شناسهٔ خبر: 29990607 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

2 اثر از ارومیه در انتظار ثبت در ردیف آثار معنوی کشور است

جلیل جباری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سه پرونده دیگر در زمینه میراث معنوی آذربایجان غربی نیز در راستای صیانت از آنها برای ثبت ملی به زودی

صاحب‌خبر - جلیل جباری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سه پرونده دیگر در زمینه میراث معنوی آذربایجان غربی نیز در راستای صیانت از آنها برای ثبت ملی به زودی آماده می شود.
وی ادامه داد: در جدیدترین اقدامات برای مستندنگاری و ثبت میراث معنوی استان، کار مستندنگاری سه پرونده با عنوان های بازی سنتی بِش داش، آوای بیت خوانی و دوچرخه سواری در شهر میاندوآب در دست اقدام است.
وی اضافه کرد: به زودی با اتمام مطالعات و جمع آوری داده ها، این پرونده ها نیز جهت بررسی و تثبت در فهرست آثار معنوی به سازمان متبوع ارسال خواهد شد.
جباری بیان کرد: هدف از این اقدام حفظ و جمع آوری فنون، دانش، آیین ها، رفتارها و جلب توجه عمومی در جهت حفظ و صیانت از آثار فرهنگی و میراث معنوی است.
وی با اشاره به معیارهای انتخاب طرح های مورد تحقیق و مطالعاتی برای ثبت در فهرست میراث معنوی هم اظهار داشت: معیارهایی از قبیل شاخص بودن، اهمیت و تاثیرگذاری آن در فرهنگ بومی، در معرض خطر بودن و سایر مولفه ها در این اقدام در نظر گرفته می شود.
به گزارش ایرنا نقل ارومیه یکی از مهمترین سوغاتی های این شهر برای گردشگران است؛ نقلی که با طعم ها و عطرهای مختلف گیاهی از جمله بیدمشک و بادرنجبویه و گل سرخ تهیه و به صورت مستقیم به بازار عرضه می شود.
«عاشیقی» نیز اصیل‌ترین موسیقی آذربایجان است که در مناطق مختلف به صورت های متفاوت اجرا می‌شود؛ این موسیقی تاریخچه ای به قدمت هفت قرن دارد و از ابزار آلات این موسیقی به ساز و بالابان و قاوال می توان اشاره کرد.
این ساز، کاسه‌ای حجیم و نیمه گلابی از چوب درخت توت و دسته‌ای از چوب درخت گردو یا زردآلو است که روی آن سیم و پرده‌ها را برای نواختن آهنگ‌های گوناگون نصب می کنند.
ساز عاشیقی با مضراب نواخته می‌شود و روی بسیاری از سازهای عاشیقی تزییناتی از جنس صدف، استخوان یا پلاستیک‌های رنگی دیده می‌شود.
تا کنون 28 اثر استان در فهرست میراث ناملموس ملی به ثبت رسیده است؛ آخرین آثار ناملموس ثبت شده در استان سه اثر معنوی شامل مهارت های ساخت تنور سنتی،‌ ریزه کاری چوب و تهیه گچ نیم کوب است که سال گذشته در ردیف اثار ناملموس ملی قرار گرفت.
7125/3072
انتهای پیام

نظر شما