدی، مستندساز حیات‌وحش، که پیش از این فیلم «در پناه بلوط» را ساخته بود، فیلم جدیدی را با نام «آواز جغد کوچک» در جشنواره فیلم حقیقت رونمایی کرد که مورد استقبال مخاطبان هم قرار گرفت. این فیلم بی‌کلام که روایتگر زندگی جغدی بود که محل طبیعی حیاتش در طول زمان دستخوش تغییر شده و آسیب دیده است، با فیلمبرداری و طرح قصه خوب یکی از فیلم‌های قابل توجه جشنواره امسال بوده است؛ اما کارگردانش سختی‌هایی برای ساخت این نوع مستندها متحمل شده که پس از گذشت ۲۴ سال فیلمسازی و ۱۰ سال ساخت مستند در حوزه حیات وحش ترجیح می‌دهد ژانر کاری‌اش را تغییر دهد.

او در گفت‌وگویی با ایسنا بیان کرد: در ۱۰ سال گذشته بیشتر کارم متمرکز بر حوزه حیات وحش بوده و از آن‌جا که هزینه‌های ساخت فیلم بویژه در این حوزه بسیار بالا است و هیچ اسپانسری هم برای حمایت وجود ندارد اگر شرایط مساعد برای ادامه کار فراهم نشود، شاید ژانرم را عوض کنم. درواقع پیش‌زمینه‌هایی هم اماده شده و به دنبال ساخت یک فیلم سینمایی از زندگی خودم به عنوان یک مستندساز حیات وحش هستم که سعی می‌کند جامعه را متوجه شرایطی کند که برای طبیعت به وجود آمده ولی جامعه او را همراهی نمی‌کند.

نورمحمدی با اشاره به اینکه «تلویزیون تنها جایی بوده که در این حوزه حمایت می‌کرده اما بودجه آن‌ها آنقدر کم است که در حد زندگی روزانه یکی از عوامل فیلم هم نیست» گفت: برای فیلم قبلی وام زیادی گرفتم ولی ادامه این وضعیت به خودم و خانواده‌ام آسیب می‌زند. متاسفانه آنقدر وعده‌های دروغ شنیدم که دیگر تمایلی به ادامه کار با این روند ندارم به ویژه آنکه برخی مسئولان مانند آنچه برای ساخت همین فیلم تجربه کردم، برای گرفتن پست و مقام وعده می‌دهند و حمایت کوتاه مدت می‌کنند اما بعد همه چیز را رها می‌کنند. این فیلم من هم ۵ سال طول کشید و در این مدت فشار زیادی به من وارد شد.

این مستندساز اهل ایلام افزود: در «آواز جغد کوچک» یک طرح خوب داشتم که فیلمنامه آن را روی میز تدوین نوشتیم، چون در یک چنین اثری رفتار حیوانات قابل پیش بینی نیست و  من زمان تدوین به این نتیجه رسیدم که باید به این روش کار را انجام دهم؛ البته واقعیت این است که در ساخت مستند به دنبال این هستم تا نوعی شاعرانگی در فیلم وجود داشته باشد ضمن اینکه سبک و ساختار آن متفاوت باشد و این هزینه‌ها را خیلی بالا می‌برد و وقت بیشتری هم نیاز دارد با این حال حاضرم اگر بودجه خوبی وجود داشته باشد فیلم بهتری بسازم.

نورمحمدی درباره برنامه‌ریزی برای نمایش این مستند در جشنواره‌های خارجی گفت:  پس از نمایش فیلم در جشنواره حقیقت، متوجه ایرادات آن شدم و می دانم فیلم کمی طولانی است. از آنجا که واکنش تماشاگران در صحنه‌های طنز فیلم هم بسیار خوب بود قصد دارم آن را دوباره تدوین کنم تا هم کوتاه و هم بار طنز آن اضافه شود. پس از آن برای نمایش فیلم در جشنواره‌های الف اقدام می‌کنم.

وی درباره آرای مردمی جشنواره که پس از چند روز از دور رقابت عقب افتاد و نیز حضور نداشتن فیلم در بخش مسابقه بین‌الملل بویژه با وجود طرح، تدوین و موسیقی خوب اظهار کرد: خیلی تعجب کردم که چرا این فیلم در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره نیست و حتی به دوستان هم اعلام کردم که این فیلم با استانداردهای بالا ساخته شده و عجیب است که در این بخش وجود ندارد. ضمن اینکه در آرای مردمی هم در روزهای ابتدایی جزو سه فیلم اول بود اما متاسفانه یک اتفاق ناخوشایندی در این باره افتاده و آن هم این است که وقتی فیلمی را دوباره نمایش می‌دهند در سانس دوم هم رای‌گیری می‌شود و ممکن است مخاطب بیشتری به سالن بیاید و جز این، روز نمایش و ساعت پخش فیلم هم در تعداد رای‌ها می‌تواند اثر بگذارد.

انتهای پیام

نظر شما