شناسهٔ خبر: 29990194 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: زومیت | لینک خبر

صندوق کارآفرینی امید ۷۸۰ میلیارد تومان وام اشتغال روستایی داد

بنفشه نیک‌بخت / تسنیم

صاحب‌خبر -

علی‌اصغر نورالله‌زاده، مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید اعلام کرد بیش از ۳۹هزار طرح از ابتدای سال ۱۳۹۷ تاکنون بررسی شده و از این بین، بیش از ۲۰هزار طرح روستایی با اعتبار ۱۱هزار و ۵۳۱میلیارد ریال به‌تصویب رسیده است. وی درباره‌ی جزئیات این طرح گفت:

با تصویب قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری، صندوق کارآفرینی امید به‌عنوان صندوقی اجتماعی‌اقتصادی و تنها نهاد تخصصی اشتغال دو سو توان در بخش تأمین مالی و توانمندسازی متقاضیان راه‌اندازی کسب‌وکارهای خُرد و کوچک، به‌عنوان یکی از مؤسسات عامل مجری این طرح انتخاب شد تا با استفاده از تجارب موفق و استراتژی‏‌های اثربخش خود در حمایت از اقتصاد و معیشت روستاییان همکاری کند. این امر ازجمله عوامل جلوگیری از پدیده‏‌های حاشیه‌نشینی و مهاجرت روستاییان به شهرها است.

به‌گفته‌ی وی، در مرحله‌ی اول و دوم مبلغ ۵هزارمیلیارد ریال از محل سپرده‌گذاری صندوق توسعه‌ی ملی و ۵هزارمیلیارد ریال نیز از منابع داخلی صندوق کارآفرینی امید و درمجموع، ۱۰هزارمیلیارد ریال به این طرح اختصاص یافته است. از طرح‌های موفق این صندوق حمایت از راه‌اندازی صندوق‌‏های خُرد محلی، اجرای طرح روستای بدون بیکار، اجرای طرح هر روستا یک محصول، حمایت از تکمیل زنجیره‌ی ارزش محصولات بخش کشاورزی، حمایت از طرح های بوم‌گردی، صنایع دستی، فرش دستباف و... است. نورالله‌زاده توضیح داد:

صندوق کارآفرینی امید از ابتدای سال ۱۳۹۷ تاکنون در کشور حدود ۳۹هزار طرح را بررسی کرده که از این تعداد ۲۰هزار و ۳۲۰ مورد در حوزه‌ی روستایی با اعتبار ۱۱هزار و ۵۳۱میلیارد ریال به‌تصویب رسیده که این رقم معادل ۱۱۵درصد اعتبار تعیین‌شده در طرح اشتغال روستاییان است.

صندوق کارآفرینی امید

به‌گفته‌ی وی، ۸هزار و ۹۸۰ طرح از تسهیلات پرداختی در بخش کشاورزی و منابع طبیعی، ۵هزار و ۶۷۷ طرح در بخش صنایع دستی و فعالیت‌های فرش دستباف، ۱۲۰۵ طرح در بخش صنایع و معادن کوچک، ۱۲۱۳ طرح در بخش فعالیت‌های خدماتی و فناوری اطلاعات و ۴۳۵ طرح در بخش گردشگری و بوم‌گردی پرداخت شده است. وی همچنین افزود:

براساس قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری، مؤسسات عامل ملزم به پرداخت تسهیلات با تلفیق منابع داخلی و منابع از محل این قانون هستند. ازآنجایی‌که صندوق کارآفرینی امید فاقد سیستم خزانه‌داری مشابه سایر بانک‌ها است و دسترسی مستقیم به شبکه‌های تعاملی بانک مرکزی ندارد، با مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ازطریق BIN2 بانک توسعه‌ی تعاون به شبکه‌ی شتاب متصل است. این بانک نقش خزانه‌داری صندوق را در توزیع پول نقد به شعب نقدی صندوق و نیز تسویه‌ی تراکنش‌های مالی با شبکه‌ی شتاب را ازطریق حساب سپرده‌ی متصل به سوئیچ صندوق برعهده دارد.

برچسب‌ها:

نظر شما