شناسهٔ خبر: 29991588 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

نتایج یک پژوهش | مهاجرت ده‌ها هزار متخصص خارجی از آلمان

همشهری آنلاین: یک نفر از هر دو نفر خارجی که به آلمان می‌آید مجددا خاک آلمان را ترک می‌کند. پدیده‌ای که می‌تواند تاثیری منفی برای بازار کار و اقتصاد آلمان داشته باشد. بسیاری از کسانی که از آلمان مهاجرت می‌کنند، متخصص و کارشناس هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش دویچه وله، نتایج پژوهشی درباره روند مهاجرت به آلمان و مهاجرت از آلمان، برای اقتصاد و بازار کار این کشور، هشدار دهنده است. موسسه اقتصاد آلمان اقدام به بررسی پدیده مهاجرت و نقش آن بر اقتصاد این کشور کرده است. اکنون نتایج این پژوهش منتشر شده است.

در سال گذشته میلادی، حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار خارجی برای زندگی و کار به آلمان آمدند. اکنون روشن شده است که نیمی از این تعداد مجددا خاک آلمان را ترک کرده و برای کار و زندگی به کشور دیگری مهاجرت کرده‌اند. نکته حائز اهمیت آنکه، بخش قابل ملاحظه‌ای از کسانی که آلمان را ترک کرده‌اند، افرادی متخصص بوده‌اند.

  • تراز مهاجرت

بر اساس نتایج منتشر شده  از سوی موسسه اقتصادی یاد شده، در سال گذشته با احتساب شمار کسانی که مجددا خاک آلمان را ترک کرده‌اند، تعداد کسانی که برای کار و زندگی در آلمان باقی مانده‌اند، حدود ۶۸۰ هزار نفر بوده است. دو سوم از این تعداد، شهروندان کشورهای عضو  اتحادیه اروپا هستند.

همین پژوهش نشان می‌دهد  که شمار خارجیانی که ظرف سه سال نخست مهاجرت به آلمان، مجددا خاک  این کشور را ترک می‌کنند، سیر صعودی داشته است. از این رو، دور از ذهن نیست که بخش قابل ملاحظه‌ای از مهاجرانی که به آلمان آمده‌اند نیز برای کار و زندگی به کشور دیگری مهاجرت کنند.

آنچه که در تصمیم این افراد برای ترک آلمان و مهاجرت به کشورهای دیگر موثر واقع می‌شود، عمدتا برخاسته از حس تعلق و مناسبات خویشاوندی است.

گفته می‌شود خانواده‌های مهاجری که دو یا سه فرزند دارند در قیاس با مهاجرانی که مجرد هستند یا فرزندی ندارند، بیشتر تمایل به ماندن در آلمان از خود نشان می‌دهند.

بیشترین مهاجرانی که به آلمان می‌آیند از شهروندان کشورهای عضو  اتحادیه اروپا هستند. پس از آن، بیشترین افراد از کشورهای آسیایی و آفریقایی برای زندگی و کار به آلمان می‌آیند.

ویدو گایس تونه، نویسنده و تهیه کننده پژوهش موسسه اقتصاد آلمان از دولت این کشور خواسته است تا با بهبود برنامه‌های هم‌پیوندی، زمینه‌های حفظ طولانی‌تر مهاجران در آلمان را فراهم کند.

نظر شما