شناسهٔ خبر: 29989591 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

نخستین عکس سلفی خارج از کره زمین ثبت شد+ تصاویر

مریخ نورد اینسایت ناسا که به تازگی ماموریت خود در سیاره مریخ برای حفاری سیاره را شروع کرده است از خود عکس سلفی گرفته است.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار  حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، مریخ نورد اینسایت ناسا که به تازگی ماموریت خود در سطح سیاره مریخ برای حفاری سیاره را شروع کرده است از خود عکس سلفی گرفته است، این مریخ نورد دارای بازوی رباتیک است که به آن اجازه می‌دهد تا عمق حدود یک متر و ۸۰ سانتی متری از سطح سیاره مریخ به حفاری بپردازد، تجهیزات فوق پیشرفته از جمله دوربین‌های فیلم و عکس برداری به مریخ نورد اینسایت اجازه ثبت تصاویر با کیفیت بالا و ارسال آن‌ها به زمین را می‌دهد.
 

بازوی قابل انعطاف مریخ نورد اینسایت به آن اجازه عکس برداری از زاویه‌های مختلف و حتی خود بدنه مریخ نورد را می‌دهد که سبب شد مریخ نورد از خود عکس سلفی در سطح سیاره مریخ بگیرد.
 

مریخ نورد اینسایت در فاصله چند روز پس از فرود برسطح سیاره سرخ پوشش محافظ برروی لنز‌های خود را خارج کرد که به آن اجازه می‌دهد به ثبت تصاویری فوق العاده با کیفیت و دقت بالا بپردازد.
 

افزون بر تجهیزات حفاری و انواع حسگر‌های اندازه گیری حرکت امواج، دما و ارتعاشات محیطی بر سطح مریخ نورد اینسایت دو تراشه بسیار کوچک نصب شده است که حاوی نام حدود دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از علاقه‌مندان به فضاست که نام‌های خود را در سایت ناسا ثبت کرده اند.

عکس سلفی مریخ نورد اینسایت در تاریخ ۷ دسامبر ثبت و به زمین ارسال شده است که در آن پنل‌های خورشیدی بیرون کاوشگر فضایی مشاهده می‌شود.
 

پس از دو الی سه ماه آینده دوربین دیگر مریخ نورد که زیر عرشه بدنه اصلی آن قرار دارد و می‌تواند جزئیات حفاری را به مرکز کنترل نشان دهد، آماده به کارگیری خواهد شد.
 

مریخ نورد اینسایت هشتمین فرود موفق کاوشگر‌های فضایی ناسا برسطح سیاره مریخ است، کارشناسان ناسا اعلام کرده اند با توجه به امکان بروز خطا یا اتفاق‌های پیش بینی نشده که ممکن است روند کار تحقیقاتی مریخ نورد را دچار اختلال کند، مانتیتور‌ها و سیستم‌های کنترلی آن را در وضعیت حساس قرار داده اند.

هدف اصلی از ارسال این مریخ نورد بررسی سطوح زیر زمینی سیاره مریخ، جنس مواد آلی و ترکیبات زیر پوسته آن است، کارشناسان درنظر دارند درآینده با استفاده از اطلاعات دریافتی از مریخ نورد به تنظیم نقشه سه بعدی دقیق از سیاره مریخ بپردازند.
 

محل فرود مریخ نورد اینسایت در منطقه‌ای به نام Elysium Planitia برسطح سیاره مریخ است، آخرین بار در سال ۲۰۱۲ محققان ناسا مریخ نورد کنجکاوی را به سیاره مریخ پرتاب کرده اند.
 

اکنون مریخ نورد اینسایت با استفاده از حسگر زلزله سنج خود شروع به جمع آوری داده کرده است.
 
منبع:Dailymail

انتهای پیام/

نظر شما