شناسهٔ خبر: 29992442 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

برای سرودن شعر باید از دلمان سفارش بگیریم

محمد جواد شرافت گفت: برای سرودش شعر باید از دلمان سفارش بگیریم و شعر صادقانه دقیقاً همین است.

صاحب‌خبر -

شعربه گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، حلقه ادبی پنجره عصر امروز با حضور سید حمید رضا برقعی و محمد جواد شرافت برگزار شد.

در ابتدای جلسه سید محمد جواد شرافت شاعر گفت: در دوره‌ای کنگره شعر امام حسن عسکری برگزار و به بهانه آن اشعار زیادی برای این امام بزرگوار سروده می‌شد، اما زمانی سرودن شعر در زمینه مهدویت کمتر شد. بسبار خوب است کنگره‌های شعر بهانه‌ای برای سرودن شعر درباره این موضوعات شود. باید برای نوشتن شعر از دلمان سفارش بگیریم؛ شعر صادقانه گفتن یعنی همین. به خصوص کسانی که برایشان شعر آیینی سرودن اولویت دارد، به این مسئله توجه کنند.

وی افزود: مطالب زیادی درباره امام حسن عسکری وجود دارد؛ اما ما تنها به تبریک و تسلیت گفتن بسنده می‌کنیم. این فقط شامل شاعران جوان نمی‌شود. امام حسن عسکری، امام صادق و امام باقر علیهم السلام غریب هستند. ما گاهی مجموعه شعری را می‌خوانیم و از مطالعه آن خسته نمی‌شویم؛ چون درباره موضوعات مختلف عاشقانه، اجتماعی و مذهبی شعر گفتند. باید درباره اشعار آیینی هم همینطور باشد.

این شاعر درباره شعر اجتماعی گفت: سرودن شعر اجتماعی بسیار سخت است؛ اینکه شعر را به گونه‌ای بگوییم که شعرمان رنگ و بوی گزارش‌های روزنامه‌ای نگیرد، مشکل است.

شرافت همچنین درباره شعری که در قالب رباعی سروده و در این محفل ادبی خوانده شد، اظهار داشت: شاعر برای سرودن رباعی باید با آن انس بگیرد. رباعی اگر رباعی است، باید فوق العاده باشد. اینقدر باید بنویسید تا به کشف و شهود و ضربه در مصراع آخر برسید.

وی درباره شعر طنز یکی از شاعران حاضر در جلسه تصریح کرد: در شعر طنز باید فصاحت، بلاغت و ملاحت وجود داشته باشد. جدی‌تر شعر طنز بگویید. در شعر طنز می‌توان حرف‌های عمیق تری را بیان کرد. زبان شعر زرویی نصر آباد ساده بود ولی در عین حال تلخ‌ترین حرف‌های اجتماعی را در شعرهایش می‌گفت. می‌خواهید طنز بنویسید، جدی‌تر بنویسید.

سید حمیدرضا برقعی هم درباره رباعی یکی از شاعران گفت: باید بدانیم تعریف ما از رباعی چیست. باید شعری بنویسیم که در مصراع چهارم ضربه بزنیم. قرار است در چهار مصراع حرف بزنیم؛ حرف بزرگ فلسفی. باید در مصراع چهارم شعر، شیرینی بیشتری نسبت به سه مصراع قبل وجود داشته باشد. شما شاعران باید قالب‌های مختلف را تجربه کنید تا استعداد خود را در یک قالب شعری پیدا کنید.

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها:

نظر شما