شناسهٔ خبر: 29990872 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

خیران، دستِ سازمان های مردم نهاد را بگیرند

به گزارش ایرنا، محسن رنانی شامگاه شنبه در نشست تخصصی 'توسعه و مشارکت داوطلبانه' در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان افزود: بسیاری از خیران، سخت افزاراندیش هستند

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا، محسن رنانی شامگاه شنبه در نشست تخصصی 'توسعه و مشارکت داوطلبانه' در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان افزود: بسیاری از خیران، سخت افزاراندیش هستند و تنها به ساخت ابنیه مانند مدارس، راه و امثال آن فکر می کنند در حالی که عرصه های کار خِیر، به این مسائل محدود نمی شود.
وی یادآور شد: یکی از مشکلات سازمان های مردم نهاد در کشور تامین هزینه های آنهاست که از سوی دولت تامین نمی شود.
رنانی اضافه کرد: از سوی دیگر دریافت هزینه از نهادهای کشورهای دیگر نیز بر اساس ملاحظات امنیتی حاکم نوعی 'نفوذ' تلقی می شود.
وی ادامه داد: تنها راه ممکن برای تامین هزینه این سازمان ها، متقاعد کردن خیرین برای کمک به آنهاست که با هدف خدمت به خلق با مشارکت داوطلبانه اعضای آن فعالیت می کنند.
این کُنشگر اجتماعی اظهار داشت: فعالیت سازمان های مردم نهاد، مشارکت محور و داوطلبانه است و این مشارکت ها مستمر، سازمان یافته، عقلانی و صرفا برای زیست بهتر جامعه انسانی است.
وی گفت: اگر تشکل های حوزه سیاسی بدنبال کسب قدرت، حوزه اقتصادی بدنبال سود و حوزه فرهنگی بدنبال انباشت فرهنگی و ترویج ایدئولوژی هستند، هدف سازمان های حوزه اجتماعی، امیدمحوری در جامعه است.
رنانی ادامه داد: انسانیت انسان ناشی از گفت و گو و عقلانیت است که دموکراسی واقعی را به همراه دارد و یکی از کارکردهای سازمان های مردم نهاد، ترویج 'گفت و گو' در جامعه است.
وی با بیان اینکه فضل، دَهش بی منت است، افزود: یکی دیگر از کارکردهای سازمان های مردم نهاد فضل است و بواسطه آن تلاش می شود تا عدل در جامعه برقرار شود.
این فعال سیاسی و اجتماعی، نبود مدیریت، مشاور، رسانه و آموزش گفتگو، نداشتن روحیه کار تیمی و نگاه امنیتی به سمن ها را از مشکلات سازمان های مردم نهاد برشمرد.
نشست تخصصی توسعه و مشارکت داوطلبانه با حضور اعضای سازمان های مردم نهاد اصفهان شامگاه شنبه به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری در کتابخانه مرکزی این شهر برگزار شد.
سازمان مردم نهاد(NGO) یا به اختصار سمن، به سازمان های غیرانتفاعی گفته می شود که بودجه آنها اغلب از طریق کمک های مردمی، سازمان های دولتی یا ترکیبی از هر دو تأمین شود.
دامنه فعالیت این سازمان ها بسیار گسترده است؛ برخی سمن ها به عنوان نهادهای خیریه فعالیت می کنند و دسته دیگر، اهداف اجتماعی، مذهبی یا سیاسی را دنبال می کنند.
بر مبنای تعریف سازمان ملل، هر نوع سازمان خصوصی که مستقل از دولت فعالیت می کند، می تواند یک سازمان مردم نهاد (NGO) نامیده شود، بشرط آنکه با هدف کسب سود ایجاد نشده باشد.
تعداد سازمان های مردم نهاد در سطح جهان حدود 10 میلیون پیش بینی می شود.
در هند حدود سه میلیون سمن فعالیت می کنند و تعداد سمن های فعال در ایالات متحده و چین نیز به ترتیب 1.4 میلیون و 440 هزار سمن گزارش شده است.
تعداد افرادی که در سطح جهان به سازمان های مردم نهاد کمک مالی می کنند، از 1.2 میلیارد نفر در سال 2011 به 1.4 میلیارد نفر در سال 2014 رسیده است، پیش بینی می شود که این میزان در سال 2030 به 2.5 میلیارد نفر برسد.
بیش از 20 هزار سمن در ایران در بخش های مختلف از جمله فرهنگی و گردشگری، مذهبی، اجتماعی، زنان و کودکان، دانشگاهی و غیره فعالیت می کنند.
استان اصفهان دارای بیش از یکصد سازمان مردم نهاد جوانان است که بیش از یکهزار نفر عضو آنها هستند.
6027/7134
انتهای پیام

نظر شما