شناسهٔ خبر: 29990355 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

ميز خبر

صاحب‌خبر -

 تلاش پالايشگران ژاپني براي ادامه واردات نفت از ايران

اتحاديه نفت ژاپن اعلام کرد که پالايشگران نفت اين کشور در حال فراهم کردن مقدمات ادامه واردات نفت خام از ايران در سال آينده ميلادي هستند.

به گزارش شانا به نقل ازخبرگزاري رويترز، تاکاشي توکيوکا، رئيس اتحاديه نفت ژاپن، اعلام کرد که پالايشگران اين کشور در ماه ژانويه سال 2019 ميلادي به واردات نفت خام از ايران ادامه مي‌دهند.

وي در پاسخ به پرسشي درباره احتمال واردات نفت از ايران با وجود موانع بيمه‌اي، گفت: با وجود رويارويي با موانع گوناگون، باور داريم با توجه به معافيت از تحريم‌هاي آمريکا، به سوي واردات نفت (ايران) حرکت مي‌کنيم.

رئيس اتحاديه نفت ژاپن افزود: هدف ما اين است که در دوره ژانويه تا مارس تا حد ممکن نفت وارد کنيم تا اميد خود براي (دوره) آينده را حفظ کنيم.

ژاپن از جمله هشت کشوري است که از تحريم‌هاي نفتي آمريکا ضد ايران معاف شد.

دبير ستاد مبارزه با قاچاق سوخت:

کارگروه ويژه قاچاق فرآورده‌هاي نفتي تا پايان سال تشکيل مي‌شود

دبير ستاد مبارزه با قاچاق سوخت از تشکيل کارگروه ويژه‌اي براي تعيين تکليف پرونده‌هاي مرتبط با قاچاق فرآورده‌هاي نفتي تا پايان سال خبر داد و گفت: احياي کارت‌هاي سوخت در کاهش قاچاق تاثيري بسزا دارد.

به گزارش شانا ، علي مويدي خرم‌آبادي، در پايان نشست ويژه بررسي وضع قاچاق سوخت با حضور عبدالرضا رحماني فضلي، وزير کشور، گفت: وزارت نفت و سازمان ملي استاندارد موظف بودند تکليف فرآورده‌هاي نفتي را که به قاچاق سوخت منجر مي‌شود تعيين کنند و بررسي بعضي از آنها نيز در دستور کار قرار گيرد و مقرر شد با همکاري اين 2 نهاد، تا پايان سال کارگروه ويژه‌اي با نظارت اين ستاد تشکيل و اين پرونده‌ها تعيين تکليف شود.

وي همچنين درباره قاچاق سوخت در خودروهاي ترانزيتي خارجي عنوان کرد: قرار شد وزارت نفت در مبادي ورودي تجهيزات، امکانات و زيرساخت‌هاي لازم را فراهم کند تا از خروج غيرقانوني سوخت توسط خودروهاي تزانزيتي جلوگيري شود.

دبير ستاد مبارزه با قاچاق سوخت افزود: در اين نشست تاکيد شد همه ناوگان حمل‌ونقل سوخت بايد به طرح پيمايش تجهيز شوند و به وظايف خود عمل کنند، دستگاه‌هاي متولي بايد با جديت اين موضوع را پيگيري کنند و حوزه‌هاي نظارتي براي تکميل اين طرح نظارت کافي داشته باشند.

مويدي خرم‌آبادي عنوان کرد: مقرر شده است از اين پس نيروي انتظامي هر خودروي جديدي را که پلاک‌گذاري مي‌کند کارت سوخت به همراه داشته باشد، درباره خودروهاي اسقاطي مراتب از طريق نيروي انتظامي به مبادي مربوط اعلام مي‌شود که کارت‌هاي سوخت آنها مورد سوءاستفاده ديگران قرار نگيرد.

وي گفت: با اقدام‌هاي به عمل آمده و فروش سوخت در جدار مرز به صورت تعادلي و موانع پيشگيرانه وزارت نفت، اين رقم به مقدار 3 ميليون ليتر در روز رو به کاهش است.

دبير ستاد مبارزه با قاچاق سوخت، رقم تعادلي فروش سوخت براي مرزهاي شمال شرق، شمال غرب، جنوب شرق و جنوب غرب را متفاوت عنوان کرد و افزود: سوخت و به‌طور عمده گازوئيل به قيمت مناسبي که با آن سوي مرز تفاوت محسوسي داشته باشد فروخته و درآمد اين فروش براي مرزنشينان به کار گرفته مي‌شود.

خروج چيني‌ها از پارس جنوبي

با خروج آمريکا از برجام باز هم سياست بر نفت سايه انداخت و بعد از آنکه آمريکا تحريم هاي نفتي را عليه ايران اعمال کرد، بسياري از تعاملات بين‌المللي نفتي ايران تحت الشعاع قرار گرفت. تاکنون تعدادي از شرکت‌هاي نفتي جهان با نفت ايران خداحافظي کرده‌اند اما بايد به اين نکته توجه داشته باشند بازگشت به اين بازار برايشان به راحتي قبل مقدور نيست.

به گزارش ايسنا، صنعت نفت ايران همواره به دلايل مختلف از جمله ارزان بودن قيمت توليد نفت در ايران و موقعيت جغرافيايي اين کشور براي سرمايه‌گذاران خارجي جذابيت داشته است. به طوريکه بعد از امضاي برجام شاهد حضور غول‌هاي نفتي جهان در ايران و پاي ميز مذاکره براي توسعه ميادين ايران بوده‌ايم.

مذاکراتي که موافقان و مخالفان بسياري داشت و در نهايت يکي از آن‌ها به سرانجام رسيد. اين قرارداد طرح توسعه فاز 11پارس جنوبي و طرف قرارداد کنسرسيومي متشکل از شرکت فرانسوي توتال با سهم 50.1، شرکت چيني CNPC با سهم 30 درصد و شرکت ايران پتروپارس با سهم 19.9 درصد بود.

توتال که کار خود را در فاز 11 آغاز کرده و 90 ميليون دلار سرمايه‌گذاري کرده بود با فشار آمريکا از قرارداد خارج شد، اما طبق مفاد قرارداد اجازه نداشت سرمايه خود را بازپس بگيرد.

طبق قرارداد شرکت CNPC بايد جايگزين توتال شود. در اين راستا چندي پيش اميرحسين زماني نيا، معاون امور بين الملل وزير نفت به ايسنا گفت اين شرکت هنوز کار خود را در پارس جنوبي آغاز نکرده است.

همچنين بيژن زنگنه، وزير نفت در گفت و گوي ويژه خبري اعلام کرد: بعد از آنکه توتال از اين قرارداد خارج شد قرار بود شرکت ملي نفت چين (CNPC) طبق قرارداد فاز 11 را توسعه بدهد که اگر اين کار را نکند تخلف کرده است. با اين حال ما به اين فکر کرده‌ايم که چه بايد بکنيم.در اين راستا رويترز به نقل از سه مدير نفتي دولتي چين خبر داد شرکت ملي نفت چين (CNPC) سرمايه‌گذاري در پروژه گاز طبيعي پارس جنوبي ايران را در واکنش به فشار آمريکا و به حداقل رساندن تنشها در مذاکرات تجاري ميان پکن و واشنگتن، معلق کرده است.

يکي از اين مديران چيني به رويترز گفت: توقف سرمايه‌گذاري پس از چهار دوره گفت‌وگو در پکن روي داده که آخرين دور آن در اکتبر برگزار شد و طي آن مقامات آمريکايي از CNPC خواسته بودند تزريق فاينانس جديد در ايران را متوقف کند.بر اساس گزارش رويترز، معلوم نيست آيا دستور توقف سرمايه‌گذاري مستقيما از سوي دولت چين داده شده است، اما منابع آگاه اظهار کردند که در شرايط مذاکرات تجاري ميان چين و آمريکا، از نظر سياسي بسيار حساس است. منابع آگاه به دليل محرمانه بودن موضوع، مايل نبودند نامشان فاش شود.نخستين منبع آگاه اظهار کرد: ايران 120 روز زمان دارد تا نقش CNPC در پارس جنوبي را بازبيني کند و تصميم بگيرد که اين شرکت چيني را به عنوان يک سرمايه‌گذار خاموش نگه دارد يا قرارداد را لغو کند.سوالي که مطرح مي‌شود اين است که آيا راه براي بازگشت شرکت‌هاي خارجي براي حضور در صنعت نفت ايران هموار خواهد بود؟ شرکت‌هايي که پيش از تحريم‌ها مصرانه پاي ميز مذاکره مينشستند و اکنون تحت فشار آمريکا زير قرارداد خود مي‌زنند.

برچسب‌ها:

نظر شما