شناسهٔ خبر: 29988862 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

اجرای نقشه زلزله و سیل در کشور ضروری است

به گزارش ایرنا، مهدی زارع روز شنبه در همایش ارزیابی لرزه خیزی یکساله اخیر ایران با نگاه ویژه به ریسک زلزله در استان که در کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد،

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا، مهدی زارع روز شنبه در همایش ارزیابی لرزه خیزی یکساله اخیر ایران با نگاه ویژه به ریسک زلزله در استان که در کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد، افزود: همچنین راهبردی نیازمندیم که مدیریت، کارآمدی، حسابرسی، وضوح، توانمندسازی و شفافیت را مدنظر داشته باشد تا چالش هایی که در زمان زلزله و مخاطرات طبیعی با آن مواجه هستیم به حداقل برسد.
وی با اشاره به وضعیت اصفهان از نظر زلزله خیزی تصریح کرد: منطقه اصفهان به نسبت دیگر مکان های فلات مرکزی ایران لرزه خیزی پایین تری را نشان می دهد، ریسک زلزله های آینده در کشور به ترتیب در تهران، مشهد، تبریز و بندرعباس است.
استاد تمام پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله ایران ادامه داد: بازگشت زمین لرزه ها تا حدی در اصفهان طولانی است که از بین رفتن آثار تاریخی، ساختمان ها و میراث فیزیکی تمدنی در اصفهان رخ نداده است و این در حالی است که در تبریز و اردبیل شاهد از بین رفتن آثار تاریخی براثر زلزله در گذشته بوده ایم.
وی با بیان اینکه بنای تاریخی سیلک در کاشان حداقل در هزاره سوم و پنج هزار سال قبل زلزله ای رخ داده است، بیان کرد: نحوه تدفین افراد و زیر آوار ماندن آن ها در بنای سیلک خبر از رخداد زلزله در زمان های دور در این مکان می دهد به همین دلیل اصفهان از سمت چهارمحال و بختیاری و از سمت شمال نطنز و کاشان شتاب ریسک زلزله بیشتر می شود.
زارع ادامه داد : درست است که شتاب رخداد زلزله در اصفهان پایین است اما امکان دارد در فاصله 80 کیلومتری اصفهان (در منطقه زاگرس) زلزله ای رخ دهد اما آسیب های بسیاری در اصفهان داشته باشد از این رو باید از اساس به مساله زلزله در اصفهان توجه شود.
به گفته وی، در کشورهای در حال توسعه با توجه به اینکه مجتمع، انبوه سازی و برج سازی رواج دارد اگر یکی از مجتمع ها از بین برود تلفات قابل ملاحظه ای را شاهد خواهیم بود.
بیست و نهمین نشست از سلسله نشست های شهرسازی و معماری شهرداری و پدافند غیرعامل با حضور نیروهای نظامی و انتظامی، استانداری و مدیران شهری با موضوع همایش ارزیابی لرزه خیزی یکساله اخیر ایران با نگاه ویژه به ریسک زلزله در استان اصفهان برگزار شد.
اصفهان از نظر پهنه بندی زمین شناسی در محدوده 'سنندج - سیرجان ' قرار دارد، گُسل های این محدوده از نظر لرزه ای نسبت به گسل های 'زاگرس-البرز' فعالیت کمتری دارند و احتمال وقوع زمین لرزه بزرگ در آن کم است.
وی در باره فرونشست زمین در این منطقه تصریح کرد : وقوع پنج مورد فرونشست زمین در استان اصفهان- اراضی جنوب فرودگاه شهید بهشتی، گلشهر، اردستان، روستای پرمه حیدرآباد در بخش چنارود چادگان و شهر دامنه شهرستان فریدن مشهود است.
این استاد دانشگاه اضافه کرد : این خطر به ویژه در مناطق شمالی شهر اصفهان همراه با شواهدی مبنی بر آسیب واحدهای مسکونی است.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه جنس خاک شمال شهر اصفهان ریزدانه است، هرچه به سمت این مناطق می رویم پدیده فرونشست زمین شدیدتر خواهد بود.
زارع بیان کرد : برداشت آب از منافذ زیرزمینی موجب خالی شدن این منافذ شده و در نتیجه زمین تحمل وزن لایه های بالایی خود را ندارد و به تدریج باعث فرونشست می شود.
وی اظهارداشت: پل های تاریخی قرار گرفته روی بستر رودخانه زاینده رود نزدیک به پایه های کوه بنا شده است اما در صورتی که قسمتی از آن ها بر روی لایه های رسی خاک قرار گرفته باشد، در آینده احتمال فرونشست آن ها وجود دارد.
استاد تمام پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی ادامه داد: سطح آب های زیر زمینی در اطراف رودخانه زاینده رود به شدت پایین رفته و انتظار این را داریم که پدیده فرونشست در این مناطق به وجود بیاید.
وی خاطرنشان کرد: فرونشست در بازه زمانی 10 تا 30 ساله بررسی می شود، فرونشست برگشت پذیر نیست و تنها با صرف هزینه های کلان و در صورت لزومم می توان فرونشست منطقه ای را ترمیم کرد.
63 گُسل در شعاع یکصد کیلومتری کلانشهر اصفهان شناسایی شده اما احتمال وقوع زمین لرزه بزرگ در این منطقه کم است.
9913/6026/
انتهای پیام

نظر شما