شناسهٔ خبر: 29994068 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

در واکنش به خروج آمریکا؛

روسیه پیش نویس قطعنامه پشتیبان INF را به سازمان ملل ارائه کرد

روسیه در حمایت از پیمان «منع موشکهای هسته ای میان برد»، پیش نویس قطعنامه ای را به مجمع عمومی سازمان ملل متحد تسلیم کرد.

صاحب‌خبر -

العالم-آمریکا

روسیه در حمایت از پیمان «منع موشکهای هسته ای میان برد (INF)»، پیش نویس قطعنامه ای را به مجمع عمومی سازمان ملل متحد تسلیم کرد. ارائه این قطعنامه از سوی هیأت نمایندگی روسیه در واقع واکنشی به تصمیم دولت آمریکا برای خروج از این توافق است.

هیأت نمایندگی روسیه در سازمان ملل روز جمعه در بیانیه ای اعلام کرد: «اقدامات یکجانبه آمریکا برای آغاز رویه ای مبتنی بر تعلیق مشارکت خود در این پیمان- گامی که در این توافق پیش بینی نشده بود- آینده پیمان منع موشکهای هسته ای میان برد را در معرض خطر قرار می دهد».

مسکو پیش از این هشدار داده بود که فسخ این پیمان «بطور جدی می تواند باعث تضعیف مکانیزمهای بین المللی منع اشاعه تسلیحات کشتار جمعی و کنترل تسلیحات شود» و از این رو، خواستار حراست از آن شد.

«فئودور استرژیژوفسکی» سخنگوی هیأت نمایندگی روسیه در سازمان ملل روز جمعه به خبرنگاران گفت: «از این منظر، فدراسیون روسیه به منظور حراست و نظارت بر پیمان (آی ان اف) روز چهاردهم دسامبر به مجمع عمومی سازمان ملل متحد پیش نویس قطعنامه ای را ارائه کرد که در آن از تمام طرفهای این پیمان خواست تا به تعهدات خود در چارچوب این پیمان عمل کرده و موضوعات مربوط به اجرای تعهدات مفروض را حل و فصل نمایند».

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در ماه اکتبر اعلام کرد که این کشور از این توافق چندین دهه ای خارج می شود و مدعی شد که روسیه «سالهاست» این پیمان را نقض کرده است. در همین ارتباط، ترامپ در گفتگو با خبرنگاران مدعی شد: «ما نمی خواهیم به آنها [روسیه] اجازه دهیم که یک پیمان هسته ای را نقض کنند، از آن خارج شوند و سلاح بسازند؛ ما اجازه این کار را نمی دهیم».

وزارت امور خارجه آمریکا نیز دولت روسیه را به «تولید و توسعه قابلیت جدید تهاجمی که در معاهده (آی ان اف) ممنوع است»، متهم کرد.

گفتنی است که پیمان منع موشکهای هسته ای میان برد در دسامبر ۱۹۸۷ میان «رونالد ریگان» رئیس جمهور سابق آمریکا و «میخائیل گورباچف» رئیس جمهور اتحاد جماهیر شوروی سابق به امضا رسید که به موجب آن، دو کشور بر سر امحای موشکهای کروز و بالستیک زمین پایه با برد حدود ۳۰۰ تا ۳۴۰۰ مایل با یکدیگر به توافق رسیدند.

نظر شما