شناسهٔ خبر: 29990687 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فضای مجازی رغبت مطالعه کتاب را در جامعه کاهش داده است

کرج -ایرنا- مدیر کل آموزش و پرورش البرز گفت: نگرش ها به سوی فضای مجازی رغبت به مطالعه کتاب درجامعه کاهش داده و وضعیت مطالعه نگران کننده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، سالار قاسمی روز شنبه در نشست انعقاد تفاهم نامه کتابخوانی بین آموزش و پرورش و اداره کل کتابخانه های عمومی استان البرز که در مدرسه دخترانه شهید غروی آموزش و پرورش ناحیه یک کرج برگزار شد، افزود:باید فرهنگ مطالعه در مدارس این استان ترویج شود تا دانش آموزان با کتاب که سرشار از آگاهی بخشی است انس بگیرند.
وی خاطرنشان کرد: مهمترین راه ایجاد علاقه در بین دانش آموزان برای خواندن کتاب محتوای آن است که معلمان مطالعه گر و پژوهشگر می توانند در خلق آثار و محتوا در افزایش سرانه مطالعه در جامعه نقش موثری داشته باشد.
قاسمی با اشاره به اینکه ترویج کتابخوانی باید از دوره ابتدایی شروع کرد، یادآورشد: کم شدن تکالیف دانش آموزان با هدف مهارت آموزی و مطالعه برنامه ریزی شده است.
وی اظهارداشت: دانش آموزان را باید به سمت تحقیق و پژوهش سوق داد تا ایده پروری در آنان شکوفا شود .
وی تصریح کرد: این تفاهم نامه فصل جدیدی را در عرصه گسترش سرانه مطالعه در البرز آغاز می کند تا در کانون مدرسه و خانه دانش آموزان با کتاب انس بگیرند و درس بیاموزند.
مدیر کل کتابخانه های عمومی استان البرز نیز در این نشست اظهارداشت: آموزش و پرورش مهمترین نهاد برای ترویج فرهنگ در جامعه است لذا دانش آموزان در گسترش فرهنگ مطالعه در بین اعضای خانواده و اطرافیان نقش بسزایی دارند.
احمد علی هراتی با بیان اینکه استان البرز با جمعیتی حدود سه میلیون نفربه کتابخانه مرکزی نیاز دارد، خاطرنشان کرد: احداث این کتابخانه نیاز به توجه و حمایت نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی دارد.
وی با اشاره به اینکه البرز جزء 10 استان برتر درزمینهٔ مطالعه است، یادآورشد: ارتقاء سرانه مطالعه کتاب در این استان با همکاری ویژه آموزش و پرورش امکان پذیر است که ما نیز تلاش می کنیم در برگزاری جشنواره رضوی و فاطمی مسابقات کتابخوانی با اهدا جوایز نفیس در مدارس برگزار کنیم.
هراتی ادامه داد: در تلاش هستیم تا کتاب های مورد نیاز دانش آموزان در گروه های سنی مختلف را نیز تامین کنیم تا حلقه اتصال بین دانش آموزان با کتاب شکل بگیرد و تقویت شود.
وی بیان داشت: آمادگی لازم برای برگزاری نشست های تخصصی کتاب در مدارس با حضور کارشناسان مجرب و فعال در حوزه کتاب را نیز داریم.
هراتی گفت: البرز 45 باب کتابخانه نهادی، 22 باب کتابخانه مشارکتی و یک باب کتابخانه مستقل دارد.
وی به وجود بیش از یک میلیون نسخه کتاب در کتابخانه های البرز اشاره کرد و افزود: حدود 91 هزار نفر از جمعیت استان عضو کتابخانه های عمومی هستند.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرز هم به کسب رتبه های برتر دانش آموزان البرزی در جشنواره کتاب و کتابخوانی پرداخت و عنوان کرد: هر سال حدود 40 هزار دانش آموز از نواحی و مناطق هشتگانه آموزش و پرورش این استان در مسابقه کتابخوانی شرکت می کنند.
مسعود مهرانی نیا خاطرنشان کرد: دانش آموزان البرز در سال تحصیلی گذشته در مسابقه کتابخوانی دانایی و توانایی موفق به کسب 12 رتبه برتر کشوری شدند.
وی خاطرنشان کرد: در سال های اخیر برای ترویج فرهنگ مطالعه در بین دانش آموزان طرح های مختلفی چون راه اندازی کتابخانه های سیار کتاب، نذرکتاب، کتابت را امانت بگذار، کتاب دوست مهربان من در کنار نشست های تخصصی کتاب به ویژه در اشتهارد ، نواحی 4 گانه کرج و ساوجبلاغ به اجرا در آمده است.
وی توزیع کتاب های مورد نیاز دانش آموزان بر حسب گروه سنی ، اهدا رایگان کتاب به کتابخانه های مدارس و دعوت از خیرین برای توسعه خدمات در حوزه کتاب را از جمله دیگر اقدامات انجام شده درمدارس البرز برشمرد.
مهرانی نیا بیان داشت: به مناسبت های مختلف به ویژه هفته کتاب دفاع مقدس، قرآن ، عترت و نماز و دهه مبارکه فجردر همه مدارس البرز نمایشگاه های کتاب دانش آموزی دایر می شود.
معاون پرورشی آموزش و پرورش ناحیه یک کرج نیز گفت: درکتابخانه های مدارس این ناحیه 123 هزار جلد کتاب وجود دارد که همه آنها برای دانش آموزان قابل استفاده نیست.
فرزاد شعبانی تصریح کرد: کتابخانه های مدارس آموزش و پرورش ناحیه یک کرج نیاز به تجهیز کتاب های مورد علاقه دانش آموزان طبق گروه سنی شان دارد.
شعبانی یادآورشد: اختصاص منابع تازه کتاب در مدارس موجب می شود تا دانش آموزان امکان درسی به کتاب های مورد نیازشان را داشته باشند.
وی تاکید کرد: فرهنگ مطالعه به کتاب را باید از خانه شروع کرد تا در مدارس در کنار فعالیت های فرهنگی، تشویقی مورد تقویت قرار گیرد .
استان البرز 450 هزار دانش آموز در یک هزار و 933 کد مدرسه دارد.
2819/ 6155

نظر شما