شناسهٔ خبر: 29989002 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جهان‌اقتصاد | لینک خبر

دستور ویژه جهانگیری درباره خودروهای دپو شده در گمرک

صاحب‌خبر -

معاون اول رییس جمهوری در نامه ای خطاب به وزیران امور اقتصادی و دارایی و صنعت، معدن و تجارت درخصوص خودروهای دپو شده در گمرک تصریح کرد، نباید برای کسانی که در چارچوب قوانین و مقررات عمل کرده اند مشکل ایجاد شود.گمرک جمهوری اسلامی روزشنبه نامه سی ام آبان ماه «اسحاق جهانگیری» به وزیران صنعت و اقتصاد درخصوص «تعیین تکلیف موضوع استمرار خسارت ناشی از دپوی خودروهای مربوط به برندهای مختلف در گمرکات کشور» را منتشر کرده که در آن تصریح شده: «نباید تحت تاثیر فضاسازی، موانع فعالان اقتصادی را برطرف نکنیم.»به گفته «مهدی دافر» دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، بیش از ۱۴ هزار و ۶۰۰ دستگاه خودروهای متوقف شده در گمرک، هیچ مشکلی ندارند، ثبت سفارش شده اند و حقوق گمرکی شان پرداخت شده و ۶ هزار و ۴۸۱ دستگاه خودرو نیز به شیوه درست ثبت سفارش نشده است.واردات خودرو در سال ۱۳۹۶ رشد شتابانی داشت که سبب شد اواخر تیرماه پارسال وزارت صنعت، معدن و تجارت با دستور وزیر وقت، ثبت سفارش آن را تا زمان اصلاح آیین نامه مربوطه در دولت متوقف کند. در آن زمان آمار گمرک نشان می داد که در پنج ماهه نخست پارسال ۳۷ هزار و ۶۲۳ دستگاه انواع خودروی سواری وارد کشور شد که این میزان نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۵ از نظر تعداد ۶۴٫۴۲ درصد افزایش داشت.

 

ممنوعیت واردات کالاهای غیراستاندارد

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، با بیان اینکه کالاهای غیراستاندارد، اجازه ورود به کشور را ندارند، گفت: تحریم ما را از نظارت بر اجرای استانداردها، منصرف نمی‌کند.به گزارش سازمان ملی استاندارد ایران، نیره پیروزبخت در حاشیه نشست ۱۶۷۰ اجلاسیه خوراک و فرآورده‌های کشاورزی گفت: دو سال قبل تفاهمنامه‌ای میان سازمان ملی استاندارد و وزارت جهاد کشاورزی به امضا رسید که بر مبنای آن، تدوین استانداردها و نظارت بر اجرای استانداردهای تدوین شده در حوزه محصولات کشاورزی و اقلام اساسی، بیش از پیش مدنظر قرار گیرد؛ به خصوص اینکه در خصوص خوراک انسان و دام، این‌که استانداردها در چه بخش‌هایی باید تغییر کند، به منزله سخت یا آسان شدن استانداردها نیست؛ بلکه در راستای منطقی کردن استانداردها است که باید با توجه به شرایط روز دنیا و کشور به آن توجه شود.

 

تولید خودرو ۵۷ درصد کاهش یافت!

براساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید انواع خودرو در آبان ماه امسال، با کاهش ۵۷.۴ درصدی همراه بوده است.به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید انواع خودرو در آبان ماه امسال با کاهش ۵۷.۴ درصدی همراه بوده است.  همچنین در این مدت تولید انواع خودرو از ۱۳۵ هزار و ۴۰۲ دستگاه در آبان ماه ۱۳۹۶ به ۵۷ هزار و ۶۲۷ دستگاه کاهش یافته است.آبان ماه امسال تولید انواع سواری با کاهش ۵۸.۲ درصدی همراه بوده و از ۱۲۶ هزار و ۱۳۵ دستگاه در آبان ماه سال گذشته به ۵۲ هزار و ۷۲۳ دستگاه رسیده است. در این مدت تولید انواع ون نیز ۷۳.۲ درصد کاهش یافته و از ۶۷ دستگاه در آبان ماه ۱۳۹۶ به ۱۸ دستگاه کاهش یافته است.تولید انواع وانت نیز با کاهش ۴۶ درصدی همراه بوده و از ۷۵۶۹ دستگاه در آبان ماه سال گذشته به ۴۰۸۴ دستگاه رسیده است. آبان ماه امسال تولید انواع اتوبوس نیز نزدیک به صد درصد کاهش یافته و با افت ۹۹.۴ درصدی از ۱۶۳ دستگاه در آبان ماه ۱۳۹۶ به یک دستگاه رسیده است.تولید انواع کامیونت، کامیون و کشنده نیز ۵۲.۶ درصد کاهش یافته و از ۱۳۴۵ دستگاه در آبان ماه سال گذشته به ۶۳۷ دستگاه کاهش یافته است. در این مدت تنها تولید مینی‌بوس و میدل‌باس افزایش یافته و با رشد ۳۳.۳ درصدی از ۱۲۳ دستگاه در آبان ماه ۱۳۹۶ به ۱۶۴ دستگاه رسیده است.در هشت ماهه نخست امسال نیز تولید انواع خودرو با کاهش ۲۴.۹ درصدی همراه بوده و از ۹۶۰ هزار و سه دستگاه در هشت ماهه نخست سال گذشته به ۷۲۱ هزار و ۳۶۳ دستگاه کاهش یافته است.

 

خاک ایران همچنان قاچاق می‌شود

مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: قاچاق خاک‌های ایران از دهه ۸۰ شروع شده و همچنان ادامه‌دار است.طی سال‌های گذشته «قاچاق خاک» یکی از موضوعات چالش‌برانگیز بوده است. علی مریدی در پاسخ به این پرسش که آیا از ایران خاک قاچاق می‌شود؟ به ایسنا، گفت: قاچاق خاک مراتع و مزارع را داریم اما در مورد قاچاق خاک‌های معدنی من گزارشی دریافت نکرده‌ام.این کارشناس سازمان حفاظت محیط زیست در مورد قاچاق خاک‌های مراتع و مزارع ایران اظهارکرد: قاچاق خاک‌های مراتع و مزارع بیشتر از استان‌های جنوبی از جمله استان فارس صورت می‌گیرد.مریدی در پاسخ به این پرسش که خاک‌ ایران به کجا قاچاق می‌شود، گفت: مقصد این خاک‌های قاچاق‌شده کشورهای حاشیه خلیج فارس به‌ویژه امارات و قطر است که در امارات برای ساخت جزایر مصنوعی و در قطر برای خشک کردن دریا استفاده می‌شود. وی تاکید کرد: قاچاق خاک از ابتدای دهه ۸۰ شروع شد و هنوز ادامه دارد البته در سال‌های اخیر به دلیل کم شدن تقاضا و افزایش حساسیت‌ها، قاچاق خاک تا حدی کنترل شده است.مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به ارزش بالای خاک‌های معدنی کشور گفت: خاک‌های معدنی هم که برای تولید فولاد، آهن و مس استفاده می‌شود و ارزش اقتصادی بالایی دارد، در قالب صادرات  و از مبادی رسمی از کشور خارج می‌شوند که با توجه به ارزش بالای این نوع خاک، صادرات آن هم به محیط زیست و هم به اقتصاد کشور ضربه می‌زند.

نظر شما