شناسهٔ خبر: 29988079 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

رحیمیان اعلام کرد

۴۷ پژوهشگر دانشگاه تهران ۲۷ آذر تجلیل می‌شوند/ سال گذشته قرارداد ۴۵۰ طرح پژوهشی کاربردی منعقد شد

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران با اشاره به اقدامات این معاونت در حوزه پژوهشی گفت: ۲۷ آذر ماه از ۴۷ پژوهشگر دانشگاه تهران در بیست و هفتمین جشنواره پژوهش و فناوری تقدیر می‌شود.

صاحب‌خبر -

گزارش عملکرد پژوهشی دانشگاه تهران/ ۴۷ پژوهشگر ۲۷ آذر ماه تجلیل می‌شوند

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو ظهر امروز نشست مطبوعاتی بیست و هفتمین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران در ساختمان معاونت پژوهشی این دانشگاه برگزار شد. در این نشست محمد رحیمیان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران گفت: جشنواره پژوهش و فناوری جشنواره‌ای است که هر ساله به خاطر تقدیر و تشکر از پژوهشگران برتر دانشگاه در امر انجام فعالیت‌های پژوهشی پی گرفته می‌شود و خوشبختانه همه ساله مورد استقبال اساتید و دانشجویان است.

وی ادامه داد: گلچین کردن طرح‌های پژوهشی و انتخاب برترین پژوهشگر کار سختی است که از مدت‌ها قبل از برگزاری جشنواره به لحاظ کیفیت و کمیت کار می‌شود.

رحیمیان بیان کرد: در این دوره از جشنواره بخش پژوهشگر پیشکسوت نمونه را داریم که در این بخش از افرادی که بعد از بازنشستگی هم کار پژوهشی انجام می‌دهند تقدیر می‌شود. در ۷ کمیسیون مطرح جشنواره قرار است که پژوهشگر پیشکسوت نمونه انتخاب شود، اما امسال تنها در ۳ کمیسیون ۳ استاد پیشکسوت را معرفی خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در بخش دیگر از هر کمیسیون یک پژوهشگر برجسته را معرفی می‌کنیم پژوهشگر برجسته به فردی اتلاق می‌شود که طی مدتی که در دانشگاه حضور داشته است خدمت علمی و فعالیت پژوهشی انجام داده است. همچنین در این بخش از ۸ پژوهشگر نمونه تقدیر و تشکر می‌شود که این افراد طی ۵ سال اخیر بیشترین فعالیت پژوهشی و بیشترین امتیاز را در این زمینه داشته اند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران با اشاره به دیگر بخش‌های تقدیری جشنواره اظهار داشت: بخش پژوهشگر جوان نمونه مختص افرادی از هیات علمی است که سنی زیر ۴۰ سال دارند فعالیت‌های پژوهشی این اساتید بررسی و در نهایت ۴ نفر به عنوان پژوهشگر جوان نمونه معرفی خواهند شد.

وی بیان کرد: طبق قرارداد با سازمان‌های اجرایی شرکت‌هایی خصوصی و غیرخصوصی طرح‌های پژوهشی را در دانشگاه انجام می‌دهیم که گاهی این طرح‌ها آثار مورد توجهی دارند لذا از میان این طرح‌ها ۵ طرح را به عنوان طرح کاربردی برجسته تقدیر می‌کنیم. از سوی دیگر یکسری از پژوهش‌ها از لحاظ فعالیت در ردیف دوم بعد از طرح کاربردی برجسته قرار می‌گیرند. در این بخش ۴ طرح نمونه را انتخاب و تشویق خواهیم کرد.

به گفته وی در بیست و هفتمین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران ۲ دستاورد پژوهشی ویژه در دانشگاه تجلیل خواهد شد.

رحیمیان با بیان اینکه ۱۰ پایان نامه و رساله دانشگاهی که بیشترین نتایج و آثار پژوهشی را داشته اند در جشنواره تقدیر می‌شوند گفت: قرار است یک کارشناس پژوهشی فعال در پژوهشکده و آزمایشگاه و یک کارشناس پژوهشی در زمره مدیریت را به عنوان افراد برگزیده این بخش انتخاب کنیم همچنین یک آزمایشگاه نمونه و یک کتابخانه نمونه در دانشگاه تهران معرفی خواهد شد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران درباره تغییرات این دوره از جشنواره نسبت به ادوار گذشته عنوان کرد: در بیست و هفتمین دوره پژوهش و فناوری از کمی بودن کاسته شده و بیشتر به سمت کیفی شدن فعالیت‌ها پیش رفته ایم مثلا شاخص اچ ایندکس یا مورد توجه قرار دادن ضریب کیفیت کیو در ارزیابی مقالات.

وی اظهار داشت: یکی از مسائلی که در سال گذشته با آن روبرو بوده ایم این است که در شورای سیاست گذاری علم و فناوری دانشگاه مطابق با نیاز‌های کشور ۱۰ اولویت شامل آب، سوانح و بلایای طبیعی، انرژی، محیط زیست و تغییر اقلیم، تغذیه و امنیت غذایی، رفاه اجتماعی، سلامت، مخاطرات طبیعی، جهانی شدن و فضای مجازی و آمایش سرزمین را انتخاب کرده ایم تا رساله‌ها و پایان نامه‌های دانشجویان را به این حوزه‌ها بکشانیم. بدون شک رساله‌ها و پایان نامه‌هایی که در این زمینه‌ها کار کنند از حمایت‌های بیشتری برخوردار خواهند شد.

رحیمیان با اشاره به همکاری ۱۳ دانشگاه برتر کشور به عنوان دانشگاه‌های سطح یک گفت: با تشکیل کنسرسیوم همکاری پژوهشی و فناوری تشکیل شده توانسته ایم اولین پروژه را از سازمان محیط زیست تحت عنوان "پروژه کلان محاسبه سیاهه انتشار آلاینده‌های هوا در کلان شهر‌های ایران" بگیریم.

وی ادامه داد: قرارداد این پروژه امضا شده و دانشگاه‌های بزرگ در حال انجام آن هستند در حقیقت قسمتی از آن مربوط به تهران قسمتی مربوط به کرج و سایر شهر‌های دیگر است که دانشگاه‌های بزرگ روی آن کار می‌کنند.

به گفته وی کمک به دولت در مشورت دهی برای تصمیم گیری مشکلات موجود در کشور نیز از اقدامات دیگری است که دانشگاه‌های سطح یک آن را آغاز کرده اند و در رابطه با آن ۵ خوشه مشورتی شامل اقتصاد کلان (با محوریت دانشگاه تهران) پولی و بانکی و ارتباطات و رسانه (با محوریت دانشگاه علامه طباطبایی) سرمایه اجتماعی (با محوریت دانشگاه اصفهان) و حقوق شهروندی (با محوریت دانشگاه شهید بهشتی) تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون گزارش اولیه خوشه اقتصاد کلان، پولی و بانکی و ارتباطات و رسانه به معاون اول رییس جمهور ارسال شده است اظهار داشت: سال گذشته تفاهمنامه‌ای را در خصوص جذب پژوهشگران پسادکترا با معاونت علمی پیش گرفته ایم که اقدام بسیار خوبی است و ضمن آن ۱۶۴ محقق در قالب این تفاهمنامه در دانشگاه تهران پذیرفته شدند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران گفت: سال گذشته تفاهمنامه‌هایی را در راستای ارزیابی کیفیت و ثبت پایان نامه‌ها و رساله‌ها در پایگاه ایران داک انجام دادیم. همچنین امکان دسترسی به این پایگاه به صورت سیستمی فراهم شده که امیدواریم در طی هفته‌های آینده برای استفاده اساتید و دانشجویان عملیاتی شود.

رحیمیان درباره ارتقای کیفیت نشریات دانشگاهی عنوان کرد: حدود ۱۰۲ نشریه داریم که می‌خواهیم نمایه سازی آن‌ها را در پایگاه‌های علمی بالا ببریم در حال حاضر ۸ نشریه در پایگاه اسکوپوست و ۶ نشریه در پایگاه wos نمایه شده اند و ۴۶ نشریه دیگر در سایر نمایه‌های بین المللی قرار دارند. سعی داریم که طبق برنامه ریزی‌های خود تعداد بیشتری از نشریات خود را در پایگاه‌های معتبر نمایه کنیم.

وی اظهار داشت: در سال گذشته حدود ۴ هزار و ۱۷۷ مدرک علمی از دانشگاه در پایگاه علمی wos نمایه شده است این آمار مربوط به سال ۹۶ است چرا که هنوز آمار سال ۹۷ تکمیل نشده است. طبق مقایسه آمار سال ۹۶ نسبت سال ۹۵ دیده می‌شود که سال ۹۵ تنها حدود ۳ هزار و ۹۶۸ مدرک علمی نمایه شده بوده است یا در دوره مشابه در پایگاه اسکوپوست از ۴ هزار و ۲۲۶ مدرک به ۴ هزار و ۷۹۹ مدرک نمایه شده ارتقا پیدا کردیم. این آمار نشان می‌دهد که در زمینه انتشارات براساس نمایه wos و اسکوپوست در صدر کشور قرار دارد.

رحیمیان با بیان اینکه موسسات انتشارات دانشگاه سال گذشته در ۲ نمایشگاه ملی و بین المللی شرکت کردند تصریح کرد: فرآیند تصویب ارزیابی و کتب برای چاپ ۲ و نیم ماه کاهش یافته است. در سال ۹۵، ۱۱۲ چاپ اول داشتیم که در سال ۹۶ این تعداد به ۱۲۰ عنوان رشد یافت. همچنین در سال ۹۵، ۲۱۲ تجدید عنوان داشتیم که در سال ۹۶ به ۳۶۴ عنوان رسید.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران درباره حفظ ارتباط دانشگاه با پایگاه‌های علمی اظهار داشت: با پایگاه‌های استنادی ارتباط داریم و در ۳۲ هزار مجله خارجی مشترک هستیم که این امر منجر شده تا حداقل اختلال را داشته باشیم. امیدواریم طی سال‌های آینده این ارتباط حفظ شود و اساتید بهره گیری بهتری را از نشریات مشترک داشته باشند.

وی با اشاره به دیگر فعالیت‌های انجام گرفته در حوزه معاونت پژوهشی بیان کرد: استقرار سامانه آذرسا در کتابخانه‌ها و پردیس‌های دانشگاه، مرمت ۸۰۰ نقشه چاپی مرمت بیش از ۵ هزار قطعه عکس تاریخی و اهدای ۴ مجموعه با بیش از ۳۰ هزار عنوان کتاب از جمله اقدامات کتابخانه مرکزی دانشگاه بوده اند.

وی همچنین درباره فعالیت‌های کتابخانه به فهرست نویسی ۱۷ هزار عنوان برگزایی ۴ نشست علمی و ۷ نمایشگاه تخصصی، ۲ کارگاه مقاله نویسی و ۱۳۰ دوره آموزشی با حضور ناشران بین المللی اشاره کرد.

رحیمیان درباره طرح‌هایی که سال گذشته در دانشگاه تهران موفق بوده اند گفت: طرح توان افزایی جوامع محلی شهرستان قلعه گنج کرمان (بنیاد علوی کارفرما بوده است)، بازسازی فضای اجتماعی مناطق زلزله زده کرمانشاه، بررسی ابعاد آسیب‌های اجتماعی (با همکاری وزارت کشور)، بهینه سازی تکثیر و پرورش زالوی طبیعی با استاندارد‌های بهداشتی (با همکاری جهاد دانشگاهی) طراحی و ساخت تراشه‌ای برای تشخیص سلول‌های سرطانی و پایلوت مدل دانشکده سرمایه گذار و مرکز نوآوری دانشگاه تهران (با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری) از جمله طرح‌هایی بوده است که سال گذشته دانشگاه تهران در آن‌ها موفق عمل کرده است.

به گفته وی در بیست و هفتمین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران ۴۷ نفر در بخش‌های مختلف تقدیر و تجلیل خواهند شد که این جشنواره در روز دوشنبه ۲۷ آذر ماه در دانشگاه تهران برگزار می‌شود.
محمد رحیمیان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران با اشاره به پژوهش‌های کاربردی در این دانشگاه گفت: اعتبار مصوب کل طرح‌های کاربردی ما که در حال اجرا است مبلغ ۴۰۴ میلیارد تومان می‌باشد.

وی ادامه داد: اما اعتباری که جذب کرده ایم معادل ۳۸ میلیارد تومان است که البته نسبت به سال ۹۵ حدود ۵۰ درصد رشد داشته است. 

رحیمیان بیان کرد: در سال ۹۶ نزدیک به ۴۵۰ طرح پژوهشی کاربردی را با اعتباری حدود ۷۰ میلیارد تومان برنامه ریزی کردیم و برای آن قرارداد‌هایی منعقد شد.

وی در خصوص بودجه پژوهشی دانشگاه بیان کرد: بودجه پژوهشی دانشگاه حدود ۱۳ تا ۱۴ درصد بودجه دانشگاه را شامل می‌شود، اما تمامی این بودجه مربوط به معاونت پژوهشی نیست.

وی توضیح داد: با توجه به گستردگی دانشگاه بعضی از بخش‌ها از معاونت پژوهشی جدا شده اند مانند معاونت بین الملل از این رو بودجه پژوهشی به آن معاونت نیز تعلق دارد.

رحیمیان عنوان کرد: یکی دیگر از مراکزی که از بودجه پژوهشی استفاده می‌کند مرکز فناوری اطلاعات زیر نظر ریاست دانشگاه است.

به گفته وی سالانه حدود ۷ میلیارد تومان صرف خرید پهنای باند و حدود ۷ میلیارد تومان صرف هزینه اشتراک پایگاه‌های علمی می‌شود تا استادان بتوانند به برترین مقالاتی که در سطح جهان منتشر می‌شوند دسترسی داشته باشند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران درباره موقوفات این دانشگاه بیان کرد: بعد از آستان قدس رضوی بالاترین موقوفات برای دانشگاه تهران است. تقریبا هر ساله افرادی املاک خود را برای مصارف آموزشی و پژوهشی وقف دانشگاه تهران می‌کنند.

وی ادامه داد: علاوه بر این املاک همچنین بسیاری از علاقه‌مندان، پیشکسوتان و هنرمندان آثار هنری خود را به دانشگاه وقف می‌کنند از این رو دانشگاه تهران از دیرباز تاکنون گنجینه بزرگی از موقوفات است.

رحیمیان در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به فرصت‌های مطالعاتی در نظر گرفته شده برای اساتید و دانشجویان عنوان کرد: طبق مصوبات حدود ۴۰ نفر از اساتید به فرصت‌های مطالعاتی اعزام می‌شوند که از این تعداد تاکنون نیمی از آن‌ها اعزام شده اند. همچنین حدود ۴۰۰ نفر از دانشجویان با مساعدت بانک مرکزی تا پایان شهریور ماه امسال ضمن بهره گیری از ارز دولتی به فرصت مطالعاتی اعزام شده اند.

نظر شما