شناسهٔ خبر: 29989272 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

شناسایی حداقل ۱۷ ملک از اموال وحید مظلومین

دادستان عمومی و انقلاب تهران از شناسایی حداقل ۱۷ ملک و تعدادی ماشین گران قیمت از اموال مظلومین خبر داد.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
عباس جعفری دولت آبادی در جمع خبرنگاران با تشریح آخرین وضعیت شناسایی اموال وحید مظلومین افزود: پلیس گزارش مبسوطی از شناسایی اموال مظلومین ارائه کرد که براساس این گزارش حداقل 17 ملک و تعدادی ماشین گران قیمت از او شناسایی شد و یک بی ام و 2018 نیز در یکی از ساختمان های برج های مسکونی مخفی کرده بودند که شناسایی شد و همچنین املاکی در کیش از او شناسایی شده بود.
 
وی گفت: گزارش امروز پلیس امیدوار کننده بود و امیدواریم هفته آینده پلیس گزارش تکمیلی ارائه کند.
 
دادستان تهران افزود: از آنجا که دادگاه حکم به ضبط همه اموال ناشی از جرم مظلومین را داده است هفته قبل متهمی از کیش به تهران منتقل شد که پرونده در حال بررسی بیشتر است و فکر می کنیم گزارش نهایی پرونده مظلومین تا 10 روز آینده ارائه شود.
 
جعفری دولت آبادی درباره ارزهای بیت کوین نیز گفت: فعلاً ساختار موجود در ایران مناسب معامله این ارزها نیست و از مردم می خواهیم مراقبت کنند.
 
وی افزود: در این خصوص باید مسئولان رسمی کشور ساز و کارهای لازم را پیش بینی و اعلام کنند.
 
 وجهه انتقادی و تخریبی برخی رسانه ها در مبارزه ما با فساد قابل توجه است

­دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت: انتظار داشتیم رسانه ها ما را در مبارزه اخیرمان با مفاسد اقتصادی کمک کنند اما وجهه انتقادی، گلایه ای و حتی تخریبی برخی از رسانه ها قابل توجه بود.

 عباس جعفری دولت آبادی افزود: با تشکیل شعب ویژه از تیرماه امسال تلاش شد مبارزه با فساد شکل جدیدی به خود بگیرد و ما در این بین انتظار داشتیم رسانه ها کمک کنند.

وی گفت: برای نمونه وقتی متهمان فروش موبایل و ارز در دادگاه های ویژه محاکمه می شدند یکی از خبرگزاری ها گفت بچه ها را محاکمه می کنند در حالی که اینها متهمانی بودند که در چنگال عدالت گرفتار شدند و شاید عقبه هایی داشتند و پشت سر آنها افرادی قوی بودند اما این متهمان براساس گزارش پلیس، وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه و دستگاه های دولتی تحویل ما شده بودند.

دادستان تهران افزود: تنزل دادن محاکمه مفسدان به محاکمه بچه ها کار خوبی نبود و ما همان موقع از آن خبرگزاری گلایه کردیم اما نه عذرخواهی کرد و نه توضیح داد.

جعفری دولت آبادی گفت: این متهمان ارزها را گرفته و فروخته بودند و موبایل ها را دو تا سه برابر قیمت به فروش می رساندند و وقتی دادستانی ورود می کند برخی دوستان رسانه می گویند، مشتی بچه محاکمه شدند.

وی افزود: وقتی حکم اعدام مظلومین اجرا نمی شد برخی رسانه ها می گفتند چرا قوه قضائیه کاری نمی کند و همین که اعدام شد شروع به تخریب کردند و گفتند اتهامش و مال و اموالش چه بوده است؟

دادستان تهران گفت: چرا رسانه های داخلی به جای اینکه دل قضات را گرم کنند و تشکر خشک و خالی از قوه قضائیه داشته باشند این برخوردها را می کنند و در شرایطی که مردم کف خیابان از اقدامات قوه قضائیه تشکر کردند رسانه های حزب اللهی و غیر حزب اللهی و اصولگرا و غیر اصولگرا فقط منعکس کننده انتقادات از قوه قضائیه بودند.

جعفری دولت آبادی افزود: برخی خبرگزاری ها در خصوص پرونده مظلومین برخی وکلا را به کار گرفتند در حالی که پرونده مظلومین تیرماه ارجاع شد و مهرماه با تلاش شبانه روزی قضات به نتیجه رسید و ما در خصوص این پرونده هیجانی برخورد نکردیم و آقای مظلومین سابقه قبلی داشت و قبلاً محاکمه شده بود اما چون آن زمان فضای کنونی مبارزه با فساد نبود در دادگاه ها نتوانسته بودیم آن طور که باید پیش برویم.

وی گفت: اما در چند ماه اخیر بعد از اجازه ای که رهبری گرفتیم و مواضعی که رئیس قوه قضائیه اعلام کرد برای مبارزه با مفسدان اقتصادی به میدان آمدیم و انتظارمان از رسانه ها، حمایت از مبارزه با فساد بود.

دادستان تهران افزود: البته این به این معنا نیست که رسانه ها کاری نکردند چرا که در آن ایام سر ما شلوغ بود و شاید کاملاً متوجه نبودیم.

جعفری دولت آبادی گفت: برخی رسانه ها حتی در اجرای حکم اعدام تردید کردند و گفتند اجرا نشده است در حالی که ما دو نفر از معاونان خود را به زندان فرستادیم و صدا و سیما هم فیلمبرداری کرد و بدون تردید وقتی در اجرای این حکم مهم برخی رسانه ها تردید ایجاد می کنند این نشان می دهد که مبارزه جدی نبوده است.

وی افزود: مطرح کردن گلایه هیچ اشکالی ندارد اما انتظار ما از رسانه ها و خبرگزاری ها این است که اخباری که منتشر می کنند به نحوی نباشد که اساس مبارزه با فساد را سست کند چرا که مبارزه با فساد مطالبه جمعی است و ما براساس گزارش ضابطان و پلیس عمل می کنیم و هر چه گزارش ها دقیق تر باشد کار هم بهتر می شود.

دادستان تهران گفت: خروجی گزارش ها در خبرگزاری ها نباید اینگونه باشد که جمهوری اسلامی که خود مدعی فساد است دارای فساد سیستماتیک و سازمان یافته است و این امری است که امریکایی ها می خواهند به طوری که آنها می خواهند وانمود کنند مسئولان جمهوری اسلامی فاسد هستند.

جعفری دولت آبادی افزود: اینکه بیاییم طوری وانمود کنیم که همه ارکان جمهوری اسلامی متهم به فساد هستند حتماً خبط بزرگی است.

وی گفت: مسئولان و رسانه ها حق ندارند مردم را از آینده نا امید کنند و مردمی که 40 سال سختی ها را تحمل کردند نباید نا امید شوند و اگر این مردم نبودند انقلاب ادامه پیدا نمی کرد و با وجود همه مشکلات نباید رسانه ها کاری کنند دل مردم خالی شود.

دادستان تهران افزود: برخی مشکلات کشور به تصمیمات نادرست در سه قوه برمی گردد و رسانه ها نباید در این خصوص به گونه ای انعکاس دهند که نظام اسلامی ناکارآمد است و اگرچه برخی از وقوع فساد به تصمیمات به ویژه در دستگاه های اجرایی مربوط می شود اما الزاماً این تصمیمات به معنای ناکارآمدی نظام نیست.

جعفری دولت آبادی گفت: خبرگزاری ها در انتشار مطالب آزادند اما به شرط این که مطالب واقعی منتشر شود و ظرف چند ماه گذشته اخباری بی مبنا منتشر شد و می گفتند ما دلیلی نداریم.

وی افزود: آقایی اخیراً گفته بود که در انتخابات سال 88 ، هشت میلیون رأی تقلب شد و ما وقتی او را احضار کردیم و پرسیدیم که چه مدرکی دارد گفت زید و امر به من گفته اند و وی تحت تعقیب قرار گرفته است.

دادستان تهران گفت: امروز در فضای اخبار کشور هر که هر چه دلش می خواهد می گوید و توقع دارد تحت تعقیب قرار نگیرد و تا با آنها برخورد می کنیم از آزادی مطبوعات سخن می گویند در صورتی که بازنشر مطالب دروغ و انتشار آن جرم است و نظام اسلامی ما هم قانون اساسی و هم قانون مطبوعات دارد.

جعفری دولت آبادی افزود: اخباری منتشر می شود که اساس آن صحت ندارد و یا گوینده آن هیچ دلیلی ارائه نمی کند و برای تشدید اختلافات میان مقامات منتشر می شود.
وی گفت: من از مسئولان رسانه ها می خواهم خویشتن داری کنند و نگویند پس چه چیزی منتشر کنیم؟

دادستان تهران افزود: سیاست جدید ما این است هر مسئول حرفی بزند که مبنا نداشته باشد ما او را خواهیم خواست و دلیل اظهاراتش را می پرسیم چرا که مردم دچار تردید می شوند و اگر قرار باشد در همه حوزه ها تردید ایجاد شود این همان خواست دشمن است و مردم را نباید به مسئولان و آینده نا امید کرد.

جعفری دولت آبادی گفت: میان انتقاد، توهین و روشنگری مرزهای ظریفی وجود دارد و رسانه ها در روشنگری و انتقاد، آزادند و اما در توهین و تخریب، قانون مانع می شود.
 
توقیف بیش از 200 هزار جلد کتاب کپی شده
 
­دادستان عمومی و انقلاب تهران با بیان اینکه بیش از 200 هزار جلد کتاب پرفروش که کپی شده ، توقیف شده است، گفت: عده ای به مقررات بخش کتاب و چاپ هیچ توجهی ندارند.
 
عباس جعفری دولت آبادی در ادامه سخنانش در نشست مدیران مسئول خبرگزاری ها و رسانه ها افزود: یکی از مشکلات فرهنگی کشور در خصوص مسئله چاپ و انتشار کتاب است و براساس گزارش سرپرست دادسرای فرهنگ و رسانه، شاهد کپی کردن کتاب های پرفروش و چاپ وسیع کتاب های ممنوعه هستیم که بیشتر این کتاب ها در اطراف میدان انقلاب به فروش می رسد و نویسندگان هم از کپی کتاب هایشان شکایت های فراوان می کنند.
 
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: اخیرا خانمی در فضای مجازی اقدام به تبلیغ یک آمپول کرده بود در حالی که کسی حق ندارد در کاری که به او مربوط نیست دخالت کند و وی بر همین اساس احضار شد و براساس آنچه به من اعلام کردند وی اعلام پشیمانی کرده است و باید ببینیم این خانم در توئیت بعدی چه می گوید.
 
جعفری دولت آبادی با اشاره به اینکه رسانه ها علاوه بر اقدامات سلبی قوه قضاییه باید اقدامات ایجابی این قوه را در مبارزه با فساد منتشر کنند، گفت: در موضوع رفع توقیف اموال خودروسازان کار مهمی انجام شد و ما هزاران قطعه خودرو را دستور دادیم رفع توقیف شود و باید رسانه ها ورود کنند چرا که خودروسازان حق ندارند بهانه بیاورند و مشکلاتشان را سر قطعه سازان بیندازند.
 
دادستان عمومی افزود: قوه قضاییه در کنار کارهای سلبی، اقدامات ایجابی خوبی انجام داده است اما رسانه ها انعکاس نمی دهند و در موضوع قطعات خودرو، متهمان و برخی دیگر ، رسیدگی قضایی را گروگان گرفته بودند و دوست نداشتند قطعات آزاد شود و برخی خودروسازان می خواهند مشکلات را به جاهای دیگر مرتبط کنند در حالی که خودروسازانی که پیش فروش کرده اند باید پاسخگو باشند.
 
جعفری دولت آبادی گفت: حتما باید رسانه ها در این بخش روشنگری کنند چرا که اقدامات ایجابی ما کار تبلیغاتی نیست و ما مثلا در بحث نیشکر هفت تپه تاکید فراوان داشتیم کارخانه راه اندازی شود و بعد گفتیم به اتهامات متهمان می رسیم در حالی که متهم این پرونده دو ماه پنهان بود.
 
وی گفت: مردم بدانند که دستگاه قضایی دوست ندارد مراکز اشتغال و تولید تعطیل شود اما مبارزه با فساد تعطیل بردار نیست.
 
 
ارائه فهرست 22 نفره رئیس فدراسیون فوتبال به دادستانی
 
­دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت​: هفته گذشته رئیس فدراسیون فوتبال  فهرست 22 نفره ای را به دادستانی  اعلام کرد.
 
 جعفری دولت آبادی افزود​: هفته گذشته رئیس فدراسیون نامه‌ای را به دادسرای فرهنگ و رسانه فرستاد و اسامی 22 نفر را اعلام و بیان کرده است که این افراد در این بخش فعالیت می‌کنند که موضوع به شعبه بازپرسی ارجاع شد و منتظریم تحقیقات صورت گیرد و در مراحل اولیه کار است.
 
وی گفت​: بحث احضار نبوده و نامه هفته گذشته ارسال شده است.
 
جعفری دولت آبادی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا برخی متهمان باسابقه و اشرار ، سابقه بیش از سی بار دستگیری را دارند و همچنان آزاد هستند؟ گفت​: در قانون آیین دادرسی کیفری به سوابق محکومیت اشاره شده است و اخیرا تاکید کردیم سارقان به عنف و استفاده کنندگان از چاقو و اسلحه و کسانی که دست و پای افراد را می بندند و درباره اشرار و عربده کشان و تخریب کنندگان خودروها و بر هم زنندگان نظم و امنیت، دادگاه بر اساس ادله موجود در پرونده حکم دهد و در برخی پرونده ها اقرار و ادله پرونده مهم است و تاکید کردیم اگر اقرار و ادله باشد برخورد قطعی شود.
 
دادستان تهران درباره آخرین اخبار پرونده های  اقتصادی افزود​:در پرونده پتروشیمی‌ها تا امروز 19 نفر دستگیر شدند که مربوط به پت‌ها بود که موجب گرانی مواد پلاستیکی در بازار شده بود و از میان دستگیرشدگان سه نفر از بخش دولتی و بقیه از بخش آزاد هستند و این غیر از پرونده هایی است که قبلا اعلام کردیم .
 
جعفری دولت آبادی با بیان اینکه در پرونده کاغذ شش متهم دستگیر شدند، در رابطه با اقدامات مجرمانه این افراد بیان داشت: دسته اول کسانی هستند که ارز‌هایی را که گرفته بودند در بازار آزاد فروخته‌اند و یا کاغذ‌هایی را با ارز دولتی وارد کرده بودند با فاکتور‌های صوری به قیمت آزاد فروخته بودند و در هر دو مورد کالا با قیمت واقعی به دست مصرف کننده نرسیده بود.
 
وی ادامه داد: در پرونده خودرو، پلیس فتا گزارش بسیار جامعی در رابطه با تخلفات مرتبط با سایت ثبت سفارش ارائه کرد که به موجب این گزارش 46هزار ثبت سفارش در دو دوره محدودیت و ممنوعیت رخ داده که از مجموع این 46 هزار ثبت سفارش، در مورد حدود 2 هزار اتومبیل تخلف صورت گرفته است، قبلا گزارش ما در مورد 6500 عدد بود و نسبت به گزارش قبلی وزارت اطلاعات و وزارت صمت افزایش پیدا کرده است.
 
دادستان تهران تصریح کرد: طی هفته اخیر دو نفر دیگر از متهمان در این رابطه دستگیر شدند و پرونده خودروهای وارداتی  به پایان تحقیقات نزدیک می‌شود.
 
وی بیان داشت: در این ارتباط حدود 10  تا 15 کاربری که ادمین داشته اند شناسایی و برخی از آن‌ها دستگیر شده اند.
 
دادستان تهران افزود : درباره توقیف خودروهای وارداتی بحث و قرار شد موارد ثبت سفارش و قاچاق در پرونده خودروهای وارداتی  بحث شود و مواردی که قاچاق نیست و در گمرک و مناطق ویژه نگهداری می شود، رفع توقیف شود.
 
وی در رابطه با پرونده باقری درمنی گفت: مقدمات اجرای حکم باقری درمنی در حال انجام است.
 
جعفری دولت آبادی در رابطه با آخرین وضع پرونده‌های صرافان  با اشاره به صدور 10  کیفرخواست جدید افزود: یکی از این پرونده‌ها مربوط به یکی از صرافی‌ها بود که ارزش آن حدود 1300 میلیارد تومان رد مال پرونده  بوده است.
 
دادستان تهران گفت: اخیرا بانک مرکزی حدود 240  مورد صرافی را معرفی کرده و خواسته است که به وضع آن‌ها رسیدگی شود.
 
وی بیان داشت: برخی صرافی‌ها بدون مجوز کار می‌کنند و گزارش هایی که در پرونده‌های فساد اقتصادی به ویژه در شعب ویژه داشتیم نشان می‌دهد که بخشی از فساد‌ها در صرافی‌ها شکل می‌گیرد که یا به گرانی ارز دامن می‌زنند یا مجوز ندارند.
 
جعفری دولت آبادی با قدردانی بانک مرکزی برای ورود به این موضوع ادامه داد: از پلیس و سایر دستگاه‌ها خواسته‌ایم تمام مجوز‌ها را بررسی کنند.
 
دادستان تهران با تاکید بر اینکه همه صرافی‌ها باید طبق مقررات بانک مرکزی فعالیت کنند، ادامه داد: درمواردی که بانک مرکزی اعلام کند یک صرافی مجوز ندارد یا برخلاف مقررات فعالیت می‌کنند، بررسی می کنیم و طبق برنامه ششم باید هم اسامی آن‌ها را اعلام کند و دادستانی برای تک تک صرافی‌ها که بانک مرکزی اعلام کرده پرونده تشکیل داده  است.
 
وی درباره قطعات خودرو  هم گفت​: از بازپرس پرونده ها خواستیم دستور به گمرکات بدهد به قید فوریت قطعات توقیف شده آزاد شود و خودروسازان پشت این موضوع خود را مخفی نکنند و معاون اول قوه قضاییه هم دستور جدی  در این باره داده است.
 
دادستان تهران گفت​: خودروسازان بهانه ای برای عدم تولید از بابت نبود قطعه نباید داشته باشند.
 
شایان ذکر است؛ حکم اعدام وحید مظلومین، متهم ردیف اول پرونده بزرگ اخلال در بازار ارز کشور که با خرید و فروش عمده و کلان کاغذی و معاملات فردایی بازار ارز و سکه را ملتهب نموده بود، پس از تایید در دیوان عالی کشور در سحرگاه ۲۳ آبان ماه با رعایت تشریفات قانونی اجرا شد.  

نظر شما