شناسهٔ خبر: 29990882 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: نود | لینک خبر

و حالا چالش جديد پرسپوليس؛ پنجره‌هاي باز!

پرسپوليس در يکي از بازي هاي درخشان خود در نيم فصل نخست با بردي قاطع سه امتياز گرفت تا پايان خوشي در نيم فصل داشته باشد .

صاحب‌خبر -

پس از دميدن در سوت پايان بازي از سوي رضا کرمانشاهي، شاگردان برانکو ايوانکوويچ در روزي که حمايت 45 هزار نفري هوادارانشان را داشتند موفق شدند با نتيجه 3-1 برابر پارس جنوبي جم به پيروزي دست پيدا کنند تا  خاطرات تلخ يک سال محروميت خود را به فراموشي سپرده و هم امتياز با تيم شايسته پديده و يک بازي بيشتر از سپاهان با صدر نشيني به استقبال تعطيلات نيم فصل و پنجره هايي که ديگر براي آن ها باز خواهد بود، بروند.

 


آخرين بازي نيم فصل در شرايطي براي پرسپوليس آغاز شد که بازي در پانزده دقيقه نخست حتي يک صحنه جذاب نصف و نيمه هم نداشت  .در ميانه ميدان و محتاطانه دنبال مي شد.برانکو در آخرين ديدار نيم فصل اول ، دست به تغييراتي در ترکيب اصلي خود زد .پرسپوليس در اين ديدار به مانند بازي هاي قبل خود دو فولبک راست و چپش، حسين ماهيني و محمد انصاري را به دليل مصدوميت از مدت ها قبل در اختيار نداشت و بشار رسن هافبک طراح، خلاق و بازيساز اين تيم نيز به دليل مصدوميت و کمال کاميابي نيا نيز به علت محروميت سرخپوشان را در اين ديدار همراهي نکردند.برانکو همانند تمامي ديدار هاي نيم فصل اول ، از سيستم 2-4-4 با ماهيت لوزي بهره برد . پرفسور کروات در اين ديدار از ابتدا سعيد حسين پور و آدام همتي را در ترکيب خود قرارداد تا آخرين بازي نيم فصل فرصت مهمي براي درخشش جوانان جوياي نام پيش از پيوستن ستارگان جديد به تيم باشد .  بازي محتاطانه و بازي ضعيف دو تيم تا دقيقه بيست هم طول کشيد. شاگردان تارتار تمام منافذ را براي حرکت رو به جلوي سرخ ها بسته بود و خودش هم توان يا اعتماد به نفس جلو رفتن نداشت و سرخپوشان به هر دري خود را زدند نتوانستند به گلي دست پيدا بکنند و نمايششان تا دقيقه 30 نااميد کننده بود .

 

 


در دقيقه 31 با فرار ، نفوذ هوشمندانه عاليشاه از چپ و ارسال او به داخل محوطه جريمه ، در پي فريب مدافعان توسط منشا و همتي ، توپ به عليپور رسيد . او نيز با کنترل و ضربه بي نقص توپ را به طاق دروازه رحمان احمدي چسباند تا يخ ورزشگاه در عصر سرد پاييزي شکسته بشود . بازي با همين نتيجه به پايان رسيد تا سرخ ها برنده از زمين به رختکن بروند. پرسپوليس در نيمه دوم ، با يک تغير  و يک حمله سريع شروع کرد اما دو دقيقه از بازي نگذشته بود که پشت محوطه جريمه پارس موقعيت شوتزني براي منشا ايجاد شد که مدافعان زردپوش توپ او را تکل کردند اما عليپور حي و حاضر آنجا بود تا با ضربه اي تمام کننده دومين ضربه را به پيکر تيم ميهمان وارد کند.مهاجم جوان پرسپوليس در آخرين بازي نيم فصل اول توانست با زدن 2 گل  به پارس جنوبي در پيروزي پر گل تيمش سهيم باشد . عليپور در حالي در اين ديدار 2 گل به ثمر رساند ، که  هفته گذشته به سپاهان گل زده بود تا بارقه اي از بازگشت اميد به آقاي گلي را نمايان کند . او با ثمر رساندن اين دو گل ،هفت گله شد . هيچ  يک ازبازيکنان ايراني در اين فصل از  ليگ برتر گل زده بيشتري نسبت به عليپور ندارند و او را مي توان آقاي گل ايراني ليگ در پايان نيم فصل اول ناميد . او که سابقه ي آقاي گلي ليگ هفدهم را دارد ، فاصله اش با صدرنشين گلزنان يعني کي‌روش استنلي 2 گل است . به هرحال عليپور طي هفته هاي گذشته پيشرفت قابل توجه اي داشته است و اين پيشرفت مورد توجه کي‌روش نيز قرار گرفت تا اورا در ليست تيم ملي قرار بدهد . بعد از ديدار برگشت مقابل الدحيل در آزادي ديگر کمتر شاهد عليپور هميشگي بوديم و دوران پر افتي را پشت سر مي گذاشت ولي با عملکرد فوق العاده اش در چند هفته پاياني نيم فصل اول ، اميدوار است بار ديگر به روزهاي اوج  و آقاي گلي خود بازگردد.

 


پارس از شوک گل دوم بيرون نيامده بود که گل سوم را هم دريافت کرد.دقيقه 53 يک و دوي کوتاه منشا و عاليشاه و ضربه تمام کننده بال تکنيکي سرخ ها بار ديگر رحمان احمدي را مغلوب کرد تا تيم برانکو بهترين برد نيم فصلش را تا همين دقيقه ثبت کند. زدن گل براي هر بازيکني در دربي  ،يک سکانس ويژه اي است و مسير فوتبال او را عوض مي کند. اتفاقي که در ليگ چهاردهم براي عاليشاه افتاد ومسير جديدي براي او در زندگي فوتباليش باز کرد. عاليشاه در ليگ پانزدهم با 9 پاس گل و 6 گل يک فصل رويايي داشت. به نظر مي‌رسيد که روزهاي خوب عاليشاه در پرسپوليس تازه شروع شده است و در ليگ شانزدهم روزهاي بهتري هم در راه است اما در فصل جديد چنين خبري نبود. بدبياري‌هاي او در فصل جديد شروع شد . نيمکت‌نشيني در پرسپوليس ودر آخر هم سرباز شدن و رفتنش به تراکتورسازي ، اتفاقات تلخ دست به دست هم دادند تا اميد را به ناميدي تبديل بکند .کسي نمي‌دانست که اين رفتن عاليشاه بازگشتي دارد يا نه . اما محروميت پرسپوليس فرصت مهمي براي او بود که باعث شد تا جواب اين سوال مثبت باشد. عاليشاه برگشت اما هيچ شباهتي به آن بازيکن ليگ پانزدهم نداشت. نه گلي نه پاس گلي و نه حتي هيچ حرکت مثبتي و بعضي هواداران هم که به خاطر اتفاقات فصل گذشته دل خوشي از او نداشتند.  سرخ ها و برانکو که در دوران محروميت بايد خيلي چيزها را تحمل ‌مي کردند ؛ عاليشاه را هم در همان ليست اميد خود قرار دادند .خيلي دير اما بالاخره در همان روزهايي که برانکو بيشترين نياز را به او داشت او در کنار برانکو تا آخرين لحظه جنگيد تا آن روزهاي رويايي از سر گرفته شود . حالا روزهاي خوبي که عاليشاه و طرفداران منتظر آن بودند دوباره از راه رسيده است. عاليشاه در اين فصل 5 پاس گل داده و يک گل زده است. او که تا بازي با سايپا عدد صفر در کارنامه‌اش ثبت شده بود مقابل تيم علي دايي اولين پاس گلش را ثبت کرد. بعد از بازي با سايپا روند عاليشاه آغاز شد و او در 7 بازي، 5 پاس گل داد ودر دراماتيک ترين بازي فصل؛ توانست آخرين سنگ را به پنجره هاي بسته بزند .

 

 


در ادامه  بازي روان پرسپوليس  باعث شد که سرخپوشان با منشا صاحب موقعيت گلزني بشوند .  منشا با ارسال عالي عاليشاه مي توانست با ضربه سر دروازه حريف را باز کند که اين بار رحمان احمدي مانع از اين اتفاق شد.يک دقيقه بعد هم کار تيمي سرخ ها موقعيتي براي نعمتي ساخت که باز هم خروج رحمان احمدي مانع از ثبت گل بعدي ميزبان شد.بعد از چند دقيقه برتري پرسپوليس ، پارس با يک ضربه ايستگاهي توسط علي ياري چپ پا دروازه سرخ ها را تهديد کرد اما باز هم دروازه بيرانوند باز نشد.پرسپوليس در دقيقه 81 با پاس به عقب مصلح و ضربه تمام کننده عليپور  به گل رسيد  اما داور خطاي عليپور روي نورمحمدي را گرفت و گل صحيح پرسپوليس را مردود اعلام کرد و جلوي هتريک کردن عليپور را گرفت . در آخرين دقيقه وقت هاي تلف شده با خطاي سيامک نعمتي روي سيف اللهي پارس جم صاحب يک ضربه پنالتي شد  و خود سيف اللهي اين پنالتي را گل کرد تا اختلاف به دو گل برسد.پرسپوليس با اين برد 31 امتيازي شد اما به خاطر گل زده کمتر نسبت به پديده نتوانست حداقل براي 24 ساعت قهرمان نيم فصل باشد.

 


روزي که خبر محروميت پرسپوليس از دو پنجره نقل‌وانتقالاتي به گوش هواداران رسيد و همه  را در بهت فرو برد، هيچکس تصورنمي‌کرد که در آستانه پايان اين محروميت تلخ و باز شدن پنجره نقل‌وانتقالاتي عده زيادي از هواداران دلتنگ تيم ناقص، خسته و جنگنده اي شونده که در تاريخ باشگاه بي نظير بود . تيمي که براي عشق به هوادارانش با تمام مشکلاتش و با مشت هاي محکمي که مي خورد ، پا پس نمي گذاشت و دوباره براي ناک اوت نشدن مي جنگيد.


 محروم شدن از دو پنجره نقل‌وانتقالاتي مي تواند کابوسي براي هر تيم باشد و موضوعي نيست که يک تيم فوتبال توانايي کنار آمدن با آن را داشته باشد. روز 31 شهريور 96 محروميت از طريق فيفا به باشگاه اعلام شد . برانکو بي توجه به مشکلاتي که وجود داشت تلاش کرد تا تيمش را در مسير موفقيت قرار بدهد و همواره يک جمله در نشست‌هاي خبري‌اش جالب توجه بود: "ما بدون بهانه جويي براي بردهاي بيشتر تلاش خواهيم کرد. از چند روزبعد از اين اتفاق که بازي برگشت مقابل الهلال در نيمه‌نهايي ليگ‌قهرمانان با شکست سنگين پشت سر گذاشت و فيناليست نشد تا به فينال آسيا رسيد اما باز هم قهرمان نشد. تحمل اين همه سختي براي پا پس کشيدن بهانه خوبي به نظر مي‌رسيد.

 


همه چيز طي اين مدت براي پرسپوليس شبيه تراژدي‌هاي غيرقابل باور پيش رفت. به وجود آمدن هر مشکل جديدي رابطه مستقيمي با بيشتر موفق شدن تيم داشت. انگار که هيچ چيز در دنياي واقعي اتفاق نمي‌افتد و سرخپوشان نمي خواستند از خواب شيرين خود بلند بشوند.تيم برانکو واقعي‌تر از هر پرسپوليس ديگري در طول تاريخ جلوي چشم اهالي فوتبال جلو مي‌رفت. کسب دومين قهرماني متوالي در شرايطي که همه مي‌دانستند فصل بعدي شرايط چقدر سخت خواهد بود، براي پرسپوليسي‌ها حاوي کلي پيام بود وآخرين قاب تصويري که پسران وفادار برانکو در کنار هم ايستادند وبراي آخرين بار براي سربلندي ارتش سرخ جنگيدند . اتفاق غيرمنتظره اي رخ داد ، ستاره‌هايي که در طول فصل قول هاي وفاداري مي دادند در آزمون وفاداري رد شدند و يکي‌يکي جدا شدند. اما به قول برانکو؛ هيچ اتفاقي نتوانست آنها را ناکام بگذارد و آنها براي بردهاي بيشتر و خوشحالي هواداران‌شان تلاش کردند . پرسپوليس ساخته شده به دست برانکو با روزهاي سياه بيشتراز قبل روبه رو شد. طي اين چند سال آسمان قرمزها چندباري سياه شد، اما آنها هميشه خيلي زود جلوي سياهي آن را گرفتند.


عجيب‌وغريب‌ترين پرسپوليس تاريخ که هرروز با به وجود آوردن تناقض‌هاي بيشتري به راه خودش ادامه مي‌داد، در مسيري که تا به امروز طي کرده، يکبار نايب‌قهرمان ليگ‌قهرمانان آسيا شده و الان هم  بدون شکست و برخلاف همه ي پيش بيني فوتبالدوستان در جمع سه تيم برتر نيم فصل قرار گرفت. شرايطي که براي بازيکنان، برانکو و ستاره‌هاي جذب شده‌اي که نيم فصل فقط تماشاگر بودند، خيلي سخت و شيرين است ، هواداراني که بسته شدن پنجره‌ها تا باز شدن مجدد آنها، دري بزرگ براي رد و بدل شدن هوا در فضاي باشگاه بودند و با حضور پرشورشان داشتن ايمان و اميد براي رسيدن به روزي هاي خوب را به پسران برانکو آموختند .


 روز گذشته اما آخرين بازي  برانکو وشاگردانش باپنجره بسته بود. برانکو با توجه به کمبودها خيلي از اتفاقات را در تيمش ناديده گرفت و شيطنت‌ها را به سبک خاص خود مديريت کرد تا بتواند در اين مسير به مشکل بزرگي نخورد. پايان ديدار با پارس جنوبي انقلاب بزرگي براي سرخپوشان است .باشگاهي که دوباره قرار است به شرايط عادي بازگردد. اگرچه حالا چالشي جديد پيش روي باشگاه است؛ پنجره هاي باز و بازيکناني که براي رقابت بر سر پست ها به جنگ وفاداران خواهند آمد.بازيکناني که باکيفيت و مشهور و خوشنام اند اما بعيد است ساده جاي بچه هاي تيم پنجره بسته را بگيرند.

نظر شما