شناسهٔ خبر: 29988822 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

صادرات بار صادرکنندگان خراسانی در انبارها نیازمند 200 واگن قطار

35 واگن مسقف از کشورهای آسیای مرکزی برای صادرات کالای تجار خراسان رضوی تامین شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، مدیرکل راه آهن خراسان گفت: این واگنهای مسقف در رایزنی با راه آهنهای کشورهای منطقه تامین و وارد خراسان رضوی شد.

محمدهادی ضیایی مهر افزود: تا تامین ناوگان مورد نیاز برای صادرکنندگان خراسان رضوی این رایزنی ها ادامه خواهد داشت.

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی نیز گفت: هم اکنون برای صادرات کالاهای موجود صادرکنندگان خراسانی در انبارها به 200 واگن قطار نیاز است.

کاظم شیردل افزود: با توجه به این که ناوگان ریلی ایران بر خلاف ناوگان ریلی کشورهای آسیای مرکزی مجوز ورود به شبکه ریلی کشورهای سی.آی.اس(کشورهای مشترک المنافع به جا مانده از شوروی سابق) را ندارداز این رو  اولویت اصلی باید بر دریافت مجوز ورود قطارهای ایرانی به شبکه ریلی آن کشورها باشد.

وی گفت: واگنهایی که برای صادرات کالا به خراسان رضوی وارد می شود، تاریخ مصرف گذشته است و فقط می تواند با دریافت موافقت دوجانبه برای صادرات کالا به کشورهای ترکمنستان و ازبکستان استفاده شود و به علت تطبیق نداشتن  استاندارد این واگنها با استاندارد راه آهن ممالک حوزه سی.آی.اس صادرات کالا به کشورهایی چون تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان ممکن نیست.

بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، ایران که پیش از این عضو ناظر اتحادیه راه آهنهای کشورهای حوزه سی.آی.اس شده به دنبال این است تا با دریافت عضویت وابسته در این گروه علاوه بر داشتن حق رای، بتواند زمینه سیر واگنهای کشور را در منطقه فراهم کند.

حوزه کشورهای مشترک المنافع علاوه بر روسیه، آسیای صغیر و قفقاز، پنج کشور آسیای مرکزی از جمله ترکمنستان همسایه شمالی خراسان رضوی را در بر می گیرد.

مبادلات تجاری ایران و ترکمنستان از طریق راه آهن در دو مرز ریلی سرخس و اینچه برون انجام می شود.

 پارسال یک میلیون و 970  هزار تن کالا با 33هزار و 85 دستگاه واگن از طریق مرز ریلی سرخس با ترکمنستان و کشورهای آسیای مرکزی در سه بخش صادرات، واردات و ترانزیت مبادله شد

نظر شما